Ytterfiltret läcker!

#1 - 3 juli 2011 12:46
Eheim Extrenal Filter Proffesional 3 2073:
Upptäckte att golvet under akvariet var blött, visade sig vara ytterfiltret! Om jag lutade på det lite grann (för att kunna flytta på det) kom det en massa vatten från "sladdfästet". När jag lyfte av pumphuvudet forsade det ut en massa vatten från det, vilket jag INTE kan minnas att det gjort förut?

I "handboken" står det följande:
Vad gör jag när ... Filtret på ovandelen läcker
Orsak: Tätningsytorna eller profiltätningen är smutsig. Åtgärd: Rengör tätningsytorna och spraya dem lätt med EHEIm silikonspray.

(Andra anledningar är: Låsklippsen är inte riktigt låsta och Tätningen är inte monterad, fel insatt eller trasig. Rengjorde det visserligen för några veckor sedan men det har varit tätt sedan dess.)

Vilket innebär att jag ska spraya var?

Om detta inte funkar:
Är detta något som täcks av garantin? Detta står i garantin:
Till ägaren av denna apparat lämnar vi 36 (köpte det för ca 18 månader sedan, så det är lugnt) månaders garanti räknat från inköpsdagen. En förutsättning är att garantisedeln är ifylld av affärsinnehavaren (Garantisedel? Är det samma sedel? Den är hur som helst INTE ifylld. Köpte filtret från zooplus). Garantin gäller inte material- och tillverkningsfel. Skador på grund av yttre påverkan eller ofackmässig behandling omfattas inte av garantin (Filtret har ju bara börjat läcka?). Felaktiga delar repareras eller byts ut efter vårt bedömande. Andra anspråk mot oss godkänns inte. För följdskador, som kan uppstå vid fel på apparaten, ansvaras inte såvitt lagen ej säger annorlunda (???). Sänd den ifyllda garantisedeln (SOM JAG INTE HAR?!!) tillsammans med apparaten till någon av våra kundserviceställen eller till vår agent. Alla försändelser för garantireparation skall skickas med betald frakt. (Hur mycket kostar det att skicka ett ytterfilter till Filipstad?)

Har ett innerfilter att köra igång tillfälligt men behöver hjälp! Inte kul när dyrfiltret börjar läcka [:(!]
#2 - 3 juli 2011 13:18
Jag skule tippa på att det är själva slangfästet som har en spricka någonstans, kolla om du inte kan se en hårfin spricka om du böjer lite på fästet. Av mina 3 Proffessionalfilter har alla haft detta felet...
#3 - 3 juli 2011 13:24
Slangfästet = där slangarna går ut och in = det man tar loss när man ska lyfta av pumphuvudet? *skulle bara försäkra mig*
Ska kolla det, det läckte från "sladdfästet" (där sladden går in i pumphuvudet) efter att jag tagit loss slangfästet (om vi nu menar samma sak). Detta kräver reservdelar antar jag? Var kan man få tag i dom billigast?
#4 - 3 juli 2011 13:28
Jepp, den delen som slangarna sitter fast kan få sprickbildningar, och nya kan beställas från de flesta affärer.
Men jag tycker nog att det är en garantisak då det är ett fel som är ofta förekommande.
#5 - 3 juli 2011 13:35
Hittade en liten spricka, men kan lika gärna vara en repa bara, på slangfästet, men det verkar väldigt konstigt om det är den som är orsaken, då sprickan är på ett "torrt" ställe. Vad kan det finnas för andra orsaker? Vad är "o-rings" för någonting?

