Ytterfilter till 420l

#1 - 27 mars 2008 21:09
Har tänkt köpa ny pump men har ingen koll alls när det gäller pumpar.

Akvariet ligger på 420l och hade tänkt skaffa ett ytterfilter.

Vad rekomenderar ni?
Ska vara så billigt som möjligt då jag inte har allt för mycket pengar.
Men vill även att den ska vara så tyst som möjligt då den är placerad i sovrummet.

Vet heller inte vilken kapacitet den behöver för att mina fiskar ska må bra.
#3 - 29 mars 2008 18:42
Okej, men det finns inga som är billigare men ändå bra? [:-55]

Hur många liter per timme så den ta & hur många liter ska pumpen ligga på?
#4 - 29 mars 2008 20:11
mini_c4 skrev:
Okej, men det finns inga som är billigare men ändå bra? [:-55]

Hur många liter per timme så den ta & hur många liter ska pumpen ligga på?
1250:- för ett komplett filter tycker jag är billigt och det får du nog vara beredd att betala annars får du nog inrikta dig på att göra ett eget innerfilter med grov blå filtermatta och ett pumphuvud! [:o]
#5 - 29 mars 2008 20:47
Alternativet är att hitta ett begagnat på blocket. Köpte ett Eheim 2028 begagnat för 500kr. Ytterligare ett alternativ vore att bygga ett själv. Rätt säker på att det var Firefox eller Åheim som hade lagt upp en länk till hur man bygger ytterfilter själv i denna del av forumet. Försöka söka i forumet efter det.
#6 - 28 oktober 2008 01:36
[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]SP-3800L
[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]2000 l/timme.
[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]25W.
[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Max 500 liters akvarium.
[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Filtermatta samt biobollar.
Div kopplingar.
Höjd inkl filter 370 mm. [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]230:-

http://www.resun.se/innerfilter.html

[SIZE=2][FONT=Arial]Nu blir jag förvirrad, är detta filtret för ett 420L kar?
Och kostar den bara 230? [/FONT][/SIZE][/FONT][:-13]
#7 - 28 oktober 2008 09:40
Japp men det är ett innerfilter som du har i karet.. Har dock ingen erfarenhet av märket.
#8 - 28 oktober 2008 11:26
mini_c4 skrev:
[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]SP-3800L[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]2000 l/timme. [/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]25W.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Max 500 liters akvarium. [/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Filtermatta samt biobollar. [/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Div kopplingar.[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Höjd inkl filter 370 mm. [/FONT][/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]230:-[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]http://www.resun.se/innerfilter.html[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif][SIZE=2][FONT=Arial]Nu blir jag förvirrad, är detta filtret för ett 420L kar?[/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Och kostar den bara 230? [/FONT][/SIZE][/FONT][:-13]

Sorry men det där filtret låter som en trasig traktor vid drift...
När det gäller ytterfilter till bra pris med bra kapacitet skulle jag rekomendera det här.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3334&cat=598&page=1
Har själv ett 3338 till ett 540 liters,har nu beställt ett till 3338 som skall vara till ett 530 liters.
Enda nackdelen som jag ser det är att det inte är sovrumstyst,man hör ett svagt brumande ljud,men jag har inte karen i sovrummet så jag är jättenöjd.
#9 - 28 oktober 2008 12:25
Sorry men det där filtret låter som en trasig traktor vid drift...

När det gäller ytterfilter till bra pris med bra kapacitet skulle jag rekomendera det här.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3334&cat=598&page=1

Har själv ett 3338 till ett 540 liters,har nu beställt ett till 3338 som skall vara till ett 530 liters.

Enda nackdelen som jag ser det är att det inte är sovrumstyst,man hör ett svagt brumande ljud,men jag har inte karen i sovrummet så jag är jättenöjd.

