Zebraciklider (Bild)

#1 - 8 januari 2010 07:24
Jag köpte ett par Zebraciklider, det skiulle vara en hane och en hona...men de har inte lekt alls...har väl haft dem i ett halvår. Nu har jag börjat fundera på om det är två hannar jag har...eller två honor för den delen, även fastän den ena är bra mycket större än den andra.

Jag blev tillfrågat för ett tag sedan ( ca.2 mån) om jag ville ta hand om ett gäng Zebraciklidyngel, som gick i ett litet akvarium på 60 liter, de hade börjat äta upp de andra fiskarna. Dessa "yngel" är nu ca. 4-6 cm, och två utav dom har visat upp lekbeteende...redan...därför blev jag fundersam, varför leker inte de vuxna ( De är inte föräldrar till de små).

http://aquamonster.webs.com/photos/zebraparet1.JPG

Kolla gärna in länken och titta om ni tror det kan vara två av samma kön.

Tacksam för svar...
#2 - 8 januari 2010 07:35
ciklidtok skrev:
Jag köpte ett par Zebraciklider, det skiulle vara en hane och en hona...men de har inte lekt alls...har väl haft dem i ett halvår. Nu har jag börjat fundera på om det är två hannar jag har...eller två honor för den delen, även fastän den ena är bra mycket större än den andra.

Jag blev tillfrågat för ett tag sedan ( ca.2 mån) om jag ville ta hand om ett gäng Zebraciklidyngel, som gick i ett litet akvarium på 60 liter, de hade börjat äta upp de andra fiskarna. Dessa "yngel" är nu ca. 4-6 cm, och två utav dom har visat upp lekbeteende...redan...därför blev jag fundersam, varför leker inte de vuxna ( De är inte föräldrar till de små).

Tacksam för svar...

Jag är givetvis ingen zebraexpert men det ser ju onekligen ut som en hona och en hane, den mindre saknar ju till exempel puckeln i pannan, men kan det kanske vara så att det ändå är en hane men att han döljer det för att undvika den dominanta hanens aggressioner? (detta är helt och hållet gissningar)

Den mindre ser också väldigt stor ut enligt mina erfarenheter för att vara en hona. Hade en granne för många år sen som hade ett lekpar med zebror, där var honan nästan hälften så stor som hanen. dvs stor skillnad i storlek.
#3 - 8 januari 2010 08:25
Honorna brukar ha röda fläckar på buken, men vad jag ser på bilderna så ser de definitivt ut som hona hane.

De tycker om att ha gömställen hellst under rötter eller till och med trång grotta intill lite rötter. Grottan kan vara så tight att bara honan ryms och rötterna bör skymma deras tänktalekplats så de käner sig trygga.
Placera gärna någon slät platt eller rund sten intill grottan eller rotsystemet som de kan lägga rom på. Alternativt en rot med en bred och slät yta. Även om de gräver så tycker de om växter. Se om du kan fixa robusta växter som du kan förankra med rötter eller stenar ikring.
#4 - 8 januari 2010 09:25
Hmm..nu finns det både växter, gömställen och annat smått och gott i karet, men det kanske kan vara så att det fattas något iaf. Ska försöka knäppa en helbild på karet, så ni ser hur det ser ut...

Men det verkar som om ni tycker det är en hane och en hona iaf.??
#5 - 8 januari 2010 09:57
Lyckades ta några någorlunda bra bilder på hur det ser ut. Säg gärna till om det fattas något...;)
#6 - 8 januari 2010 10:37
Ser helsnyggt ut. Du skulle kúnna komplettera med ett par större rötter som ligger över varandra så det skapas en yta under och intill den ytan kan du lägga en slät sten. Lämpligt kan vara på en sida av karet.

