Zebra pleco, Zebra Peckoltia, L046

#1 - 3 januari 2007 19:49
Zebra pleco, Zebra Peckoltia, L046 är det någon som har en aning om vad en sån mal kostar? är den lätt o få tag på?
#2 - 3 januari 2007 19:54
Inte omöjlig att få tag på men knappast vanlig
kostar mycket, runt tusenlappen
finns flera trådar om hur mycket de kostar och hur man får tag på dem
#3 - 3 januari 2007 21:11
Finns en kille i göteborg som säljer L46 just nu. Han har 5st på 4-5,5cm och sen så har han en avelsgrupp på 6st VF 7-11cm. Är du intresserad av att veta priser mm så skicka ett pm till mig så får du hans telefonnummer och mail.
#4 - 3 januari 2007 22:33
Ingen som vet om det finns någon uppfödare av L46 i Gävletrakten?
#5 - 3 januari 2007 22:36
Min L046 kommer till affären imorgon, jag får betala 395 kr han jag köper av tar hem 6 stycken imorn...

Så det finns i Örebro i alla fall men det är ju en bit för dig...
För mig tog det en vecka att få tag på den men om det var tur eller om dom är lätta att få tag i det vet jag inte...
#6 - 3 januari 2007 22:43
Hej smegga!
Vem handlar du av? Får du bara betala 395 för din så sätter jag mig gladeligen i bilen och åker till Örebro!
Du kan väl PM:a mig?
#7 - 4 januari 2007 07:18
smegga skrev:
Min L046 kommer till affären imorgon, jag får betala 395 kr han jag köper av tar hem 6 stycken imorn...

För mig tog det en vecka att få tag på den men om det var tur eller om dom är lätta att få tag i det vet jag inte...

Du har nog väldig tur då ;). De är ju inte direkt lätta att få tag på och 395:-, det låter väldigt billigt speciellt då de är från en affär, de brukar väl kosta runt 1000:- och uppåt! ;) Så till det priset ska du vara väldigt nöjd :).
#8 - 4 januari 2007 07:35
smegga skrev:

Det låter för bra för att vara sant, så försökra dig om att det verkligen är L046:or, och om det är det, -köp allihop, förtusan!
#9 - 4 januari 2007 08:10
petnym skrev:
Det låter för bra för att vara sant, så försökra dig om att det verkligen är L046:or, och om det är det, -köp allihop, förtusan!

Jag ska köpa 2 stycken dom andra är bokade, jag får dom för priset de kostar hos leverantören och då tar jag alla risker om dom skulle dö m.m därav priset.

de andra kommer gå för 995:-
#10 - 4 januari 2007 08:38
smegga skrev:
Min L046 kommer till affären imorgon, jag får betala 395 kr

:eek::eek:[:-28][:-28][:-28]Jag vill också ha!!!!!

Vet du vart han tar in ifrån? Kan du ta reda på det annars?[:-91]:rolleyes:
#11 - 4 januari 2007 09:12
Glenn skrev:
:eek::eek:[:-28][:-28][:-28]Jag vill också ha!!!!!

Vet du vart han tar in ifrån? Kan du ta reda på det annars?[:-91]:rolleyes:

Har hämtat dom nu SÅ FINA!!! kort kommer senare om dom inte gömmer sig på en gång.

Kan kolla med honom vart han tar dom ifrån. det har inte jag koll på...
#12 - 4 januari 2007 10:32
smegga skrev:
Har hämtat dom nu SÅ FINA!!! kort kommer senare om dom inte gömmer sig på en gång.

Kan kolla med honom vart han tar dom ifrån. det har inte jag koll på...

