Ytterligare ett nano, 10 liters räk kar

#1 - 27 januari 2009 19:34
Tjena!
Tänkte skapa min projekttråd om det nya 17 liters nanot som iofs inte ska inhandlas förrens om en månad.

Kan berätta lite om vad jag planerat:

*17,5 liters kub med inbygd belysning, månsken, pump, och matlucka.
*Bakgrund på 3 av sidorna för att skapa ett djup i det hela.
* Crystal red i det
* Finkorning sand
*En rot som täcker en stor del av karet, troligtvis delvis täckt med javamossa
*Växter vid sidorna och där bak, inte längst framme
*Lite krossad ölandssten längst fram

Kan nog bli riktigt läckert!

Skriv era tankar om det redan nu. Uppdateringar kommer när jag köpt in karet.
#2 - 27 januari 2009 19:40
Bakgrund på tre sidor... det där känner jag igen:d
Skall du köra slimline?
#3 - 27 januari 2009 19:50
Låter kul!:d
#4 - 27 januari 2009 20:35
MaxB skrev:
Bakgrund på tre sidor... det där känner jag igen:d

Skall du köra slimline?

Ja, jag tror faktiskt det är dig jag tagit det från. Vet inte riktigt. :p

Blir en såndär som sitter på utsidan, annat tar för stor plats.
#5 - 27 januari 2009 20:59
JojjeN skrev:
Ja, jag tror faktiskt det är dig jag tagit det från. Vet inte riktigt. :p

Blir en såndär som sitter på utsidan, annat tar för stor plats.

Ahh, det finns ingen som har patent på idéer - så ös på med bakgrunder bara! Bara skojade lite!:)
Men, inte plats...? Jag drog ju i slimline på 3 sidor i ett 5-liters nano...
#6 - 28 januari 2009 05:52
MaxB skrev:
Ahh, det finns ingen som har patent på idéer - så ös på med bakgrunder bara! Bara skojade lite!:)

Men, inte plats...? Jag drog ju i slimline på 3 sidor i ett 5-liters nano...

åh fan.

Då får vi se, men blir nog utsidan ändå eftersom slimline är så dyrt (Inte i vanliga fall, men här inne måste man köpa en stor bit för 600 kronor, han delar den inte till små.)
#7 - 28 januari 2009 07:41
Själv så tycker jag man får mindre djup med sidorna täckta, då man tappar glasreflektionen på sidorna.
Lycka till :)
#8 - 28 januari 2009 07:49
JonasN skrev:
Själv så tycker jag man får mindre djup med sidorna täckta, då man tappar glasreflektionen på sidorna.

Lycka till :)

Exakt min tanke oxå ;)

Hade samma planer när jag startade min lilla 17 litersburk i lördags och satte blå film på baksidan.
#9 - 28 januari 2009 14:34
Pheew!!!! Kom hem och såg en räka ligga död! Plockade upp den med pincett, och märkte då att allt innehållet var borta. Började fundera på om det kan vara ett ömsat skal bara, eftersom de andra inte såg ut att ha ätit en hel räka.

Kollade igenom hela akvariet, och såg helt pltösligt den 4:e räkan krypa fram med starkare färger än igår! Så det var ett öms! Härligt, hade inte känts så bra att mista en räka efter första dagen

Angående bakgrunden så får vi se vad jag bestämmer mig för. Men varför skulle det ge bättre djup med glas reflektioner?
#10 - 28 januari 2009 15:12
Hade en som lura mig i söndags en timme efter nersläpp oxå, ble rädd att jag skulle döda hela bunten i sitt nya hem.
Det låg en rackare på sidan i karet och såg död ut men vips så drog han ut ur sitt gamla skal och simma igen:D
#11 - 28 januari 2009 15:19
yeah
#12 - 29 januari 2009 14:34
Vilken tur!
#13 - 20 februari 2009 07:16
Imorgon så är det exakt 3 veckor kvar tills det kommer!

Har beställt endel körsbärsräkor som kommer gå i 60 liters tills 10 liters är klart. (Detta som jag ska få är 10 liter, inte 17 liter som jag först trodde)

Lite frågor: Är det en bra idé att lägga in gamla eklöv sen i höstas i akvariumet? Har hört att en viktig del i deras kost är gamla löv?

Och är det någon av er som har positiva erfarenheter om någon svart sand från pwss? (Som har funkat till räkor!)
#14 - 24 februari 2009 17:27
2 och en halv veckor kvar!

Idag kom körsbären (17 stycken istället för de 10 jag beställt, dock dog en liten rackare), mycket livligare, färggrannare, och roligare än crystalen! Dock är ju crystalen vackrare med sina mönster.

Nu bor körsbären i yngelburen istället, tror inte 5 liters klarar belastningen av 15 körsbär till nu.

Längtar fett tills räkorna får bättre hem, pump, egna rötter med mossor, och ett troligtvis vackert akvarium. :)

Testade stoppa ner ett körsbär i 60 liters också, och det funkade fint! ingen av fiskarna tog det som mat. Får se om något till åker ner där.
#15 - 5 mars 2009 06:25
1 vecka kvar. :)

Körsbären fick flytta över till 5 liters ändå eftersom de blev nitrat förgiftade, så nu byter jag vatten där varannan dag.

Vet inte vilka körsbärsräkor som lever, men det är helt klart dom flesta om inte alla. Alla crystalen lever och växer.

Annons