Zebraciklider - Torgskräck eller bara Fega?

#1 - 29 september 2007 08:28
Av en slump fick jag möjlighet att köpa på mig att antal Zebraciklider.(de följde med som sidovinst vid köp av akvarium). Tanken var att, ja ja, vi kan ta hand om dem tills vidare. Hade ett 220-liters som stod färdigt med vatten och inredning. Där skulle de få bo tills jag visste om vi ville ha dem kvar! Nåväl. Jag dumpade lite elakt ned dem i akvariet och litade på att de skulle fungera. Det gjorde det minsann. Nu två veckor efteråt har de gjort sig riktigt hemmastadda och trivs som "korven i brödet!".

Nu till min iaktagelse. Sickna fega stackare! Det är ett 30-tal zebra i varierande storlek som har en sak gemensamt! Så fort man närmar sig akvariet flyr de för sina liv! Det bara "dammar till" i burken så har de gömt sig i hålor och skrevor. Sedan får man vackert sitta still och vänta ett bra tag innan de vågar sig fram. Råkar då katten eller en hund passera genom rummet händer samma sak! Swisssssssch! Så är de borta igen!

SKALL DET VARA SÅ!

Finns det kurser man kan anmäla dem till. Har de torgskräck!

Min enda förklaring till deras beteende är att förre ägaren hade akvariet stående i en nästan tom lägenhet. Själv arbetade han borta under veckorna och kom bara hem till helger. Då stoppade han i lite "långtidsfoder" och drog iväg på arbete igen!

Jag tror helt enkelt de är folkskygga!

Skall ställa upp en massa fotografier i ram runt akvariet. Kanske det kan hjälpa! Ett annat alternativ är att jag flyttar in i samma rum. Lägger en bäddmadrass på golvet, typ! Kanske en TV med lite MTV som står och går! Gillar de Fotboll? Hm! Skall testa mig fram .....

För övrigt behåller vi nog dessa ciklider :)
#2 - 29 september 2007 09:07
Så här ser mycket fisk ser jag ....

PS! Det är både Zebra och Elfenbens samt några Tigerbarber i burken. Tigerbarberna har varit satta i karantän tidigare(de var elaka) men får tillsvidare simma med i denna burk.
#3 - 29 september 2007 10:58
haha fotboll gillar det säkert ;p.
En grej jag brukar göra när jag matar är att jag trummar försiktigt på glaset med fingrarna, samtidigt som jag häller i maten. Gjorde det ett bra tag med mina multisar och nu är dom inte alls blyga:)
#4 - 29 september 2007 11:13
Foton hjälper nog inte, det är nog rörelserna som skrämmer dem. Jag tror på din teori, att de helt enkelt inte är vana vid att folk rör sig i rummet. De vänjer sig nog efter ett tag. "Elfenbensciklid" är för övrigt samma art som zebraciklid. De du har är förmodligen kullsyskon, både de randiga och de vita.

Kör på fotboll, MTV skulle jag kalla för djurplågeri :p
#5 - 29 september 2007 11:33
du får bygga en fågelskrämma som rör sig, så det blir skuggor med jämna melanrum:p
Bilagor:
#6 - 29 september 2007 13:02
Micke_A skrev:
Foton hjälper nog inte, det är nog rörelserna som skrämmer dem. Jag tror på din teori, att de helt enkelt inte är vana vid att folk rör sig i rummet. De vänjer sig nog efter ett tag. "Elfenbensciklid" är för övrigt samma art som zebraciklid. De du har är förmodligen kullsyskon, både de randiga och de vita.

Kör på fotboll, MTV skulle jag kalla för djurplågeri :p

- Joro! Är medveten om att Elfenbens/Zebra är samma art! Den senare framodlad. Men skall prova att låta en TV stå på med La Liga!
#7 - 30 september 2007 21:21
De flesta fiskar brukar vänja sig vid sin nya miljö och placering efter ett tag.
För vissa arter tar det lite längre tid.
Testa med att ta bort massa gömnställen.
Då kommer de vara framme mera och vänja sig fortare.
#8 - 1 oktober 2007 07:10
Låt Hunden(-arna) vara där inne med tv som spelar fotboll, det bir nog bra :D
#9 - 1 oktober 2007 08:03
firefox75 skrev:
De flesta fiskar brukar vänja sig vid sin nya miljö och placering efter ett tag.