Ser fram emot korten:D

Det vore himlans snällt om du kunde kolla det med honom ;)
#13 - 4 januari 2007 13:05
*morr...* avundsjuka............
#14 - 4 januari 2007 13:10
åh.. nu vill jag också ha!!!
#15 - 4 januari 2007 13:10
Glenn skrev:
Ser fram emot korten:D

Det vore himlans snällt om du kunde kolla det med honom ;)

Dom simmade på en gång och gömde dig bakom roten i akvariet, sitter med kameran på stand by och hoppas att dom kommer fram snart...
#16 - 4 januari 2007 13:14
Bhaaa vill också ha, har velat ha den här malen i flera år men från början så hade jag inte råd och sedan så försvann dom i butikerna:( Ingen vidare lust att pejja x antal tusen för en fisk heller :S
#17 - 4 januari 2007 13:17
Jag kom på att jag skulle ju tagit kort på dom i påsen innan jag släppte ut dom. Men så smart var jag ju inte då...Såg presis bak fenan på en av dom nyss.
#18 - 4 januari 2007 15:22
smegga skrev:

395 ??? Antingen är dom 1 cm stora ...hmm....skitsmå då...eller så är det världens kap GRATTIS !

Köpt 10 till mig hämtar dom på lördag :D :D :D :D :D :D :D :D :D
#19 - 4 januari 2007 20:20
drd skrev:

Ta en nummerlapp va[:-92][:-93][:-92][:-93][:-92][:-93][:-92][:-93]
Jag har första tjing på dom:p
#20 - 4 januari 2007 21:41
Glenn skrev:
Ta en nummerlapp va[:-92][:-93][:-92][:-93][:-92][:-93][:-92][:-93]

Jag har första tjing på dom:p

*asg*
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 januari 2007 21:57
Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken - första gången jag såg dom var för en himla massa år sedan (innan det hade importerats ett enda exemplar till Sverige) hos Aquarium Glaser i Tyskland. De hade just då fått in en sändning på 10 eller om det nu var 20 TUSEN stycken - dvs det kryllade av dom överallt.
Jag tänkte köpa med mig en låda (50 st) - men va sjutton betala 50 spänn stycket för en sådan dussinfisk det tyckte jag var för dyrt:p
#22 - 4 januari 2007 22:09
drd skrev:
395 ??? Antingen är dom 1 cm stora ...hmm....skitsmå då...eller så är det världens kap GRATTIS !

Jo stora var dom inte men dom växer ju, för det priset kan jag ta att dom är små ett tag...
Så dom får simma med pansar malarna till dom är lite större...men dom är så små så dom syns knappt på roten...

Visste inte att 395 var så billigt då kanske jag skulle köpt fler då...Får säga att jag vill ha fler...:p
#23 - 4 januari 2007 22:20
Det finns en kille på ciklid.se som ska sälja, han har 11 st o ska du ha alla får du pröjsa 18.000 :- Iofs säger han att det är en avelsgrupp med vildfångade men ändå!
Bilagor:
#24 - 4 januari 2007 22:34
Kan inte förstå att en fisk kan vara så pass dyr nästan lite sinnessjukt ;)..
Men de är jäkligt fräcka och snygga.
Men 395:- var *** billigt...
#25 - 4 januari 2007 22:58
Isuxs skrev:
Kan inte förstå att en fisk kan vara så pass dyr nästan lite sinnessjukt ;)..

Men de är jäkligt fräcka och snygga.

Men 395:- var *** billigt...

Tillgång och efterfrågan är nog hela grejen.
För det priset hade jag köpt allihop,det är nog ett tillfälle som inte kommer igen så ofta.
MvH Richard
#26 - 4 januari 2007 23:12
Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken - första gången jag såg dom var för en himla massa år sedan (innan det hade importerats ett enda exemplar till Sverige) hos Aquarium Glaser i Tyskland. De hade just då fått in en sändning på 10 eller om det nu var 20 TUSEN stycken - dvs det kryllade av dom överallt.

Jag tänkte köpa med mig en låda (50 st) - men va sjutton betala 50 spänn stycket för en sådan dussinfisk det tyckte jag var för dyrt:p

Ja antagligen så är det väl ganska många som vill ha den. Varför skulle dom tex annars ha haft 10-20 tusen ex av en fisk som ingen vill ha? Ganska ologiskt att slösa pengar, plats, matkostnader mm om ingen ville ha den fisken.

Sen så är det väl kanske lite roligt att ha fisk som inte alla andra har heller plus att den är jäkligt snygg med sina svarta och vita ränder!
#27 - 5 januari 2007 00:01
Glenn skrev:
Ja antagligen så är det väl ganska många som vill ha den. Varför skulle dom tex annars ha haft 10-20 tusen ex av en fisk som ingen vill ha? Ganska ologiskt att slösa pengar, plats, matkostnader mm om ingen ville ha den fisken.

