Ytterligare en tråd om snett akvarium, 540-l

Sliaros
#1 - 20 september 2010 19:53
Hej,

Har sökt runt på forumet, men hittar inget exakt svar på mitt problem. Är grymt orolig för mitt akvarium nu..

Har ett 540-liters alu-kar med tillhörande benställning. Nu verkar det som att parkett-golvet har satt sig (ytterligare).

Vi har kontrollerat med vattenpass lite då och då, och har hittills märkt att akvariumet har stått med en jämn lutning framåt, har skiljt 1-2 mm från bakdelen över hela akvariumet. Detta har alltså ändrats från när vi startade upp det, då stod det i lod.

Häromdan när jag torkade av rutan hörde jag att det knäppte svagt tre-fyra gånger. Har hört samma när katterna jagar fiskarna, så nu ikväll kollade vi med vattenpass då det även knäpper när jag trycker svagt på alu-ramen framtill.

Från höger hörn in till mitten står det likadant som tidigare, men från mitten och in till vänster hörn bak lutar det nu 1-2 mm mer framåt.

Hur pass allvarligt är detta, hur stor är risken att akvariumet spricker? Och hur stor tror ni risken är att golvet fortsätter att sätta sig? Det är betonggolv med parkett ovanpå.

Jag är inte så sugen på att tömma akvariumet och försöka justera det, om risken finns att samma problem återkommer. Vill såklart absolut inte göra mig av med fiskarna, men jag vill för allt i världen inte att akvariumet spricker heller..

Evigt tacksam för goda råd.
#2 - 20 september 2010 19:57
Mitt 960 sprack troligen på grund av en sådan vridning i karet. Även här är det betong med parkett ovanpå...så jag vet vad jag hade gjort;).
Sliaros
#3 - 20 september 2010 20:06
Tack för svaret, ansjo. Fler av samma åsikt? Misstänker det.

Usch, det känns så sjukt trist.. Vet inte om jag vågar börja om, är alldeles för nojig.. :(

Går det att säkerställa att golvet inte sätter sig under tid? Hjälper det att lägga viktfördelare under fötterna?
Bilagor:
#4 - 20 september 2010 20:10
ett par millimeter tror jag inte är så farligt. hade du en vridning diagonalt eller lutade hela karet åt ett håll?`för har du en diagonal vridning så är det illa. en vanlig lutning är inte lika farlig.
Sliaros
#5 - 20 september 2010 20:15
Näe, det är inte skevt, bara snett. Lutningen är från högra bakre hörnet till vänstra bakre hörnet, men det lutar 1-2 mm mer framåt från mitten och ut mot det vänstra bakre hörnet.

Men risken är väl att golvet fortsätter att sätta sig..
#6 - 20 september 2010 20:17
jag har mitt 250 på parket o det lutar säkert en halv centimeter o då har jag byggt upp under benen tillomed. men det funkar utmärkt. bara det är en jämnlutning från tex höger till vänster. och inte diagonalt.
Sliaros
#7 - 20 september 2010 20:22
Men då lutar ditt akvarium likadant över hela akvariumet?

Mitt lutar alltså lite mer i vänstra bakre hörnet än i högra bakre hörnet. Och att det knäpper känns icke bra..
#8 - 20 september 2010 20:29
asså mitt lutar säkerligen 5-6 mm om inte mer. men det gjorde det förra som stod där med. men ja det lutar jämt från vänste till höger.

det är inte så att det är doppvärmaren eller lysrampen som knäpper. min tok-lodade Kub knäpper iblnad o ofta men jag har luskat ut att det är doppvärmaren ibland som slår av o på. sen har jag ju en lysrampmed en 250W MH-lampa o då får den rampen att knäppa, men det är ju mettallen bara.
Sliaros
#9 - 20 september 2010 20:37
Näe, det är aluramen på akvariumet som knäpper. Det räcker alltså med att jag torkar av rutan (kattdregel).. Eller att nyss nämnda dreglande katt ställer sig mot rutan. Jag har petat på ramen nertill och det knäppte då oxå.

Men vad hade du/ni gjort? Tömt det? Om det är lurt att jag måste göra det, så blir det tyvärr så att jag lägger ner det helt, litar inte på att det skulle lyckas på ett andra försök..

Hur fasen ska man (med kort varsel) lyckas se till att firrarna hamnar hos nån som vet vad dom pysslar med.. suck.
#10 - 20 september 2010 20:41
jag hade nog tömt. försökt luska ut vad det beror på. om del ligger små¨sandkorn mellan ramen o glaset eller nått sånt. kolla med djuräffaren om de kan ha de så länge. annars köp ett billigt tillfälligt kar på blocket.

( är ju så att man börjar med ett kar o sen är man fast..så efter 6 månader har man 6 kar. ( taget från eget liv :P ) )
#11 - 20 september 2010 20:42
om du skulle tömma det, lägg en skiva på golvet under ramen, så alla ramens fötter vilar på skivan, på så sätt jämnar du ut trycket och får inte samma punktbelastning på golvet :)
#12 - 20 september 2010 20:43
precis. så hjar jag det till min kub
#13 - 20 september 2010 20:44
samma här 6 månader och 6 kar :p
#14 - 20 september 2010 20:47
gjorde så till mitt 540L, frö jag har en väldigt mjuk plastmatta i min lägenhet, betong under, vägde in det lät det stå, fyllde på sand, vägde in, fyllde på 1/3 vatten, vägde av, lät stå ett dygn och fyllde upp helt. tålamod ;)
#15 - 20 september 2010 20:52
precis samma för mig hult. skynda låååååååångsamt
Sliaros
#16 - 20 september 2010 20:52
Okidoki.. Jo, det här är mitt femte, två igång nu, det här har varit igång i ett år. Vore sjukt trist att lägga ner, som sagt. Ska sova på saken och åka förbi akvarie-butiken imorgon, så får jag se.