Jag tycker iofs att inget behöver göras!
#7 - 8 januari 2010 11:05
Tackar...:)

Jag skulle kunna lägga ner två rötter till i högra hörnet, där finns en gråstensgrotta och en hålsten. En tanke jag lekte med, var att "bygga in" hålstenen och göra om den till en grotta, den står nämligen helt fritt mitt på bottenplattan. Jag har ju rötter och stenar liggande till senare bruk...;)
Bilagor:
#8 - 8 januari 2010 11:35
Gillar ditt akvarie skarpt, ser så otroligt levande ut på någon vänster :D
Sen undrar jag bara lite om dina växter, specifikt den med rött i som du har i vänstra hörnet. Vad är den för någon?
#9 - 8 januari 2010 11:57
Du kan prova någon som detta:

[LIST]
[*]- Mata inte på 5-7 dagar minska belysningen under denna tid något
[*]- Byta sedan vatten 30% med ganska kallt vatten och gör det igen efter 3 dagar
[*]- När du börjar mata mata mycket med röda mygglarver och animalisk föda.
[*]- Byta sedan vatten varje vecka med kallt vaten med efterföljade röda mygglarver
[/LIST]Detta skulle eventuellt kunna trigga lekning, men det krävs att honan bör ägg antar jag. Om du upprepar vattenbyte med mycket animalsk föda såsom mygglarver och vita mygglarver, mysis och dylikt så kan du träffa rätt med fiskarnas hormoner.

Jag vet inte mycket om detta men andra kanske kan finslipa på förslaget eller omkullkasta det :p
#10 - 8 januari 2010 11:58
I inlägget ovan har jag bullets som inte syns, bugg?
#11 - 8 januari 2010 13:37
ciklidtok skrev:

Tacksam för svar...

Du har 2 hanar.
#12 - 8 januari 2010 15:15
OVE.P: Det var nästan det jag misstänkte:( Men i så fall får jag väl hoppas på att några av de små är honor, så de kanske kan bilda ut sej själv i sånna fall. Jag blev lite fundersam när de inte lekte...för jag vet att Zebror är bland de lättaste att få yngel på...;) men går det bra, om det finns honor bland de små, att bägge två kan gå kvar?? Jag vill inte göra mej av med någon utav dem....??

MARNAT: Vad det är för växt, vet jag faktisk inte...den är konstgjord, och köpt på Ica-Maxi...;) Kan inte ha så mycket levande växter i det akvariumet, eftersom de flesta däri är växtätare...bland annat...:p
#13 - 8 januari 2010 15:22
Ove.P: hur ser du det? Nyfiken...:)
#14 - 8 januari 2010 15:25
ja låt dem gå tillsammans med de små, du har ju ett stort kar, så kommer hanarna att leka med första bästa hona som blir könsmogen.

Här kan du läsa mer om Zebracikliden
#15 - 8 januari 2010 15:26
Dre skrev:
Ove.P: hur ser du det? Nyfiken...:)

Honan har alltid röd/orange markering på sidan, se länken i mitt förra inlägg.
#16 - 8 januari 2010 17:03
Tack för snabba svar.....och tack Ove för länken, den stora "honan" har definitivt inte nån röd markering på kroppen. Men däremot har jag sett en svag antydan till rött på vissa av de små.

Och vad skönt att jag inte behöver göra mej av med nån utav dom...de är mycket fredliga och trevliga bägge två.:)

De små är faktisk ettrigare-/ mer elak än de två stora;)
#17 - 8 januari 2010 17:07
ok, jo jag visste detta med röd markering, men kunde inte riktigt urskillja det på fotot.
#18 - 8 januari 2010 17:28
Nu får jag bara hoppas på att de hittar sej varsin hona bland de små...:)