Sen så är det väl kanske lite roligt att ha fisk som inte alla andra har heller plus att den är jäkligt snygg med sina svarta och vita ränder!

Jag tror nog Kjell var lite ironisk apropå det faktum att för alla dessa år sedan så kunde han köpa hur många som helst för 50:- st och nu är de så svåra och dyra att få tag på....
#28 - 5 januari 2007 09:12
395 SEK????

Det vil jeg gjerne ha bildebevis på:)
L46 vokser veldig sakte og bør ikke selges før de er over 9 mnd gamle.
Egentlig er jeg sterkt provosert av at noen selger zebra yngel som er så liten, men det er lite jeg får gjort med det:)
Jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette kan gagne fisken, pga dens situasjon i dag.

Zebra yngel som flyttes når de er så små har ikke den motstandskraften som de har ved 9 mnd til 1 år...

Det er noe man bør være klar over, og det er misdannelser hos zebra yngel.
Mops er en tilstand som man får av og til på L46, og det er fjeset er trykt flatt, og dette kan være vanskelig å oppdage, for det kan i enkelte tilfeller ikke gjøre seg gjeldene før de er over et år gamle, men vet man hva man skal se etter så kan man få en indikasjon på dette veldig tidlig, og dumpe yngelen til en latterlig pris
Håper ikke det er tilfelle her, men det vet vi ikke før om 1 år...
,og zebra med mops bør man ikke avle videre på bevisst før man har funnet mer om dette.
Deformerte pektoralfinner kan også oppstå, og disse bør man følge nøye med på.

Dere kan lese mer om det i artikkelen jeg og en annen zebra elsker skrev om Hypancistrus zebra og dens situasjon.:)
Så ser dere kanskje hvorfor man bør kanskje prøve å ivareta denne arten.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1886
#29 - 5 januari 2007 10:49
Nitra98 skrev:
Jag tror nog Kjell var lite ironisk apropå det faktum att för alla dessa år sedan så kunde han köpa hur många som helst för 50:- st och nu är de så svåra och dyra att få tag på....

Självklart så fattar jag att det var med viss ironi som han skrev inlägget, jag är inte dum. Men tycker att det var onödigt att skriva "Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken" i en tråd där någon precis har skaffat den. Känns liksom lite elakt. Det är ungefär som att jag skulle skriva - vem vill ha äckliga malawis?! i en tråd där någon är glad för sin nya rödzebra...
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 januari 2007 11:06
Glenn skrev:
Självklart så fattar jag att det var med viss ironi som han skrev inlägget, jag är inte dum. Men tycker att det var onödigt att skriva "Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken" i en tråd där någon precis har skaffat den. Känns liksom lite elakt. Det är ungefär som att jag skulle skriva - vem vill ha äckliga malawis?! i en tråd där någon är glad för sin nya rödzebra...

Jag tror nog att det ganska klart framgick att det var skämsamt skrivet. Och även om nu man nu inte skulle förstå att detta var ironiskt skrivet så kan det väl i så fall ses som lite motvikt till all den "lovsång" och "avundsjuka" som andra visat upp i denna tråd gentemot smegga som gjort ett sådant kap;)

Tack för övrigt till sharko för det intressanta inlägget och bifogade länk.
#31 - 5 januari 2007 11:26
Sharko skrev:
395 SEK????

Det vil jeg gjerne ha bildebevis på:)

L46 vokser veldig sakte og bør ikke selges før de er over 9 mnd gamle.

Egentlig er jeg sterkt provosert av at noen selger zebra yngel som er så liten, men det er lite jeg får gjort med det:)

Jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette kan gagne fisken, pga dens situasjon i dag.

Zebra yngel som flyttes når de er så små har ikke den motstandskraften som de har ved 9 mnd til 1 år...

Det er noe man bør være klar over, og det er misdannelser hos zebra yngel.

