smegga skrev:Min L046 kommer till affären imorgon, jag får betala 395 kr han jag köper av tar hem 6 stycken imorn...
Så det finns i Örebro i alla fall men det är ju en bit för dig...
För mig tog det en vecka att få tag på den men om det var tur eller om dom är lätta att få tag i det vet jag inte...
petnym skrev:Det låter för bra för att vara sant, så försökra dig om att det verkligen är L046:or, och om det är det, -köp allihop, förtusan!
Glenn skrev::eek::eek:[:-28][:-28][:-28]Jag vill också ha!!!!!
Vet du vart han tar in ifrån? Kan du ta reda på det annars?[:-91]:rolleyes:
smegga skrev:Min L046 kommer till affären imorgon, jag får betala 395 kr han jag köper av tar hem 6 stycken imorn...
Så det finns i Örebro i alla fall men det är ju en bit för dig...
För mig tog det en vecka att få tag på den men om det var tur eller om dom är lätta att få tag i det vet jag inte...
drd skrev:395 ??? Antingen är dom 1 cm stora ...hmm....skitsmå då...eller så är det världens kap GRATTIS !
Köpt 10 till mig hämtar dom på lördag :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Isuxs skrev:Kan inte förstå att en fisk kan vara så pass dyr nästan lite sinnessjukt ;)..
Men de är jäkligt fräcka och snygga.
Men 395:- var *** billigt...
Kjell Fohrman skrev:Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken - första gången jag såg dom var för en himla massa år sedan (innan det hade importerats ett enda exemplar till Sverige) hos Aquarium Glaser i Tyskland. De hade just då fått in en sändning på 10 eller om det nu var 20 TUSEN stycken - dvs det kryllade av dom överallt.
Jag tänkte köpa med mig en låda (50 st) - men va sjutton betala 50 spänn stycket för en sådan dussinfisk det tyckte jag var för dyrt:p
Glenn skrev:Ja antagligen så är det väl ganska många som vill ha den. Varför skulle dom tex annars ha haft 10-20 tusen ex av en fisk som ingen vill ha? Ganska ologiskt att slösa pengar, plats, matkostnader mm om ingen ville ha den fisken.
Sen så är det väl kanske lite roligt att ha fisk som inte alla andra har heller plus att den är jäkligt snygg med sina svarta och vita ränder!
Nitra98 skrev:Jag tror nog Kjell var lite ironisk apropå det faktum att för alla dessa år sedan så kunde han köpa hur många som helst för 50:- st och nu är de så svåra och dyra att få tag på....
Glenn skrev:Självklart så fattar jag att det var med viss ironi som han skrev inlägget, jag är inte dum. Men tycker att det var onödigt att skriva "Vem sjutton vill ha den jäkla dussinfisken" i en tråd där någon precis har skaffat den. Känns liksom lite elakt. Det är ungefär som att jag skulle skriva - vem vill ha äckliga malawis?! i en tråd där någon är glad för sin nya rödzebra...
Sharko skrev:395 SEK????
Det vil jeg gjerne ha bildebevis på:)
L46 vokser veldig sakte og bør ikke selges før de er over 9 mnd gamle.
Egentlig er jeg sterkt provosert av at noen selger zebra yngel som er så liten, men det er lite jeg får gjort med det:)
Jeg har vanskeligheter med å se hvordan dette kan gagne fisken, pga dens situasjon i dag.
Zebra yngel som flyttes når de er så små har ikke den motstandskraften som de har ved 9 mnd til 1 år...
Det er noe man bør være klar over, og det er misdannelser hos zebra yngel.
Mops er en tilstand som man får av og til på L46, og det er fjeset er trykt flatt, og dette kan være vanskelig å oppdage, for det kan i enkelte tilfeller ikke gjøre seg gjeldene før de er over et år gamle, men vet man hva man skal se etter så kan man få en indikasjon på dette veldig tidlig, og dumpe yngelen til en latterlig pris
Håper ikke det er tilfelle her, men det vet vi ikke før om 1 år...
,og zebra med mops bør man ikke avle videre på bevisst før man har funnet mer om dette.
Deformerte pektoralfinner kan også oppstå, og disse bør man følge nøye med på.
