Tänkte presentera mig lite och kanske få lite åsikter. Startade i förra veckan mitt livs första akvarium (sambon har dock en hel del erfarenhet), en 300-literstank från mitten av 80-talet. Lite repig och kanske inte världens snyggaste, men priset var bra (gratis inkl allt utom fisk och växter). Det är ett rätt högt akvarium, 55cm vattendjup.
Hällde i grus och vatten tisdag förra veckan, satte i lite växter (två låga och två lite högre, inga flytande än så länge) fredag och i söndags introducerade jag tio små neontetror och en djupröd kampfisk. Hitills verkar såväl växter som fisk trivas bra. Fick med lite 5-i-1-teststickor som jag testat vattnet med, det verkar ok även om stickorna är lite svåravlästa. Borde väl köpa bättre test, antar jag. Jag har alltså inte haft i några kemikalier alls. Kommer det att leda till problem? Akvariet, gruset, en del av inredningen och filter/pump är tidigare använt (om än väl rengjort däremellan). Finns det nog med "kultur" kvar i det ändå, månne? Allt verkar ju som sagt bra än så länge. Sen har jag satt i egenuppgrävda (väl rensade) rötter och en del (vältvättad) strandsten jag haft med hem från Grekland. Faror med detta?
Den närmaste planen vad gäller fisk är ett par-tre otto (som de väl kallas här?), 2-3 silverhajar, en eldstjärt och lite mer stimfisk (sorgmanteltetra och kopparbarb har diskuterats här hemma, kanske utöka neonstimmet lite). Kan de funka ihop, tro? (Jodå, jag har läst en del - men det är alltid kul att få åsikter.) Givetvis blir det väl mer fisk på längre sikt (300l rymmer ju en del), men det här är vad jag funderar på nu. Förslag är givetvis alltid välkomna.
Ska försöka ta en bra bild och posta en länk senare i denna tråd, ifall någon nu är intresserad.
Hur som helst ska det bli mycket roligt och spännande att bli akvarist. Jag hoppas i detta forum kunna såväl lära mig som dela med mig av mina erfarenheter. Väl mött!