Mops er en tilstand som man får av og til på L46, og det er fjeset er trykt flatt, og dette kan være vanskelig å oppdage, for det kan i enkelte tilfeller ikke gjøre seg gjeldene før de er over et år gamle, men vet man hva man skal se etter så kan man få en indikasjon på dette veldig tidlig, og dumpe yngelen til en latterlig pris

Håper ikke det er tilfelle her, men det vet vi ikke før om 1 år...

,og zebra med mops bør man ikke avle videre på bevisst før man har funnet mer om dette.

Deformerte pektoralfinner kan også oppstå, og disse bør man følge nøye med på.

Dere kan lese mer om det i artikkelen jeg og en annen zebra elsker skrev om Hypancistrus zebra og dens situasjon.:)

Så ser dere kanskje hvorfor man bør kanskje prøve å ivareta denne arten.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1886

Förstod inte allt. Men som jag skrivit, så fick jag dom billigt för att dom var mycket små och jag får därför ta alla risker med malarna med motståndskraften osv....
#32 - 5 januari 2007 11:36
Jag tror nog att det ganska klart framgick att det var skämsamt skrivet. Och även om nu man nu inte skulle förstå att detta var ironiskt skrivet så kan det väl i så fall ses som lite motvikt till all den "lovsång" och "avundsjuka" som andra visat upp i denna tråd gentemot smegga som gjort ett sådant kap;)

Tack för övrigt till sharko för det intressanta inlägget och bifogade länk.

Jo jag fatta att det var med viss ironi men tycker ändå att det var onödigt att skriva på just det sättet

Sen angående svartsjukan så är det väl klart att man blir avis om någon har en fisk som man har velat haft i flera år och när dom dessutom har fått den till så bra pris så gör ju inte det saken bättre. Men avundsjuka måste väl inte anses som något fult? Tycker det borde betraktas mer som smicker:)
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 5 januari 2007 11:39
Glenn skrev:
Sen angående svartsjukan så är det väl klart att man blir avis om någon har en fisk som man har velat haft i flera år och när dom dessutom har fått den till så bra pris så gör ju inte det saken bättre. Men avundsjuka måste väl inte anses som något fult? Tycker det borde betraktas mer som smicker:)

Har jag sagt att det är fult ;)
#34 - 5 januari 2007 11:50
Har jag sagt att det är fult ;)

Har jag sagt att du har sagt det?;)

Tänkte mest att det var lika bra att skriva så innan någon annan kom och sa att det skulle vara fult;)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 5 januari 2007 11:54
Är det inte dags att återgå till ämnet - mitt inlägg var i alla fall avsett att vara skämtsamt om nu någon missförstod det
#36 - 5 januari 2007 12:30
Måste ju säga att artiklen av Sharko var otroligt bra! Klart intressant läsning och information som inte bara är aktuell för folk med L-046 utan bör gå att dra nytta av oavsett vilken Hypancistrus man är ägare till eller tänkte skaffa!

Tack för den Sharko!!

Jens
#37 - 5 januari 2007 15:59
kan ingen av er skicka en länk lr liknande där man kan se de olika typer av malar som finns ???
#38 - 5 januari 2007 16:05
http://www.planetcatfish.com/

http://www.goc.se/

Där har du rätt många malar iaf. :)
#39 - 5 januari 2007 16:31
thx nitra
#40 - 5 januari 2007 16:54
1- 0 till kjell....
men bara om du skaffar en låda till mig......

PS: JAG SKOJAR OCKSÅ!!!!!!
För att vara extra tydlig

Är för övrigt Världens vackraste fisk,,,,,, så grattis alla lyckliga vårdare...
#41 - 5 januari 2007 18:12
tja tycker att det är ganska mycket pengar att köpa en mal över 1000:- det är sjukt dom finns nog inte så många kvar i naturen.....
skulle vilja ha dom själv men tycker att det är lite overkill pris jag håller mig till andra malar istället
Guest
#42 - 8 januari 2007 20:32
Skulle faktiskt hellre få tag i hypancistrus L250 även om jag inte skulle tacka nej till zebran om ja fick ett erbjudande.
#43 - 23 februari 2007 15:52
smegga skrev:
Jo stora var dom inte men dom växer ju, för det priset kan jag ta att dom är små ett tag...

Så dom får simma med pansar malarna till dom är lite större...men dom är så små så dom syns knappt på roten...

