Ytvattenrenare

#1 - 30 maj 2005 18:36
Har länge haft problem med en fet hinna på vattenytan och jag har läst i många trådar att fler har problem med det.

Det finns många teorier om varför det uppstår och lika många förslag till lösningar, allt från tidningspapper till att skippa flingfoder eller sluta mata helt.
I en tråd läste jag om ytvattenrenare från Eheim och Fluval (Hagen).
Köpte renaren från Fluval för 95 spänn och kopplade in den på insuget på mitt Am Top ytterfilter.

Var lite skeptisk till prylen men vilken effekt den hade, kristallklar yta på 5 min t.o.m bubblorna från växterna som har flytit omkring i den sega massan spricker när dom träffar den glittrande ytan, kan varmt rekommendera den och den är väldigt diskret och lättplacerad.

Var bara tvungen att skriva om prylen som för en billig peng gör slut på gisslet om proteiner på ytan som lätt övergår i grön soppa.
#2 - 30 maj 2005 18:52
Kanonfint...! Vad heter "prylen" från Fluval?
#3 - 30 maj 2005 19:00
#4 - 30 maj 2005 19:03
Ska provas... Fast jag har en ren yta. Men, kan vara bra i förebyggande syfte. Alltid skoj med prylar :D
#5 - 30 maj 2005 19:04
Kan bara hålla med, fungerar kanon.
Jag kör den själv mot ett Eheim Pro Intervall, så det går bra även om man inte kör Fluvals pumpar.
#6 - 30 maj 2005 19:10
jag har en project 1000l/t ytterpump..fungar ytvatten renare till den pumpen jag har?..

är det som är på ytan farligt?
#7 - 30 maj 2005 20:25
Hej

Ser oerhört intressant ut.Hur ansluter man den??På insuget till pumpen?
Fredrik
#8 - 31 maj 2005 06:16
Man kopplar den på insuget, det som kan vara strul är anslutnings dimensionen.
#9 - 31 maj 2005 11:17
Jag använder oxå Fluval varianten i mitt växtkar. Funkar kanonbra. Jag skippade dock "dragspels-slangen" och anslöt istället med Eheimslang till min 2028 PRO.

Fluval varianten har en justeringsskruv/stång i ytavrinningskoppen. Här ställer man in hur pass mycket som ska gå via ytavrinning kontra det vanliga insuget vid botten. Den fungerar samtidigt som ett förfilter för grova partiklar typ växtdelar.
#10 - 31 maj 2005 11:25
Låter spännande. Tänker på CO2 bubblor som ligger kvar på ytan, kanske kan de dras in och gå runt en gång...Jättemånga flugor i en smäll.
#11 - 31 maj 2005 11:35
[QUOTE=mohlin]Låter spännande. Tänker på CO2 bubblor som ligger kvar på ytan, kanske kan de dras in och gå runt en gång...Jättemånga flugor i en smäll.[/QUOTE]

Om du har CO2 vid ytan så försvinner det ganska kvickt, även om det hade varit grymt sug på filtret.
Om dina CO2 bubblor ligger kvar på ytan så tror jag att du doserar för mycket såpa i karet ;)

mvh
Peter
#12 - 31 maj 2005 12:29
Ne, pissig reaktor och DIY-mäsk varianten..... de kan faktiskt bli liggandes en stund.
#13 - 31 maj 2005 13:07
Man dödar nästan ytspänningen helt, detta gör att alla bubblor som når vattenytan spricker och försvinner (för min del syrebubblor från växterna).

Jag skippade också dragspelsslangen, det var det som fungerade bäst.
#14 - 19 juni 2005 09:43
Jag har också samma till mitt 720L, Önskvärt vore om den hade varit längre, d.v.s. gått djupare i karet. Jag funderar på att göra en yttermantel av nå´t rör som täcker insugsrastret med ett nytt raster vid botten.
/Shilo

Annons