Ytterfilter till 350-400l kar

#1 - 10 november 2007 21:08
Planerar inför ett ca 375l kar. Letar just nu pump.

Har hittat:

TetraTec EX 1200 á 1175kr

eller:

Fluval 405 á 1100kr

Vilken av dessa är att rekomendera? Finns det något bättre i liknande prisklass? Filter?

Tack på förhand!
#2 - 10 november 2007 21:22
tetratec gör tysta lätthanterliga filter av hög kvalite! jag har en ex700 och det finns ett problem med den och det är de smala slangarna som täpper igen alldeles för fort (ca 1 vecka) och filtret tappar massa flöde men ex1200 har grövre slangar så på den kanske det funkar bättre! annars tycker jag aquael unimax är ett väldigt bra filter;)
Maffia666
#3 - 10 november 2007 21:42
Har oxå ett Tetra tec filter (1200) som jag tycker funkar kanon, i ett 330L akvarium. sen ingår ju all filtermterial, vilket det kanskae inte gör i andra filter. Men jag skulle Rek Tetra Filtren.:)
#4 - 10 november 2007 21:45
Jag har ett 375 som jag gjort en enligt mig själv riktigt bra lösning på. Kör ett Aqualel Unimax 500 pro som leverererar 2000l /tim delat på 2 utblås samt ett innerfilter Fluval 4+ ( körs bakom BTN med slang). Detta gör att jag har 3 utblås vilket ger en mycket bra cirkulation och en extremt bra rening (iofs har jag filtermatta bakom min btn). Om du bara skall ha ett ytterfilter satsa på ett Aquael i 500 storlek. Köper du med UV-lampa kommer du inte att ångra dig även om det är vesäntligt dyrare. Jag kör diskus som eg inte är så cirkulationskrävande men dom trivs som tusan i det ganska strömma extremt rena vattnet. Köper du ett filter så rekommenderar jag dig att inte snåla även om det är en stor engångskostnad att köpa ett filter för ~2000kr så är det lätt värt det i längden med tanke på vattenkvalité, cirkulation och rengöringsgrad av filtret.
#5 - 10 november 2007 21:56
rick skrev:
Jag har ett 375 som jag gjort en enligt mig själv riktigt bra lösning på. Kör ett Aqualel Unimax 500 pro som leverererar 2000l /tim delat på 2 utblås samt ett innerfilter Fluval 4+ ( körs bakom BTN med slang). Detta gör att jag har 3 utblås vilket ger en mycket bra cirkulation och en extremt bra rening (iofs har jag filtermatta bakom min btn). Om du bara skall ha ett ytterfilter satsa på ett Aquael i 500 storlek. Köper du med UV-lampa kommer du inte att ångra dig även om det är vesäntligt dyrare. Jag kör diskus som eg inte är så cirkulationskrävande men dom trivs som tusan i det ganska strömma extremt rena vattnet. Köper du ett filter så rekommenderar jag dig att inte snåla även om det är en stor engångskostnad att köpa ett filter för ~2000kr så är det lätt värt det i längden med tanke på vattenkvalité, cirkulation och rengöringsgrad av filtret.

Vad är och hur funkar UV-lampa exakt?
#6 - 10 november 2007 22:04
issus skrev:
Vad är och hur funkar UV-lampa exakt?

Det är en lampa som sitter inbyggt i Aqua-els pro-serie som strålar vattnet som strömmar förbi med UV-C -ljus. Detta tar bort dåliga mindre partiklar som kan bilda alger och sjukdomar. Det finnns att köpa separata UV-C -filter om du köper ett annat filter än Aqua-EL men köper man ett sådant tycker jag man ska satsa på ett med inbyggt UV-C.. Man kommer inte att ångra sig.
#7 - 10 november 2007 22:20
Vart hittar jag pumpen du nämnde ovan och vad kostar den?
#8 - 10 november 2007 22:29
Billigaste alternativen jag hittar är akvarieshopen.com eller pwss.se ... Jag föredrar akvarieshopen pga snabb orderhantering. Pwss har utkörning till fasta ställen kostnadsfritt men det beror lite på var du bor. Kolla läget var dom stannra på pwss.se. Sen är det bara att välja och vraka.
#9 - 10 november 2007 23:36
rick skrev:
Billigaste alternativen jag hittar är akvarieshopen.com eller pwss.se ... Jag föredrar akvarieshopen pga snabb orderhantering. Pwss har utkörning till fasta ställen kostnadsfritt men det beror lite på var du bor. Kolla läget var dom stannra på pwss.se. Sen är det bara att välja och vraka.

Är det denna pumpen vi snackar om eller? Plus betyder att den har UV-lampa tydligen. CA sexhundringen dyrare med.

http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-max-500-plus-2000-p-2773.html?cPath=21_563_28_489
Maffia666
#10 - 11 november 2007 03:35
rick skrev:
Hur många liter/h har igentligen detta filter, det står 1500l/h på den ena shoppen men 2000l/h på den andra:confused:. Det är ju 500l/h skillnad:D
#11 - 11 november 2007 09:21
Jag har ett fluval 405 och har aldrig haft några problem. Jag tycker det fungerar väldigt bra.
#12 - 11 november 2007 12:46
Något av eheim classic filtren borde passa bra samt kanske am-tops varianter.

För mitt ena 375liter kör jag med både am-top 3336(800liter/h) och eheim classic 2215.

Om du bara vill ha ett ytterfilter så skulle jag rekommendera fluval 405 eller rena xp3.
tetratec funkar givetvis också:D
Samt am-top 3337.
Jag kör med mycket am-top filter och är hur nöjd som helst.
Billiga, tillförlitliga, enkla att rengöra(ända som är lite pilligt är att få 3336 att suga in vatten.
Dock så löste jag det med att ha en sifonpump på utströmarröret.
Även kört med precis avvägda slangar. Dvs slangarna passar precis den höjd som är till akvariekanten(fick på detta sätt automatisk fyllning av filtret genom hävert funktion)
#13 - 11 november 2007 20:27
Räcker det med ytterfilter eller behöver man ytterligare cirkulationspump i?

Tänkte bygga in grejerna i moduler.
Bilagor:
#14 - 21 november 2007 21:34
Inte?
#15 - 22 november 2007 15:47
Borde räcka med ett ytterfilter om du inte har malawi som biotop.
#16 - 22 november 2007 16:48
firefox75 skrev:
Borde räcka med ett ytterfilter om du inte har malawi som biotop.

Diskus är tanken. De vill väl ha rent men hyffsat lugnt vatten vad jag förstått.
#17 - 23 november 2007 11:49
Jepps.
Reningen för diskus och vattenbyten är A o O:D
Maximal rening och täta vattenbyten.
Jaga filtervolym istället för kraft på pumpen.
Oftast så kan man grovt säga att du kan köra med ett överdimensionerat filter bara du kan strypa eller sprida kraften.
(antingen flera utstirls rör, kranar som du kan reglera flödet.)
http://www.zooplanet.se/amtop-3337-p-3698.html är ett förslag.
Och köper du flera ett till strilrör och monterar dessa längs ena långsidan så borde du kunna köra med det filtret, sen finns ju kranar som du kan vrida på om flödet skulle vara för starkt...

Annons