Hittade denna kommentar på zooplus, förstod inte riktigt allt:
to sort out your leaking pro 3 is a very easy process, if you take off the top of the filter ( the bit with the water pump and suction mechanism )turn it upside down and there are 4 star head screws one in each corner, remove the screws and seperate the plastic top from the main section. you will then see the 4 screws holding on the suction mechanism, remove them whilst holding the suction bit down ( there,s are large spring inside trying to push it off) take off the suction mech , and inside there,s a white plastic insert , remove that and you will see 2 o rings around 2 protruding plastic tubes. wash everything you,ve removed ( it will probably be dirty anyway) including the o rings and wipe vaseline over the o rings and put everything back, leak cured. ive found its worth doing this at least once a year, twice would be better.
#6 - 3 juli 2011 13:52
Om du bryter godset ser du ifall sprickan glipar.
O-ring är den gummiringen som tätar mellan pumphuvud och kanistern:).
#7 - 3 juli 2011 14:05
Det var bara en repa. Hmm ... kanske värt att prova att göra det som "kommentatorn" skriver, men "vaseline"? Verkar konstigt. Står ju i handboken att man kan spraya med silikonspray, men var är det egentligen men ska spraya?
#8 - 3 juli 2011 14:10
Ah, det sitter även en o-ring runt slangkopplingen med, det glömde jag, och det är dessa som isf ska sprayas.
#9 - 3 juli 2011 14:16
Gud vad jag avskyr alla konstiga namn på saker! Slangkopplingarna = säkerhetsadaptern (har kollat vad det heter i handboken, haha) eller vad? *känner mig dum* Har ingen silikonspray hemma (eller jo det har jag nog, men skulle inte förvåna mig om den är giftig eller gud vet vad) men har jag tur finns det på DM (om det inte finns på DM har jag ingen aning om var jag ska få tag på det). Men det läcker hur som helst inte uppe på själva pumphuvudet (om det nu är säkerhetsadaptern du menar) utan från sladdfästet.

Gud vad trött jag blir ... Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig! Ska jag ta isär pumphuvudet och rengöra + kolla om jag ser någon spricka eller ... bara något?
#10 - 3 juli 2011 14:19
Ja, varför inte, ta isär och kolla om något är fel gör inte saken sämre iaf. Kör sedan igång pumpen med hjälp av en spann vatten, så kanske du ser var det läcker, men gör det i tex badrummet:).?
Men det låter väldans konstigt ifall det läcker från sladdfästet...
#11 - 3 juli 2011 14:23
Det droppade vatten därifrån och när jag vickade till filtret lite när jag tog ut det så rann det vatten! Uppe på säkerhetsadaptern var det helt torrt ... Btw. vad är packningarna (eller egentligen, VAR sitter de) för något egentligen?
#12 - 3 juli 2011 14:27
Det är gummiringar/tätningar som tätar mellan två olika delar som kan tas loss från varandra. Dessa kan torka lite samt bli lite hårdare med tiden, och då kan vaselin/silikonspray hjälpa till att få dessa hanterbara igen:).
#13 - 3 juli 2011 14:32
Skruvarna är ju jättekonstiga! Ser knappt ut som skruvar ens, aldrig att jag hittar en skruvmejsel som passar [:(!] Och är jätteorolig för det där med garantin - om det här nu blir en garantisak - eftersom det står att garantisedeln måste vara ifylld, och jag har definitivt ingen ifylld garantisedel. Får ta och kontakta zooplus och höra vad de har att säga, samt ägna några dagar åt att försöka hitta en skruvmejsel som passar [:(!]
#14 - 3 juli 2011 14:34
Vimsa skrev:
Skruvarna är ju jättekonstiga! Ser knappt ut som skruvar ens, aldrig att jag hittar en skruvmejsel som passar [:(!] Och är jätteorolig för det där med garantin - om det här nu blir en garantisak - eftersom det står att garantisedeln måste vara ifylld, och jag har definitivt ingen ifylld garantisedel. Får ta och kontakta zooplus och höra vad de har att säga, samt ägna några dagar åt att försöka hitta en skruvmejsel som passar [:(!]