Visste inte att 395 var så billigt då kanske jag skulle köpt fler då...Får säga att jag vill ha fler...:p

Vill gärna se bilder=)
#44 - 23 februari 2007 15:55
gå in på google och skriv Zebra pleco,,,
#45 - 23 februari 2007 19:19
Undrar lite hur det gått för smegga och hans små malar ?
Fick du några och lever dom ?
#46 - 23 februari 2007 21:25
drd skrev:
Undrar lite hur det gått för smegga och hans små malar ?

Fick du några och lever dom ?

Fick tag i 2, den ena ville inte äta och avled efter en vecka:( men det visste jag ju att det kunde hända, men den andra åt och mår bra än så länge...hoppas det kommer fler någon dag...
#47 - 24 februari 2007 08:44
smegga skrev:
Fick tag i 2, den ena ville inte äta och avled efter en vecka:( men det visste jag ju att det kunde hända, men den andra åt och mår bra än så länge...hoppas det kommer fler någon dag...

Hur ståra var dina L-046 som du köpte ?

Var de magra när du fick dem?
Vad matade du med?
Hade du många gömställen?

Lycka till.

//Calle
#48 - 24 februari 2007 09:09
Jag var inne på en akvariebutik på kungsholmen för en tid sen och han ville ha 5000=-/Styck[B)] ,Vet isf vad han gav för dom:D ,Man kan säga att det är ett ganska bra pålägg [B)]
Såg dom i butik för 1 år sen för 5000=1/paret
Förhoppningsvis kommer det några till vår grannlokal snart;)
#49 - 24 februari 2007 09:24
Är de 1000 kr i sverige är de garanterat 2000 kr i finland om inte mer
#50 - 24 februari 2007 09:49
Hur ståra var dina L-046 som du köpte ?

Var de magra när du fick dem?

Vad matade du med?

Hade du många gömställen?

Lycka till.

//Calle

Dom var jätte små 1-2.5 cm

Jag la ner massa små rötter som dom kunde gömma sig i, men den ena var smal när jag fick den och ville absolut inte äta...Dom fick all mat man kan tänka sig. vita-, svarta-, Röda-myglarver, Artemia m.m.

Men den andra krabaten lever och mår bra....
#51 - 24 februari 2007 12:06
smegga skrev:

Jag la ner massa små rötter som dom kunde gömma sig i, men den ena var smal när jag fick den och ville absolut inte äta...Dom fick all mat man kan tänka sig. vita-, svarta-, Röda-myglarver, Artemia m.m.

SUCK:(

Det är inte klokt att så små L-046 säljs/flyttas då de är väldigt känsliga.
INGA malar under 4cm skulle få säljas, men vissa tänker INTE på djuren, utan bara på pengar.[:(!]

Köp ALDRIG malar som har platt -> insjunken mage.
Det slutar oftast illa.

Lycka till med den du har kvar.

//Calle
#52 - 24 februari 2007 12:22
smegga skrev:

Dom ska nog helst ha annan mat än mygg när dom är små för att klara sig.

Ett rent under att inte båda dött redan tycker jag.
Vansinne att sälja så små djur.

Mina L333 yngel som är 2 cm skulle jag inte ens tänka på att sälja förräns dom är minst dubbelt så stora.

Dom käkar olika smått frysfoder men inte en enda mygglarv för dom är för stora för dom helt enkelt.
Dom får även dr.basslers granulat att knapra på och det gillar dom.

#53 - 24 februari 2007 13:53
drd skrev:
Dom ska nog helst ha annan mat än mygg när dom är små för att klara sig.

Ett rent under att inte båda dött redan tycker jag.

Vansinne att sälja så små djur.

Mina L333 yngel som är 2 cm skulle jag inte ens tänka på att sälja förräns dom är minst dubbelt så stora.

Dom käkar olika smått frysfoder men inte en enda mygglarv för dom är för stora för dom helt enkelt.

Dom får även dr.basslers granulat att knapra på och det gillar dom.

Dom fick mest artemia, och bosmider...Jag har även dr.basslers small pellets som jag gav dom...Och den ena åt allt och den andra inget, kanske var något fel på den från början..