Ojdå! Jag funderar på att köpa ett 3338 till ett kommande 540L jag ev. ska ha... Å det ska stå i sovrummet:D Tusan också[B)]
Guest
#10 - 28 oktober 2008 12:31
Jag har mitt 3337 o 3338 i sovrummet, man hör att d brummar ja. Men de går att somna. Ganska mysigt nästan ^^
#11 - 28 oktober 2008 12:47
Stoffe.B skrev:
Ojdå! Jag funderar på att köpa ett 3338 till ett kommande 540L jag ev. ska ha... Å det ska stå i sovrummet:D Tusan också[B)]
Fluval är väldigt tillförligliga filter och oerhört användarvänliga och ganska tysta, jag har ett 305 som står alldeles på sidan om soffan och är det knäpptyst i rummet så kan jag höra filtert men det är inget störande ljud och jag skulle lätt kunna sova där (vilket händer då och då:D) Du får också lätt tag på nya delar vid slitage vilket kan va bökigt till ex. am-top, tetratec, aquael... http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1
Högre flöde och minst lika stor filtervolym som 3338 dock så ser man att rekommendationerna skiljer sig mellan tillverkare och am-top tycker jag är orealistiska när de rekomenderar 1200L/tim till 500-550L filtret ger i verkligheten inte mer än 500-800L/tim[:o]
#12 - 28 oktober 2008 12:56
åheim skrev:
Fluval är väldigt tillförligliga filter och oerhört användarvänliga och ganska tysta, jag har ett 305 som står alldeles på sidan om soffan och är det knäpptyst i rummet så kan jag höra filtert men det är inget störande ljud och jag skulle lätt kunna sova där (vilket händer då och då:D) Du får också lätt tag på nya delar vid slitage vilket kan va bökigt till ex. am-top, tetratec, aquael... http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1

Högre flöde och minst lika stor filtervolym som 3338 dock så ser man att rekommendationerna skiljer sig mellan tillverkare och am-top tycker jag är orealistiska när de rekomenderar 1200L/tim till 500-550L filtret ger i verkligheten inte mer än 500-800L/tim[:o]

Jasså!! Åfan, men är inte då ett 405 lite för litet till ett 540L akvarium ? Jag har även kollat på en sådanhär: ab Aqua Medic Ocean Runner 3500
Dock blir det bara ett litet filter man sätter dit: Filter
Skulle ju vilja ha(som jag såg på Zoonen) så som ovan, fast gömma bakom en sådandär "klippa"(BTN) och med filtermaterial osv. Dock är ju btn dyrt, och min plånbok smal. Så det får väl duga med ett 405 isof :P Å Fluval är bra pumpar, iaf mitt 4+ innerfilter som går och går och går...

Ungefär som här vill jag ha: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=504336
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=504335
#13 - 28 oktober 2008 13:35
Okej.
Tror det lutar åt de ytterfiltret som Galne-Gurra länka till.
För är jag har inte den bästa ekonomin då jag pluggar och inte har något jobb.

Men tänkte på det, jag funderar på att skaffa mig diskusar, kan inte cirkulationen bli för "stark" för dem då om jag nu skaffar detta filtret?
Eller det spelar ingen roll att den är till 500L kar med?

Min morbror snackade om att han skulle skaffa en ytterfilter eller liknande där han skulle ha torv eller något, kan man ha torv de filtret?
Är inte hundra på att det va exakt de han sa, då jag råkade va lite onykter och trött då vi diskuterade detta. Och jag har absolut ingen koll alls när det gäller pumpar och filter.

MVH
#14 - 28 oktober 2008 13:51
Mini: det blir absolut inte för strömmt för discus, pumpens flöde är testat utan slangar och filtermaterial så in real life pumpar den nog inte mer än max 600-700L/tim! och korgarna gör det möjligt för dig att stoppa i va du vill i filtret ex. torv;) (torv används om man vill sänka ph värdet och få ett te fägat vatten sk. svartvatten)
#15 - 28 oktober 2008 14:03
åheim skrev:
Mini: det blir absolut inte för strömmt för discus, pumpens flöde är testat utan slangar och filtermaterial så in real life pumpar den nog inte mer än max 600-700L/tim! och korgarna gör det möjligt för dig att stoppa i va du vill i filtret ex. torv;) (torv används om man vill sänka ph värdet och få ett te fägat vatten sk. svartvatten)

Torv används väll för att sänka PH-värdet i karet?

Men om denna pump nu passar till mig kar, så kommer den nog bli beställd senast idag [:o] Har ett innerfilter, ska jag låta den va kvar i karet så jag har två, eller ska jag skippa de?
#16 - 28 oktober 2008 15:24
Kör med innerfiltret också,och om du kan så rikta utblåset på innerfiltret upp mot vattenytan så får du ännu bättre ytcirkulation...
#17 - 29 oktober 2008 18:10
Okej. Ska göra det, tack för hjälpen :)

Annons