Ytterfilterfel hävert ut

#1 - 27 september 2008 22:00
Hur undviker jag att mitt ytterfilter vid läckage hävertar ut allt vatten på golvet när jag inte är hemma?

J
#2 - 27 september 2008 23:00
Genom att ta upp ett litet hål i insugsröret så att det hamnar ungefär 3 cm under vattenytan, du kan testa funktionen i samband med ett vattenbyte, själv gjorde jag detta som säkerhetsåtgärd i mitt 300 liters i samband med att jag byggde mitt 1250/1018, ställde filtret i en av mina vintunnor och poppade locket till kanistern, mätte upp 19 liter vatten som strömmade ut.

Better safe than sorry!
#3 - 27 september 2008 23:14
tackar för detta skönt självklara och jättebra tips!
#4 - 27 september 2008 23:22
Det enda som fortfarande förvånar mig är att detta inte kommer som standard på insugsrören till dagens ytterfilter, fast det är väl lite som att erkänna för ytterfilterfabrikörerna att just deras filter kan läcka, fast jag garanterar att det räcker med att en tillverkare sätter detta som standard så kommer resten att följa efter.
#5 - 29 september 2008 08:42
Gaffel skrev:
Det enda som fortfarande förvånar mig är att detta inte kommer som standard på insugsrören till dagens ytterfilter, fast det är väl lite som att erkänna för ytterfilterfabrikörerna att just deras filter kan läcka, fast jag garanterar att det räcker med att en tillverkare sätter detta som standard så kommer resten att följa efter.

Problemet att ha det som standard är ju att olika personer har olika långt till vattenytan!
Inte alla som fyller upp max i ett kar tex.
#6 - 29 september 2008 11:50
johag86 skrev:
Hur undviker jag att mitt ytterfilter vid läckage hävertar ut allt vatten på golvet när jag inte är hemma?

J

en lösning som kan funka är att placera filtret i samma höjd som karet eller några cm över ytan om pumpen fixar det, men det funkar ju bara om man har nån möjlighet att gömma det lite snyggt i närheten förståss.
#7 - 29 september 2008 13:26
Ovanför akvariet är ingen bra idé då de allra flesta ytterfilter kommer att samla luft som tillslut riskerar att stoppa impellern.

När jag testkörde mitt 1250/1018 i tre dagar ståendes ovanpå rampen till 100 liters baljan bildades till slut en större luftbubbla som låg farligt nära impellerinsuget.
#8 - 29 september 2008 13:32
Ovanför akvariet är ingen bra idé då de allra flesta ytterfilter kommer att samla luft som tillslut riskerar att stoppa impellern.

Eftersom de flesta ytterfilter är gjorda för att trycka vatten och inte suga är det att föredra att ha dom väl under akvariets vattenyta.

När jag testkörde mitt 1250/1018 i tre dagar ståendes ovanpå rampen till 100 liters baljan bildades till slut en större luftbubbla som låg farligt nära impellerinsuget.
#9 - 29 september 2008 17:10
Gaffel skrev:

Eftersom de flesta ytterfilter är gjorda för att trycka vatten och inte suga är det att föredra att ha dom väl under akvariets vattenyta.

Ok jag är inte så erfaren på ytterfilter så ovanför är kanske ingen bra ide då, men i samma höjd så impellern hamnar precis under vattenytan i akvariet borde ju funka fint iaf :)
#10 - 1 oktober 2008 06:20
Tack för alla svar!

Varför så farligt med luftbubbla nära impellern (vad?). Helt ny på ytterfilter.
#11 - 1 oktober 2008 15:39
johag86 skrev:
Tack för alla svar!

Varför så farligt med luftbubbla nära impellern (vad?). Helt ny på ytterfilter.

om filtret tar in lite luft och impellern sitter över vattenytan kommer den till slut att gå torr och sluta pumpa runt nåt vatten
#12 - 1 oktober 2008 20:02
Fuzzop skrev:
om filtret tar in lite luft och impellern sitter över vattenytan kommer den till slut att gå torr och sluta pumpa runt nåt vatten

..med resultatet att filterbakterierna dör pga syrebrist, akvarievattnet förlorar sin cirkulation och syresättning och kvar blir bara dom små kanelbulle snäckorna som kalasar på alla fisklik som flyter omkring i det starkt förorenade vattnet, filtermotorn börjar brinna av överhettning(äldre modeller).

Det går heltenkelt åt pipsvängen med hela akvariet..
Bilagor:
#13 - 2 oktober 2008 04:31
Gaffel skrev:
..med resultatet att filterbakterierna dör pga syrebrist, akvarievattnet förlorar sin cirkulation och syresättning och kvar blir bara dom små kanelbulle snäckorna som kalasar på alla fisklik som flyter omkring i det starkt förorenade vattnet, filtermotorn börjar brinna av överhettning(äldre modeller).

Det går heltenkelt åt pipsvängen med hela akvariet..

Haha, tror just du gjorde skäl för din signatur, sanningen worst case [:-58]
#14 - 2 oktober 2008 06:34
Hur gör du vid vatten bytet då? täpper till hålet med en pinne eller stänger av pumpen under tiden?

Annons