Min zebrahanne är 10-12cm men den kaxar inte med nån annan fisk inte ens när paret har ägg så bits den, den jagar ju bort inkräktare men inte mer än så. Det är inget bråk alls i akvariet men det blir det när fiskarna blir större eller.? Vilka fiskar kan man ha med zebraciklider då? Kan jag ha kvar papegojfiskarna? Mvh /david
Faktum är att en "normal" zebraciklid hade slukat dina guppys som ett smaskigt foder inom loppet av några sekunder och skalarerna borde få ordentligt med stryk eftersom de är så "dåliga" simmare att de omöjligt kan undkomma en attack från en zebraciklid. Vet inte om du syftar på hajmal med "malhajar" men är det på det viset så är de i regel olämpliga akvariefiskar, blir enormt stora. Tycker alltså inte att det mest anmärkningsvärda är ditt fiskantal utan snarast att de borde vara otroligt inkompatibla med varandra och i en del fall även angående akvariets storlek.
Utan att verka dömande så rekomenderar jag att du först och främst testar att bara ha ditt zebraciklidspar i ditt 230 literskar, då ökar sannolikheten för att paret skall komma till sin rätt och lyckas med sina lekar samt att du kan ges en god möjlighet att uppleva hur de vårdar sin avkomma. Tetrorna kan möjligtvis gå kvar så att cikliderna har något att vakta sin avkomma mot. Det stärker deras "parband". Vill du i framtiden ha fler fiskar så tycker jag att du skall söka efter lämpligt sällskap från Centralamerika som ju zebracikliderna kommer ifrån. Dock så blir flertalet centralamerikanare för stora för ett 230-liters...
Hur som helst så önskar jag dig ännu en gång lycka till och hoppas det skall funka med "avlandet" hur du nu än väljer att lösa fisksammansättningen!:)