Ja så små borde dom inte få vara när man säljer dom, men skulle ni få det erbjudandet skulle ni säga, NEJ? Men om det är så dumt så lovar jag att inte säga till när dom finns att få tag i för jag tror att dom kommer vara små då med...:p
Så slipper alla störa sig på det...
#54 - 24 februari 2007 16:35
#55 - 24 februari 2007 19:46
morrhoppa skrev:

Ja dom kommer ju som sagt lite då och då! När någon har turen att få kläckning på äggen...det är det som killen jag köpte mina av har problem med...han får kanske 3-7 ägg att kläckas...

men dom blir ju bara vanligare och vanligare, jag tror att om några eller många år kommer dom att finnas att köpa överallt, när man kommit på hur man ska få dom att kläckas på ett bra sätt...
#56 - 24 februari 2007 20:59
Jaha han har till salu igen. Jag var och hämtade ett gäng av honom. Men vad jag har hört så har inte denna person fött upp ynglena utan har köpt ett 50-tal ifrån tyskland som han säljer vidare. Men om detta är sant vet jag ej.
#57 - 24 februari 2007 21:20
att han köpt dem från tyskland, betyder det att de e olagligt eller fel på något sätt eller?
#58 - 24 februari 2007 21:28
Nä varför skulle det? Bara kul att nån lyckats föda upp dem i den mängden. Betyder ju bara att priserna kommer att gå neråt för i år är det nog årets mal för många har sån a på G i sina kar.
#59 - 24 februari 2007 21:36
aightt man, föresten hur går det med dina? trivs de o så? roliga o titta på??

det som e synd e att de är so damn skygga. med tanke på att man får lägga ut en 1000lapp så borde de fan dansa för en lr något kan man tycka. men nej de ska gömma sig hela tiden hehe.

är det en allmän sak att de alltid e skygga eller brukar de visa upp sig hos dig?
Guest
#60 - 25 februari 2007 11:41
Amaro skrev:

är det en allmän sak att de alltid e skygga eller brukar de visa upp sig hos dig?

mina hypancistrus L333 är iaf inte så skygga
#61 - 25 februari 2007 11:45
Mina två första har vuxit till sig bra nu tycker jag. Dom är inte så skygga heller jag har hittat vart dom brukar röra sig i karet så man brukar hitta dem smygandes.
#62 - 25 februari 2007 12:00
:) jag syftade på L46. kostar dina L333 tusen kr styck lr?
#63 - 25 februari 2007 12:01
starman låter nice :) måste skaffa mig ett par ganska snart jag också
Guest
#64 - 25 februari 2007 12:57
Amaro skrev:
:) jag syftade på L46. kostar dina L333 tusen kr styck lr?

jo jag vet, men eftersom L46 och L333 tillhör samma släkte så borde de ha liknande beteende. L333 kostar mellan 250-450kr
#65 - 25 februari 2007 14:39
Lutt skrev:
jo jag vet, men eftersom L46 och L333 tillhör samma släkte så borde de ha liknande beteende. L333 kostar mellan 250-450kr

Oj, i Linköping kostar L333 650:-!
Guest
#66 - 25 februari 2007 18:25
Mazzi skrev:
Oj, i Linköping kostar L333 650:-!

oj j*klar är de XXL L333 lr
#67 - 25 februari 2007 18:57
det gör mig så förbannad att det är olika priset överallt. i en del städer kan man hitta malar lr annan fisk för 100kr då de i ens egen stad kostar runt 500kr.

det får iallafall mig o känna mig blåst. inte nog med detta så är inköpspriset på vissa djur runt 7-8kr. dessa säljs sedan för 40-60kr. helt sjukt..