Jag har en till fundering kring dessa två.....Eftersom storleksskillnaden är markant, och den ena, den största, har antydan till puckel i pannan...är det den som är mest dominant då, eller är det så att han är mycket äldre än den mindre hanen?? De verkar inte alls ha problem med att gå tilsammans...snarare tvärt om, de söker upp varandra i mellan varven...Det är ALDRIG bråk imellan dom....
#19 - 8 januari 2010 17:50
Att den ena är större och har puckel kan betyda både ock den kan vara äldre men också att det är den mer dominanta av dem. Att dem inte bråkar beror på att dem har stort utrymme, 720 l är stort för zebraciklider, samt att du har andra firrar i karet som den dominanta måste ha koll på. Det kommer dock bli annorlunda när de leker. De håller med tanke på deras storlek ett relativt stort revir.
Jag har 2 st par Amatitlania siquia, en nära släkting till zebracikliden, i ett 2m 975 l kar. Dem är inte mer än ca 8-12 cm men de tar ett lika stort revir som mina Vieja fenestrata på dryga 30 cm.
#20 - 8 januari 2010 20:55
Jo jag vet om att de kan bli riktigt aggressiva under lek...men det får jag väl ta när det kommer i sånna fall....i värsta fall, så får jag flytta ett evt. par till mitt 300 liter, eller dotterns 350 litern...med detta blir endast om det blir RIKTIGA problem....Annars får de gå kvar i karet tillsammans...:)
#21 - 14 januari 2010 16:36
Har lyckats knäppa två bra kort på två av småttingarna, som jag...efter era beskrivningar...tror kan vara två honor.

Om ni kollar på sidan och uppe vid ryggfenan så kan man se svaga antydningar till rött eller orange....kan detta vara två honor??

http://aquamonster.webs.com/photos/Centralamerikanska-ci/zebrayngel3.JPG

http://aquamonster.webs.com/photos/Centralamerikanska-ci/zebrayngel5.JPG
#22 - 14 januari 2010 16:54
Japp, det är honor :)
#23 - 14 januari 2010 17:05
Micke_A skrev:
Japp, det är honor :)

I agree
#24 - 14 januari 2010 17:38
Jamen vad bra...såg nu att det är åtminstone en till som har antydan till den färgen...så kanske bägge hannarna får sej en maka var dårå.....:)

Men hur funkar det med de andra "ynglen" som är hanar??? Kan inte de nypa honorna framför nosen på de två större???Eller är det de äldsta som får brudarna...??
#25 - 14 januari 2010 17:45
ciklidtok skrev:
Jamen vad bra...såg nu att det är åtminstone en till som har antydan till den färgen...så kanske bägge hannarna får sej en maka var dårå.....:)

Men hur funkar det med de andra "ynglen" som är hanar??? Kan inte de nypa honorna framför nosen på de två större???Eller är det de äldsta som får brudarna...??

Störst och starkast får brudarna:p
#26 - 14 januari 2010 22:30
Beror kanske på hur gamla de stora är, de kanske inte är så fertila längre, och honorna kanske föredrar yngre förmågor :p Närmare deras egen storlek och ålder.
#27 - 15 januari 2010 07:25
Hmm...ja den största har nog några år på nacken skulle jag tippa på...den mindre är nog yngre...så han kanske lär få sej en brutta iaf...;)

Får väl se hur det utvecklas...tack för snabba svar...:)
#28 - 15 januari 2010 20:28
Får ursäkta om någon redan gett svar :) Bara lusläst lite :)
Det lättaste med Zebra ciklider är ju att blir d ingen rom är d 2 av samma kön :p (Nästan ;))Tycker nästan Zebra ciklider är lättare än guppies att få yngel på. Hade ett par i en burk på ca 50 L sånt där guppie hotell för ett tag sen å dom han inte låta dom första äggen kläckas innan d kom nya näst intill :D Ser även på bilden att det är 2 hanar. Man ser rätt tidigt och lätt vilket kön dom är :)
#29 - 17 januari 2010 05:03
Första bilderna du la in så ser det ut som 2 hanar som förgående sagt. dom två andra korten är två honor, Man ser tydlig skillnad på zebrerna bara den nått en viss storlek. (honans buk och upp mot ryggfenan är orange/röd, och hanen har mer utsträckta fenor).

När jag hade nyköpt mina zebrer fick dom ägg nästan direkt i mitt lilla 170L kar, då var dom även helt ensamma. Efter nån vecka flyttade jag zebrerna till mitt 375L då jag tyckte att ynglena skulle få vara ifred. I 375L karet har jag några trevawasae och jack dempsey och nu är dom helt ointresserad av varandra så det verkar som zebrerna inte vill leka när det finns några andra fiskar i karet. Däremot om du vill ha yngel så köpa rödciklid, Lägger ägg i princip hela tiden.

Annons