Zebraciklider

#1 - 18 maj 2008 05:24
Hej hej

Köpte 2st Zebror för jag vill ha lite yngel, har misslyckats med:

Fjärilar (visar lekbeteende men inget mera)
Paletter(honan visar lekbeteende mot sin hane men han verkar för dum för att fatta)
Skalare (äter bara sin rom).

Något speciellt jag behöver tänka på åt zebrorna?

När blir de könsmogna?

de är ca 4cm just nu , och man ser tydligt att det är en hona och en hane.
De går i ett 160L 100cm.
#2 - 18 maj 2008 06:50
Tror du kan få vänta några månader (kanske halvår). I övrigt kan de nog föröka sig i en hink med amoniak :)
#3 - 18 maj 2008 08:05
sme_h skrev:
Tror du kan få vänta några månader (kanske halvår). I övrigt kan de nog föröka sig i en hink med amoniak :)

hehe ok, då är det ju lugnt:P men hur stora är de typ när de är könsmogna?

Och är de så stora växtmarodörer som jag har sett folk skriva?
#4 - 18 maj 2008 10:28
De kan leka redan vid 5cm.
Växtmarodörer är de inte direkt, de gräver lite och då flyter oftast växterna upp till ytan.
#5 - 18 maj 2008 12:25
De kan leka redan vid 5cm.

Växtmarodörer är de inte direkt, de gräver lite och då flyter oftast växterna upp till ytan.

okej,, kör med co2 och pmdd, så mina växter har rotat sig rätt bra.

på Artbeskrivningen står det att de ska ha pH 7-8, men stämmer det verkligen?
#6 - 18 maj 2008 14:09
Zebra ciklider anpassar sig jättebra.
Så ph 7-8 är mera en riktlinje i deras fall.
#7 - 18 maj 2008 17:16
Zebra ciklider anpassar sig jättebra.

Så ph 7-8 är mera en riktlinje i deras fall.

okej, Mitt vatten ligger på runt pH 7,5 i kranen och är väldigt hårt, så tror inte att (om) det sjunker mycket under 7
#8 - 18 maj 2008 20:44
sme_h skrev:

- Håller med - fullständigt!
#9 - 19 maj 2008 17:44
- Håller med - fullständigt!

hehe, har lite minortetror tillsammans med dem, lär ju hålla nere yngelantalet..
#10 - 19 maj 2008 17:51
hehe, har lite minortetror tillsammans med dem, lär ju hålla nere yngelantalet..

Eller så håller zebraparet nere antalet minortetror :p
#11 - 19 maj 2008 17:54
Micke_A skrev:
Eller så håller zebraparet nere antalet minortetror :p

ajdå :P änsålänge är zebrorna bara ngn centimter större, fast rätt mkt buffligare.

Har inte sett några konflikter än..
#12 - 19 maj 2008 18:02
ajdå :P änsålänge är zebrorna bara ngn centimter större, fast rätt mkt buffligare.

Har inte sett några konflikter än..

Yngelvårdande zebraciklider är mycket ihärdiga i försvaret av ynglen, och de fiskar som inte kommer undan riskerar rätt mycket stryk.
#13 - 19 maj 2008 18:11
Micke_A skrev:
Yngelvårdande zebraciklider är mycket ihärdiga i försvaret av ynglen, och de fiskar som inte kommer undan riskerar rätt mycket stryk.

haha jag gillade ändå aldrig minorerna... nä men:P är spekulant på ett 540L nu så hela mitt 240liters får hoppa ned där och då får tetrorna följa med..
#14 - 20 maj 2008 11:02
med tanke på att zebra cikliden blir lagom stor men strider som en halv grammodes i förhållande till sin storlek vid lektid(gäller fullvuxna), så minortetra blir nog inte så långlivade.
Byt ut minoerna i närmaste djuraffär och väl en färggrann ciklid typ salvini, guldsöm, eldbuk.
#15 - 20 maj 2008 12:49
Om du skaffar fler ciklider, se upp bara om de leker, har upptäckt att zebrahanar kan smygbefrukta andra arters lekar.
#16 - 20 maj 2008 17:22
Micke_A skrev:
Om du skaffar fler ciklider, se upp bara om de leker, har upptäckt att zebrahanar kan smygbefrukta andra arters lekar.

tänkte ha kvar zebrorna i 160L, som ett lekakvarium, och ha 500L till scalarerna och de andra,
btw känner en tjej vars pappa har 6 st elfenbensciklider i ett 60L...:(
#17 - 23 maj 2008 06:41
Hade zebra förut, en hona på kanske 4 cm jaga iväg alla fiskar som kom nära.. inklusive 13 cm jack dempsey... så aa... =)
#18 - 23 maj 2008 06:44
60l med 6st elfenbensciklider är lite väl tycker jag.
#19 - 23 maj 2008 11:41
60l med 6st elfenbensciklider är lite väl tycker jag.

skojjar du? :O
#20 - 23 maj 2008 14:55
sme_h skrev:

:D Jo, dom skulle nog klara att leka i vad som hellst känns det som... Får många yngel som dom är måna om (mkt i flerbarnstillägg :p) och ett och annat öga kan ryka om inte en hel fisk [B)]

Så du behöver inte göra nåt speciellt för att få dom att leka. Mata mkt och byt vatten efter ordning så växer dom snabbt och bra...
#21 - 23 maj 2008 15:08
PlatyYngel skrev:
:D Jo, dom skulle nog klara att leka i vad som hellst känns det som... Får många yngel som dom är måna om (mkt i flerbarnstillägg :p) och ett och annat öga kan ryka om inte en hel fisk [B)]

Så du behöver inte göra nåt speciellt för att få dom att leka. Mata mkt och byt vatten efter ordning så växer dom snabbt och bra...

Byter vatten 1gång i veckan och snålmatar inte ;)

Annons