Planerar inför ett ca 375l kar. Letar just nu pump.
Har hittat:
TetraTec EX 1200 á 1175kr
eller:
Fluval 405 á 1100kr
Vilken av dessa är att rekomendera? Finns det något bättre i liknande prisklass? Filter?
Tack på förhand!
rick skrev:Jag har ett 375 som jag gjort en enligt mig själv riktigt bra lösning på. Kör ett Aqualel Unimax 500 pro som leverererar 2000l /tim delat på 2 utblås samt ett innerfilter Fluval 4+ ( körs bakom BTN med slang). Detta gör att jag har 3 utblås vilket ger en mycket bra cirkulation och en extremt bra rening (iofs har jag filtermatta bakom min btn). Om du bara skall ha ett ytterfilter satsa på ett Aquael i 500 storlek. Köper du med UV-lampa kommer du inte att ångra dig även om det är vesäntligt dyrare. Jag kör diskus som eg inte är så cirkulationskrävande men dom trivs som tusan i det ganska strömma extremt rena vattnet. Köper du ett filter så rekommenderar jag dig att inte snåla även om det är en stor engångskostnad att köpa ett filter för ~2000kr så är det lätt värt det i längden med tanke på vattenkvalité, cirkulation och rengöringsgrad av filtret.
issus skrev:Vad är och hur funkar UV-lampa exakt?
rick skrev:Billigaste alternativen jag hittar är akvarieshopen.com eller pwss.se ... Jag föredrar akvarieshopen pga snabb orderhantering. Pwss har utkörning till fasta ställen kostnadsfritt men det beror lite på var du bor. Kolla läget var dom stannra på pwss.se. Sen är det bara att välja och vraka.
Hur många liter/h har igentligen detta filter, det står 1500l/h på den ena shoppen men 2000l/h på den andra:confused:. Det är ju 500l/h skillnad:Drick skrev:Jag har ett 375 som jag gjort en enligt mig själv riktigt bra lösning på. Kör ett Aqualel Unimax 500 pro som leverererar 2000l /tim delat på 2 utblås samt ett innerfilter Fluval 4+ ( körs bakom BTN med slang). Detta gör att jag har 3 utblås vilket ger en mycket bra cirkulation och en extremt bra rening (iofs har jag filtermatta bakom min btn). Om du bara skall ha ett ytterfilter satsa på ett Aquael i 500 storlek. Köper du med UV-lampa kommer du inte att ångra dig även om det är vesäntligt dyrare. Jag kör diskus som eg inte är så cirkulationskrävande men dom trivs som tusan i det ganska strömma extremt rena vattnet. Köper du ett filter så rekommenderar jag dig att inte snåla även om det är en stor engångskostnad att köpa ett filter för ~2000kr så är det lätt värt det i längden med tanke på vattenkvalité, cirkulation och rengöringsgrad av filtret.