Finns inte mejseln som passar i en vanlig bitssats?
#15 - 3 juli 2011 14:39
Ok, så du menar att du skulle skruva isär sladdelen? Gör du det kan du nog glömma allt vad garanti heter. För att det ska kunna komma vatten från filtret ut vid sladden får nog pumphuvudet vara sprucket, däremot om kopplingen är sprucken kan vatten lägga sig så det ser ut att komma från sladden.
Kör igång filtret i badrummet och när vattnet cirkulerar böjer du på slangarna och dess anslutningar för att se om det kommer vatten där det inte ska komma:).
#16 - 3 juli 2011 14:40
[:o] Ska INTE börja skruva i nånting (kan ändå inte) *lugnar ner mig* x) Ska jag maila zooplus och fråga om garantin.
#17 - 3 juli 2011 15:57
Kan det vara så enkelt att det inte stod helt plant? Två av de där små gummigrejerna som sitter under filtret hade lossnat, och alltså lutade det lite. För det var verkligen inte någon stor läcka, en liten pöl på minst två dagar. Och det lutade lite åt det hållet som sladdfästet sitter också.

Kan det vara så att de är så känsliga för lutning?
#18 - 3 juli 2011 18:03
Nope, så lite ska inte göra någon skillnad...
#19 - 4 juli 2011 12:04
Damn, då var jag tillbaka på ruta ett igen då :( Nästan så jag vill att de ska vara lutningskänsliga ... Ska köra igång det i en hink idag och låta det stå på papper och se om det läcker något. Läcker det inte är det väl bara att ställa tillbaka det ...
#20 - 4 juli 2011 12:29
Gör så, och när filtret är igång så drar du i slangarna som sitter på kopplingen och se om det då kommer lite vatten...men för säkerhets skull så gör det i badrummet. Skulle det vara det problemet som jag tror kan du inte stoppa vattnet lätt, om kopplingen spricker:(.
#21 - 4 juli 2011 15:56
Har kört igång det i badrummet (jisses vad det tog tid o-o'), ingen synlig läcka, när jag vickade och höll på med slangfästet lät det som att det kom in luft i filtret, men inget vatten kom ut. Ska låta det stå på papper över natten i badrummet.

Läcker det inte - installera det i akvariet igen och för alltid undra vad det var som hände

Läcker det - Försöka få det fixat med hjälp av garantin, jag kan ju uppenbarligen inte hitta felet
#22 - 4 juli 2011 16:06
Låter som en bra plan:)!
Men i ärlighetens namn vet jag inte vilken av de båda förslagen jag hoppas att du kommer fram till:p...
#23 - 5 juli 2011 10:29
Har varit igång hela natten i badrummet, snustorrt ... Mycket mystiskt. Nu låter det bara som F*N på grund av all luft i filtret, som verkar vara intresserad av att stanna där, haha. Ska väl sätta tillbaka det i akvariet (= orkan, alldeles för bra flöde när det är inte är sisådär lagom igenkleggat) och hålla noggrann koll på om det läcker eller inte. Har fått svar från zooplus, garantin gäller trots att garantisedeln säger något annat *phu* Om det inte läcker en droppe på två veckor kan jag ju anta att det inte kommer läcka mer inom den närmaste framtiden i alla fall, annars bär det av till Filipstad för felsökning och reparation ... *suck* Tack för hjälpen ansjo, även om jag inte har blivit ett dugg klokare ;)
#24 - 5 juli 2011 14:36
Filterjäveln var snustorr hela natten men efter två timmar i akvariet läckte den igen. Rann vatten från sladdfästet och när jag lyfte av pumphuvudet forsade det vatten ur det. Blir till att köra ett bullrigt innerfilter i 1-1,5 månad innan jag får ett nytt, eller reparerat ytterfilter då [:(!] Kommer definitivt ha ett säkerhetshål i insugsslagen hädanefter *ARG*
#25 - 5 juli 2011 16:28
Otur, jag lider med dig...:(

Annons