Zebraciklider

#1 - 18 december 2006 08:58
Jag ska flytta runt nyår, vilket kommer leda till en helomstart på akvarierna, och idag lägger dom ägg *suck. Kommer jag klara att få frisimmande yngel som är starka nog att klara detta? :(
#2 - 18 december 2006 09:02
nja du det blir nog lite svårt... annars får du fånga upp så många du kan och ha dom i ett yngelkar.. Men oroa dig inte har dom lagt en gång lägger dom fler gånger. ;)
#3 - 18 december 2006 09:32
Jah har inte artemia hemma nu, men jag funderade lite och om jag tar flingfodermjöl, blandar det i vatten, tar en pipett, går det att mata ynglen med det?
#4 - 18 december 2006 09:39
Jag har alltid kört med flinger och frusna röda mygglarver.. Men så länge du har dom med föräldrarna behöver du inte bry dig vidare om maten, dom tar det som finns på botten..
#5 - 18 december 2006 19:57
Men jag har ganska mkt bottenfiskar (cyradoras och praktbotior)... Går det ändå?
#6 - 18 december 2006 20:54
Ja du det vet inte jag... Hade själv inga bottenfiskar alls.
#7 - 19 december 2006 09:04
Vi får se hur jag gör. Men jag hoppas att några klarar sej.

Jag tog ur hanen igår, han vaktade reviret och var moraliskt stöd åt honan. Han ville äta scalarernas ägg (dom la några timmar efter zebrorna) och jag ska ha sälja zebrorna så jag prioreterar scalarerna tyvärr... :(
#8 - 19 december 2006 11:23
PlatyYngel skrev:
Vi får se hur jag gör. Men jag hoppas att några klarar sej.

Jag tog ur hanen igår, han vaktade reviret och var moraliskt stöd åt honan. Han ville äta scalarernas ägg (dom la några timmar efter zebrorna) och jag ska ha sälja zebrorna så jag prioreterar scalarerna tyvärr... :(

Har du scalarer med Zebrorna?.
Då blev det helt pötsligt lite mer jobbigt [:o] .
Om du vill rädda några zebra yngel gör så här..
Skaffa dig en liten "syrsburk" på någon djuraffär ca 3-5l, har du råd så köp en lite doppvärmare till den burken.
Annars kan du ta en skrivbords lampa med en stark lampa och bara låta den skina ner i "burken".
Har du redan ett litet kar så ta det då.;)
För att få upp ynglena från det stora så tar du en vanlig syreslang en sånn som man andvänder till en syrepump (bubblare).
Ställ "syrsburken" på golvet och sen bara suger du över dina yngel (som när du gör ett vatten byte).
Jag har fått göra på detta viset några ggr och det har funkat för mig iaf. Tänk bara på att dom vuxna Zebrorna kommer att bita dig konstant i handen och fingrarna.
Scalare har jag aldrig odlat så det kan jag inte hjälpa dig med.

Lycka till ;)
#9 - 19 december 2006 20:53
Jo, jag vet att dom inte vill ha min hand där :D Dom har gått ihop i några veckor och hittils har det inte vart problem (blev ju det nu när båda par lekte på samma dag).

Jag har ett räkkar på 20l, tror du att dom skulle kunna vara däri? Finns ingen doppvärmare men det är en stadig tempväxling. 23 grade på morgonen och 26 när jag släcker på kvällen (vattnet rinner genom överdelen på karet där även lysrampen finns så vattnet värms) Det står också vid ett element.
#10 - 19 december 2006 21:04
Det beror ju på vad du har för räkor och hur stora ;)
Annars så tycker jag inte det är någon dum idé.
Problemet blir ju när Zebrorna växer upp..
Risk att dina räkor försvinner då..
Jag kunde släppa i hopa mina Zebra yngel med dom vuxna när dom var 2-3cm.
Så du hade nog behövt ett kar till, om du vill behålla dina räkor ;).
#11 - 19 december 2006 21:11
Ja, räkorna är 2 cm. Kanske inte skulle ha dom där då... Men jag har redan 4 fulla kar här hemma. Får inte dra igång fler :D
#12 - 19 december 2006 22:24
Ja då får du ju låta ynglena vara kvar tillsammans med föräldrarna och hoppas på det bästa ;)
#13 - 20 december 2006 17:14
Äggen ser fina ut. Har inte sett nåt vitt än så länge och det börjar synas små liv däri.
#14 - 20 december 2006 17:24
Om du inte har sett något vitt ännu och börjar se liv så kommer dom klara sig ;) ..
Men bli inte förvånad om du vaknar imorrn och äggen é borta.. Ibland äter föräldrarna upp dom, varför vet jag inte:p ..
Ska bli kul att se hur det går för dom ;)
#15 - 20 december 2006 17:31
Så kan du ju inte skriva ;) då kommer jag ju bli helt manisk och titta på beteende... Nej, så farligt är det inte. Bara bra att få hjälp av nån som kan.

Har jag frågat hur länge dom är ägg och vice versa? Har gått 3 dygn imorrn morron.
#16 - 20 december 2006 17:38
För mina så tog det några dagar bara sen var det yngel... Ser roligt ut sen när föräldrarna vallar dom små liven..
#17 - 20 december 2006 18:40
ääh du dom klarar sig nog jag har zebror tillsamans med 2guldsöm,4brasilianska jordätare,2mulstispinosa,3ancistrus och en rovmal,vet ej namn men den är dukdig på att ta yngel! zebrorna la ägg och sedan trodde jag att dom hade blivit uppätna och möblerade om i akvariet begravde alla yngel tror jag men nästan alla har allafall klarat sig så det e nog igen fara....
#18 - 21 december 2006 08:36
Idag när jag tände hade dom kläckts. Ligger där och skakar eller vad dom nu gör... :D
#19 - 21 december 2006 10:01
Hehe... Kul att höra!
#20 - 26 december 2006 14:37
Igår var dom utanför kokosnöten första gången och idag är dom frisimmande. Föräldrarna håller på att nästan ta död på övriga invånare, men jag ska flytta om 1 ½ vecka så dom får ett eget kar. Föräldrarna matar dem med tabletterna som praktbotiorna egentligen ska ha, dom ramlar sönder så bra i vattnet och passar perfekt som foder åt dom små.
#21 - 28 december 2006 10:12
Kan väl bara säga en sak "lycka till":)
#22 - 28 december 2006 10:19
annars kan du få ett par yngel av mig :P :D ;)
#23 - 29 december 2006 15:18
Hur snabbt växer ynglen? Dom har väl grovat till sig nu dom senaste dagarna och växt något på längden men inget som är värt att nämnas... Jag matar med ovanstående (tidigare inlägg) och dom äter det.

Hanen har nu börjat att riva sönder växterna, är det för att ge dem som mat åt ynglen? Dom har aldrig rört växterna förut...
#24 - 30 december 2006 20:54
mina zebror har oxå massor av yngel säkert 50st kvar..och dom börjar bli stora nu... Vet inte vad jag ska göra =P ingen fisk kan ju käka upp dom. mitt akvarium kommer bli överfullt... hmmmmm
#25 - 31 december 2006 15:02
Här är en video på mina yngel http://s75.photobucket.com/albums/i285/Platyyngel/?action=view&current=YngelBravideo.flv

Och så skulle jag vilja ha svar på hur snabbt dom växer...
Areey, hur stora/gamla är dina?
#26 - 2 januari 2007 05:41
Ingen som vet hur fort dom växer?
#27 - 2 januari 2007 09:42
jag flyttade 40 dagsgamla yngel till ett lotet kar för 2 vekor sennu är ynglena 1 halv centimeter

Annons