Hur undviker jag att mitt ytterfilter vid läckage hävertar ut allt vatten på golvet när jag inte är hemma?
J
Gaffel skrev:Det enda som fortfarande förvånar mig är att detta inte kommer som standard på insugsrören till dagens ytterfilter, fast det är väl lite som att erkänna för ytterfilterfabrikörerna att just deras filter kan läcka, fast jag garanterar att det räcker med att en tillverkare sätter detta som standard så kommer resten att följa efter.
johag86 skrev:Hur undviker jag att mitt ytterfilter vid läckage hävertar ut allt vatten på golvet när jag inte är hemma?
J
Gaffel skrev:Ovanför akvariet är ingen bra idé då de allra flesta ytterfilter kommer att samla luft som tillslut riskerar att stoppa impellern.
Eftersom de flesta ytterfilter är gjorda för att trycka vatten och inte suga är det att föredra att ha dom väl under akvariets vattenyta.
När jag testkörde mitt 1250/1018 i tre dagar ståendes ovanpå rampen till 100 liters baljan bildades till slut en större luftbubbla som låg farligt nära impellerinsuget.
Fuzzop skrev:om filtret tar in lite luft och impellern sitter över vattenytan kommer den till slut att gå torr och sluta pumpa runt nåt vatten
Gaffel skrev:..med resultatet att filterbakterierna dör pga syrebrist, akvarievattnet förlorar sin cirkulation och syresättning och kvar blir bara dom små kanelbulle snäckorna som kalasar på alla fisklik som flyter omkring i det starkt förorenade vattnet, filtermotorn börjar brinna av överhettning(äldre modeller).
Det går heltenkelt åt pipsvängen med hela akvariet..