Zebraciklider

#1 - 1 januari 2011 17:20
Jag har fått en 30-40 st yngel av Zebracikliderna i dag och jag undrar om jag ska flytta bort föräldrarna i från karet för att förhindra att föräldrarna äter upp dom. Eller ska jag göra något annat?
#2 - 1 januari 2011 17:31
Gör ingenting:).
De brukar vara ganska duktiga på att ta hand om avkomman, och skulle nu några försvinna så får du några problem mindre;). De kan vara svåra att avyttra...
#3 - 2 januari 2011 22:07
Vad händer med ynglen och jag flyttar föräldrarna till ett annat kar då?
#4 - 2 januari 2011 22:09
Om ynglen är såpass stora så inga andra fiskar(om du nu har andra i samma kar) kan äta upp dem så kommer de att klara sig, men det gör de även troligtvis även om föräldrarna går kvar:).
Om du flyttar föräldrarna till ett annat kar kommer de snart att leka där med, och sedan är cirkusen igång:p.
#5 - 2 januari 2011 22:11
Dom är ca 3 dagar gamla och dom går i ett eget kar. jag tänkte flytta föräldrarna till mitt stora kar med andra fiskar
#6 - 2 januari 2011 22:13
Ja, att flytta paret kommer bara att trigga igång ytterligare än lek, tidigare än de skulle gjort om de fått ha ynglen kvar, dels så skapar det ett överskott på zebrayngel som kan vara svåra att bli av med, och så sliter det på paret, särskilt honan, som måste producera ägg.

Och har du andra fiskar i akvariet, och ynglen är små, så kommer de att bli uppätna om du flyttar föräldrarna.
#7 - 2 januari 2011 22:13
Är de bara frisimmande och du ser att de äter bra, så ska de nog klara sig...
#8 - 2 januari 2011 22:14
Ok då vet jag... det är inga problem att bli av med dessa yngel har redan zooaffärer som vill köpa dom
#9 - 2 januari 2011 23:05
Bra, då är det bara att börja odla:p...

Annons