Av en slump fick jag möjlighet att köpa på mig att antal Zebraciklider.(de följde med som sidovinst vid köp av akvarium). Tanken var att, ja ja, vi kan ta hand om dem tills vidare. Hade ett 220-liters som stod färdigt med vatten och inredning. Där skulle de få bo tills jag visste om vi ville ha dem kvar! Nåväl. Jag dumpade lite elakt ned dem i akvariet och litade på att de skulle fungera. Det gjorde det minsann. Nu två veckor efteråt har de gjort sig riktigt hemmastadda och trivs som "korven i brödet!".
Nu till min iaktagelse. Sickna fega stackare! Det är ett 30-tal zebra i varierande storlek som har en sak gemensamt! Så fort man närmar sig akvariet flyr de för sina liv! Det bara "dammar till" i burken så har de gömt sig i hålor och skrevor. Sedan får man vackert sitta still och vänta ett bra tag innan de vågar sig fram. Råkar då katten eller en hund passera genom rummet händer samma sak! Swisssssssch! Så är de borta igen!
SKALL DET VARA SÅ!
Finns det kurser man kan anmäla dem till. Har de torgskräck!
Min enda förklaring till deras beteende är att förre ägaren hade akvariet stående i en nästan tom lägenhet. Själv arbetade han borta under veckorna och kom bara hem till helger. Då stoppade han i lite "långtidsfoder" och drog iväg på arbete igen!
Jag tror helt enkelt de är folkskygga!
Skall ställa upp en massa fotografier i ram runt akvariet. Kanske det kan hjälpa! Ett annat alternativ är att jag flyttar in i samma rum. Lägger en bäddmadrass på golvet, typ! Kanske en TV med lite MTV som står och går! Gillar de Fotboll? Hm! Skall testa mig fram .....
För övrigt behåller vi nog dessa ciklider :)