är man odlare tycker jag att man kan sätta vilket pris man vill. det har man rätt till enligt mig. men butiker som köper in fiskar och sedan säljer dem för 6gånger pengarna de köpt in fisken för är löjligt.

men sen finns det ju fiskar vars inköpspris är dyrt, men om inköpspriset på en mal är 100kr så säljer dom den för ca 3-400kr. alltså 3-4gånger inköpspriset vilket endå är rimligt. men då de köper in fiskar för 7kr o säljer för 6-8gånger pengarna, som sagt, löjligt enligt mig :)

(var bara tvungen att utrycka mig)
#68 - 25 februari 2007 19:33
Richard.R skrev:
Är de 1000 kr i sverige är de garanterat 2000 kr i finland om inte mer

Finns en snubbe i Kemi som har lekande L-46:OR. han har till salu nu.. dom kostar bara runt 140egee st.. som hittat ;) förra kulle så sku jag ha fått fö 85€ st men jag orka nu int åka dit fö en fisk eller 4 ;)

Drd vet vem det är :P
#69 - 25 februari 2007 19:44
Men ska ju behöv köp di tå, hu je me diskusan dina då?
#70 - 26 februari 2007 07:57
Lutt skrev:
oj j*klar är de XXL L333 lr

Är kanske runt 10cm så det är ju hyfsad storlek som tur var så var det halva priset när jag köpte min så jag bet. 325:- :D
#71 - 26 februari 2007 11:38
Amaro skrev:
det gör mig så förbannad att det är olika priset överallt. i en del städer kan man hitta malar lr annan fisk för 100kr då de i ens egen stad kostar runt 500kr.

det får iallafall mig o känna mig blåst. inte nog med detta så är inköpspriset på vissa djur runt 7-8kr. dessa säljs sedan för 40-60kr. helt sjukt..

är man odlare tycker jag att man kan sätta vilket pris man vill. det har man rätt till enligt mig. men butiker som köper in fiskar och sedan säljer dem för 6gånger pengarna de köpt in fisken för är löjligt.

men sen finns det ju fiskar vars inköpspris är dyrt, men om inköpspriset på en mal är 100kr så säljer dom den för ca 3-400kr. alltså 3-4gånger inköpspriset vilket endå är rimligt. men då de köper in fiskar för 7kr o säljer för 6-8gånger pengarna, som sagt, löjligt enligt mig :)

(var bara tvungen att utrycka mig)

Kanske ett lite ensidigt synsätt?

Jag betalar med nöje 8-900kr för en tex L204 hona som är 12cm och välmående, men jag skulle inte betala en krona för en som är 6cm och i sämmre skick och obestämt kön...

Prispålägget är tämligen ointressant - men kvaliteten,skicket och storleken är helt avgörande.. så 3 eller 500kr spelar inte så stor roll, det är inte så dyrt för fiskar lever ju länge under förutsättning att man sköter dem, att bara jaga priser är rätt trist - det borgar inte för att man i längden får kvalitet istället för kvantitet! bättre att vänta med fiskinköpen och spara ihop till "bra" fiskar än att köpa fisk i dåligt skick och sen få dras med problem och väntan på uppväxt om man vill odla dem.. har man dessutom betalat en bra salnt för fisken så tenderar folk ta hand om dem bättre ;)

Sen finns det väl en annan bidragande orsak, om alla köper tillbehör utomlands och på webben, var ska då handlarna få in pengarna för överlevnad? Det är för mig iallafall ett jätteplus att man kan åka och titta på den fisk man ska köpa! det är dyrt att ha levande fisk i butiken, speciellt om man ska håla ett brett sortiment som passar alla och inte bara lite molly och guppy..
#72 - 26 februari 2007 17:08
du har nog helt rätt, men jag tycker fortfarande att det är frustrerande :)
#73 - 30 april 2007 22:33
Förlåt att det dröjde ett tag har inte haft kamera på ett tag nu, och nu fick jag tag på en och den fokuserade helt fel, men jag hade bara nån sekund att fånga den på bild och det blev suddigt som satan men det kanske kan duga som bevis tills jag får tillbaka min riktiga kamera som är på lagning

Man ser ju ränderna, Men jag lovar att bättre kort kommer snart.

#74 - 24 juni 2009 17:44
mamma hörde med en djuraffär i stockholm och i den kostade dom 2000. Nu letar vi efter nån som föder upp och säljer sina ungar för billigare pris.
#75 - 24 juni 2009 20:52
Cola skrev:
mamma hörde med en djuraffär i stockholm och i den kostade dom 2000. Nu letar vi efter nån som föder upp och säljer sina ungar för billigare pris.

800 och uppåt måste ni räkna med då...
Åleds tog 950:-/st sist jag var där.

Annons