Jag har 2 zebrabotior de ända dem gör är att stå blickstilla bakom filtret och bakom värmegrejjen:mad: varför är de där hela dagarna:confused:.....
Är de så att de inte gillar ljus?
Svar tack !!!
läst artbeskrivningen? Där står det att de behöver många gömställen. När jag hade praktbotior låg de gömda hela dagarna och kom fram först när jag släckte ljuset. De låg under rötter och stenplattor.
Kanske hjälper att skaffa fler? Jag har polkadotbotior...först köpte jag 2 men de var gömda hela tiden,sen skaffade jag 2 till å nu är de framme jämt! :p
Jag har fem zebrabotior, de rör sig i hela akvariet och kommer fram till glaset så fort de ser mig. Sociala och roliga fiskar. Så problemet bör vara att du har för få...
zebrabotia är skymning och gryningsfisk.
dom vill ha gömställen och ganska varmt, vi tuffar på med 28 grader i karet för att inte riskera vitaprick.
dessutom behöver dom tid att vänja in sej i karet innan dom är tuffa.
zebran är nog den botia som "pratar högst och mest" prakten är inte lika talförd.
maltabletter är en klar hitt i vårat kar och det lockar fram den blygaste zebran utan problem.
tänk på att ge dom gömslen (dubbelt så många mot antalet botior) annars råkar du kanske ut för det jag gjort ett par gånger, botian trycker in sej i utblåset på innerfiltret å sen är det stopp i pumpen plus en botia mindre.
och ja du kanske skulle satsa på att fylla upp så du iaf har 5 st.
botia vill oxå ha fin sand som dom kan böka runt i och gräva ner sej i :-)
och nej dom är inte döda när dom ligger på sidan på botten och ser döda ut, dom sover;-):-)