Tack för hjälpen så länge!
#17 - 20 september 2010 20:53
lugnt. därför forumet finns :D
#18 - 20 september 2010 22:00
Önskar dig lycka till med dina val. skall kolla mitt 540 i morgon pga tråden! :P
Knäpper gör mitt med.. men jag säger som Hannesc Det är nog värmarn i mitt med(Hoppas jag)
#19 - 21 september 2010 12:30
Har jag förstått rätt, det är lite svårt att förklara hur karet står och ännu svårare att förstå det:p...
Lutar karet åt samma håll så det bara står snett, eller är det en punkt på mitten av karet som är den högsta punkten och du får då en vridning på karets botten?
Nu har säkerligen golvet satt sig och kommer troligen inte att sjunka mer, men skulle nu karet stå snett på diagonalen och det blir spänningar i karet finns det en risk att det går åt pepparn. Kanske inte i dag, kanske inte i morgon eller om en månad men risken finns där.
För att förstå och ge rätt råd vore det inte fel med en ritning eller bild på hur det lutar...kanske.

Jag vet med mig att jag har blivit lite mer nojig sedan mitt kar sprack, men de som det aldrig hänt för kan bara skatta sig lyckliga och hoppas att det inte gör det heller. Det är ändå några år jag haft akvarium, och jag vet inte hur många kar jag haft så nog har man lärt sig att loda in ett kar, men oturen kan ändå vara framme och golvet sätta sig och då står man där med skägget i brevlådan:(...
#20 - 22 september 2010 18:40
Jag hade tömt karet till hälften lyft i stativet med en pelardomkraft som lyfter rakt upp och lagt någon form av brickor under benen som "sjunkit" så att karet kom i våg och att anläggnings ytan under var ben ökat.
Sliaros
#21 - 23 september 2010 08:55
Hej,

Nu har jag varit förbi akvarie-guden i stan, och kollat akvariumet igen.

Ett fel av mig;

På kvällen när jag skrev inlägget så kollade vi först ställningen, sen kollade vi ovanpå akvariumet (utan täckglas), och det ska man tydligen inte göra...? Kan någon förklara varför? För ovanpå akvariumet såg det lite värre ut än när man kollar på ställningen.

Nu har vi som sagt kollat igen, kanske 6-7 gånger haha var, och det är knappt någon skillnad när man kollar på ställningen. Det lutar alltså jämt framåt, typ 1-2 mm över hela karet, och med en ytterst "liten större" marginal i vänster hörn än i höger hörn.

Dock knäpper det fortfarande. Men jag känner mig betydligt lugnare iaf. Vi kommer hålla koll med vattenpasset vid varje vattenbyte, och vid minsta oro nu så kommer vi tömma det och lägga in tryckfördelare under fötterna.

Men varför knäpper det...? :( Kan inte släppa det riktigt..
#22 - 23 september 2010 09:39
Kan inte tänka mig att det är några problem?
Har du karet på liggunderlag/frigolit? Isåfall så tar ju den upp en sådan förskjutning av karet?

Har du fiskar i karet?
Kanske en dum fråga, men jag hade knäppningar i karet för ett tag sedan... blev väldigt konfunderat av vad det var.. men till slut såg jag att det var fiskarna som ordnade knäppningarna vid ytan.
Sliaros
#23 - 23 september 2010 10:11
Karet står direkt på ställningen. Liggunderlag under sanden på botten.

Fiskar i. :) Det är själva alu-ramen på akvariumet som knäpper, är helt hundra på det. Hade det varit firrarna så hade jag känt igen det direkt.
#24 - 23 september 2010 13:24
Mitt 360L hade enliten slagsida = lutade jämt från vänster ner mot höger, ca 3-4 mm.

Jag passade på att göra ett lite större vattenbyte än vanligt (ca 95%) med fiskarna kvar i...
Sedan lyfte jag (lite Hulk varning) hela bänken och puttade med lite hjälp in plastskivor under bänkens fötter på den sidan som stog lägst.. Nu är det mer i våg..
Vet inte om det är bra eller dåligt.. men det blev lite snyggare! :)
#25 - 24 september 2010 01:40
har spräckt ett 540l kar pga vridning :P nu kör ja akvarium->aquapad->träskiva->aluställning->möbeltassar->träskiva och sen stora möbeltassar under den ;) ja sen frigolit under sanden också =) och väger in på micrometernivå ;P
#26 - 24 september 2010 06:02
Spännande, jag vägde in väldigt simpelt, kan inte tänka mig att karet skulle kunna spricka pga nån mm skillnad i lutning åt ena eller andra hållet. 8mm glas, en extremt solid bänk och 18mm frigolit under karet kör jag med.
#27 - 25 september 2010 11:16
Sliaros
#28 - 28 september 2010 12:38
Någon som kan förklara för mig varför man ska kolla lod på ställningen, och inte ovanpå akvariumet?
#29 - 28 september 2010 19:49
Glasen kan vara lite snett skurna, antagligen.
Sliaros
#30 - 29 september 2010 05:49
Glas-rutorna på själva akvariumet, alltså..? Täckglasen tog jag bort.

Annons