Dere kan lese mer om det i artikkelen jeg og en annen zebra elsker skrev om Hypancistrus zebra og dens situasjon.:)
Så ser dere kanskje hvorfor man bør kanskje prøve å ivareta denne arten.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1886
Kjell Fohrman skrev:Jag tror nog att det ganska klart framgick att det var skämsamt skrivet. Och även om nu man nu inte skulle förstå att detta var ironiskt skrivet så kan det väl i så fall ses som lite motvikt till all den "lovsång" och "avundsjuka" som andra visat upp i denna tråd gentemot smegga som gjort ett sådant kap;)
Tack för övrigt till sharko för det intressanta inlägget och bifogade länk.
Glenn skrev:Sen angående svartsjukan så är det väl klart att man blir avis om någon har en fisk som man har velat haft i flera år och när dom dessutom har fått den till så bra pris så gör ju inte det saken bättre. Men avundsjuka måste väl inte anses som något fult? Tycker det borde betraktas mer som smicker:)
Kjell Fohrman skrev:Har jag sagt att det är fult ;)
smegga skrev:Jo stora var dom inte men dom växer ju, för det priset kan jag ta att dom är små ett tag...
Så dom får simma med pansar malarna till dom är lite större...men dom är så små så dom syns knappt på roten...
Visste inte att 395 var så billigt då kanske jag skulle köpt fler då...Får säga att jag vill ha fler...:p
drd skrev:Undrar lite hur det gått för smegga och hans små malar ?
Fick du några och lever dom ?
smegga skrev:Fick tag i 2, den ena ville inte äta och avled efter en vecka:( men det visste jag ju att det kunde hända, men den andra åt och mår bra än så länge...hoppas det kommer fler någon dag...
amazonfarmen skrev:Hur ståra var dina L-046 som du köpte ?
Var de magra när du fick dem?
Vad matade du med?
Hade du många gömställen?
Lycka till.
//Calle
smegga skrev:Dom var jätte små 1-2.5 cm
Jag la ner massa små rötter som dom kunde gömma sig i, men den ena var smal när jag fick den och ville absolut inte äta...Dom fick all mat man kan tänka sig. vita-, svarta-, Röda-myglarver, Artemia m.m.
Men den andra krabaten lever och mår bra....
smegga skrev:Dom var jätte små 1-2.5 cm
Jag la ner massa små rötter som dom kunde gömma sig i, men den ena var smal när jag fick den och ville absolut inte äta...Dom fick all mat man kan tänka sig. vita-, svarta-, Röda-myglarver, Artemia m.m.
Men den andra krabaten lever och mår bra....
drd skrev:Dom ska nog helst ha annan mat än mygg när dom är små för att klara sig.
Ett rent under att inte båda dött redan tycker jag.
Vansinne att sälja så små djur.
Mina L333 yngel som är 2 cm skulle jag inte ens tänka på att sälja förräns dom är minst dubbelt så stora.
Dom käkar olika smått frysfoder men inte en enda mygglarv för dom är för stora för dom helt enkelt.
Dom får även dr.basslers granulat att knapra på och det gillar dom.
Lycka till med den du har kvar.
morrhoppa skrev:Titta vad jag hittade på zoonen:
http://www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1225798
Amaro skrev:
är det en allmän sak att de alltid e skygga eller brukar de visa upp sig hos dig?
Amaro skrev::) jag syftade på L46. kostar dina L333 tusen kr styck lr?
Richard.R skrev:Är de 1000 kr i sverige är de garanterat 2000 kr i finland om inte mer
Amaro skrev:det gör mig så förbannad att det är olika priset överallt. i en del städer kan man hitta malar lr annan fisk för 100kr då de i ens egen stad kostar runt 500kr.
det får iallafall mig o känna mig blåst. inte nog med detta så är inköpspriset på vissa djur runt 7-8kr. dessa säljs sedan för 40-60kr. helt sjukt..
är man odlare tycker jag att man kan sätta vilket pris man vill. det har man rätt till enligt mig. men butiker som köper in fiskar och sedan säljer dem för 6gånger pengarna de köpt in fisken för är löjligt.
men sen finns det ju fiskar vars inköpspris är dyrt, men om inköpspriset på en mal är 100kr så säljer dom den för ca 3-400kr. alltså 3-4gånger inköpspriset vilket endå är rimligt. men då de köper in fiskar för 7kr o säljer för 6-8gånger pengarna, som sagt, löjligt enligt mig :)
(var bara tvungen att utrycka mig)