Ytterfiter

Maffia666
#1 - 25 maj 2007 20:11
Någon som hat erfarenhet utav Tetras ytterfilter. Har fått 2000:- att spendera på ett ytterfilter. ska användas till ett 6-kantigt på 300L
MVH maffia666
#2 - 25 maj 2007 20:56
Jag har eheim, am-top och tetra-tec. Personligen tycker jag att det är ett toppenfilter.
#3 - 25 maj 2007 23:51
ha för mig att många har skrivit att tetratec tappar effekt efter ett tag,men många ha även skrivit posetivt om den.
#4 - 26 maj 2007 03:30
Maffia666 skrev:
Någon som hat erfarenhet utav Tetras ytterfilter. Har fått 2000:- att spendera på ett ytterfilter. ska användas till ett 6-kantigt på 300L

MVH maffia666

då tycker jag du skall spendera det på fluvals FX5.
Maffia666
#5 - 26 maj 2007 05:50

Ja jag var inne ett tag på att skaffa ett Fluval FX5, men sen läste jag om några som haft problem redan efter några veckor och någon annan efter några månader. Kommer inte ihåg problemen? Har du ett fluval FX5 då? Och isåfall hur har det fungerat för dig?
Nu hittade jag vad de skrivit. Nackdelar är att det finns de som fått problem med att pumphuvudet slitits ner snabbt och vart tvungen att bytas. Allt från någon vecka till några månader.
MVH Maffia666
#6 - 26 maj 2007 09:42

en sak ska sägas om flyval fx5 är att det drar dubbelt så mycket ström som sina konkurenter
Maffia666
#7 - 26 maj 2007 17:25
Bucket skrev:
en sak ska sägas om flyval fx5 är att det drar dubbelt så mycket ström som sina konkurenter

Japp jag håller med dig med strömmen. Det jag tror det blir är ett Tetra Tec EX 1200 där allt filtermaterial ingår , Det kostar 1190:- plus frakt.
Effektförbrukning: 21 W
Akvariestorlek: 200 - 500 liter
Liter i timmen: 1200 l/t.
MVH Maffia666
#8 - 26 maj 2007 21:38
Maffia666 skrev:
Ja jag var inne ett tag på att skaffa ett Fluval FX5, men sen läste jag om några som haft problem redan efter några veckor och någon annan efter några månader. Kommer inte ihåg problemen? Har du ett fluval FX5 då? Och isåfall hur har det fungerat för dig?

Nu hittade jag vad de skrivit. Nackdelar är att det finns de som fått problem med att pumphuvudet slitits ner snabbt och vart tvungen att bytas. Allt från någon vecka till några månader.

MVH Maffia666

nej jag har am-top, och mitt har precis börjat läcka (det é en oring som inte är tillräckligt stor, skall byta ut den när jag hinner) ,men jag har en bekant som har den (fx5)och den é ju bara för läcker..

och man har ju garanti på saker.......
#9 - 27 maj 2007 00:02
Har ett TetraTec EX700. Har haft det igång i två månader bara. Men är helnöjd så här långt. Det är hyfsat tyst och verkar vara gediget.
Maffia666
#10 - 3 juni 2007 06:04
Maffia666 skrev:

MVH Maffia666

Har pratat med killen som äger PWSS angående FluvalFX5. Han förklarade för mig att det beror på vilket botten material du använder, har du fin sand så suger filtret sanden genom filtermaterialen och in i pumphuset och det blir haveri. Det är ett sådant sug i fitret!! Tydligen så har fluval gjort om sina filtermaterial så att detta inte ska kunna hända. Angående AM-Top så sa han att det är det filtret som han har mest reklamationer på, han hadde mer på det filtret än dom andra ihopa, men han sa även att det finns dom som använt detta filter i flera år utan problem. Jag köpte iallafall ett TetraTec 1200, det kostade 1257:- med frakt där allt ingår. Nu går jag bara och väntar på att filtret ska komma.
MVH maffia666
Bilagor:
Maffia666
#11 - 3 juni 2007 06:19
Maffia666 skrev:
Har pratat med killen som äger PWSS angående FluvalFX5. Han förklarade för mig att det beror på vilket botten material du använder, har du fin sand så suger filtret sanden genom filtermaterialen och in i pumphuset och det blir haveri. Det är ett sådant sug i fitret!! Tydligen så har fluval gjort om sina filtermaterial så att detta inte ska kunna hända. Angående AM-Top så sa han att det är det filtret som han har mest reklamationer på, han hadde mer på det filtret än dom andra ihopa, men han sa även att det finns dom som använt detta filter i flera år utan problem. Jag köpte iallafall ett TetraTec 1200, det kostade 1257:- med frakt där allt ingår. Nu går jag bara och väntar på att filtret ska komma.

MVH maffia666

Det är mer väntan än när min fru skulle ha barn, hahahah
#12 - 3 juni 2007 18:36
Jag har ett TetraTec EX1200 till mitt 160l växtkar. Jag tycker inte att det är ett bra filter, men det varierar tydligen i kvalitet på olika ytterfilter. Jag har väl lyckats få 2 (!) kassa ytterfilter isf... :confused:

Jag tycker det är dåligt för att det är jäkligt segt och orkar knappt pumpa. Jag körde med AM Reaktor 1000 ett tag (CO2 reaktor) och den klarade inte att lösa upp CO2n i den! kass! det är dessutom ett skitfilter i sig att bara lösa CO2 igenom. Jag mätte hur mkt det verkligen pumpade, för hand: 400l/h med filtermaterial, jämnhöjd med yta. Egentligen ska det ju pumpa 1200l/h :s
Mina båda filter väsnades hyffsat mycket.

Nu har jag bytt till Fluval 405 och det är jag grymt mycket mer nöjd med!!! Låter lika mkt som Tetran, men det var ju nåt fel med det förra ytterfiltret. Fluvalen är ju känd för att låta lite. Fluval är mycket mer kraftig!

Den enda fördelen med TetraTec ytterfilret var att det finnns handtag på sidorna att bära det i, lätt att starta och rengöra, bra upplägg med filterkorgar.
Men om jag fick välja igen, så skulle jag absolut köpa ett Fluval! Jag kan inte rekomendera tetras ytterfilter :(

Annons