För vissa arter tar det lite längre tid.

Testa med att ta bort massa gömnställen.

Då kommer de vara framme mera och vänja sig fortare.

Detta kommer bara stressa dem MERA, de behöver reträttplatser, det enda som hjälper är att de vänjer sig vid ert hem, jag tror inte att fotboll på tv hjälper heller, bättre då med hund/katt som rör sig i rummet. Testa också med att skärma av sidorutorna, då kanske de känner sig tryggare och trivs så de vågar vara framme. Står akvariumet mittemot ett fönster? Då blir de mer störda av att man går förbi än om de står mittemot en vägg, det blir ju en väldig skugga om man passerar mittemellan akvariet och ett fönster...;)

Själv anser jag att sätta dem med fotboll på en hel dag måste vara djurplågeri, spela in "mitt i naturen" och kör hela dagarna istället...:D;):p
#10 - 1 oktober 2007 08:20
Så här ser mycket fisk ser jag ....

PS! Det är både Zebra och Elfenbens samt några Tigerbarber i burken. Tigerbarberna har varit satta i karantän tidigare(de var elaka) men får tillsvidare simma med i denna burk.

Jag ser minst fyra fiskar på den där bilden!
#11 - 1 oktober 2007 10:18
Jag ser minst fyra fiskar på den där bilden!

Wow, och hur starkt förstoringsglas hade du?:p Får kolla noggrannare igen.
#12 - 1 oktober 2007 10:20
vid en snabbtitt såg jag två...
#13 - 1 oktober 2007 10:49
En zebra framme i vänsterkanten, en som knappt synd till precis till vänster om den, i skuggan, en elfenben i mitten där bak och två halva barber i vänsterkanten. 5 st!
#14 - 1 oktober 2007 12:59
En zebra framme i vänsterkanten, en som knappt synd till precis till vänster om den, i skuggan, en elfenben i mitten där bak och två halva barber i vänsterkanten. 5 st!

- Skrattar gott! Du har alldeles rätt. Men betänk att det finns cirka 30 zebra + 5 tigerbarber + 4 malawi (ungfiskar - de skall flyttas till annat akvarie strax)

- I övrigt kan jag rapportera att vi nu har rört oss mycket i rummet, låtit hundarna vistas där samt tjatat på katten att sitta på fönsterbrädan intill burken. Dessutom har vi börjat "knacka" på lysrampen innan de får foder. Och banne mig! Idag när jag kom hem möttes jag av ett stim glada firrar som stod och flaxade i matningshörnet :)

Visserligen drog de iväg en bit när jag kom fram men vände snabbt tillbaka när jag knackade "matningssignalen"!

Det kommer nog bli folk av dessa fiskar oxo! För övrigt har jag noterat att det snart bor ett lekpar i varje grotta? Totalt sju stycken.......Phui!

Och! Jag vet! Det är mycket fiskar i denna burk! Men den funkar som tillfälligt husrum till det vi har ordnat med andra burkar :)
#15 - 1 oktober 2007 17:23
Är det måhända en acei som gömmer sig i skuggan i vänsterhörnet då?
#16 - 3 oktober 2007 21:04
Är det måhända en acei som gömmer sig i skuggan i vänsterhörnet då?

- Hur i hela friden kunde du se den? Pseudotropheus sp. "acei". Alldeles rätt! :)
#17 - 3 oktober 2007 23:13
- Joro! Är medveten om att Elfenbens/Zebra är samma art! Den senare framodlad. Men skall prova att låta en TV stå på med La Liga!

Näpp, det är den första som är framodlad :)
#18 - 4 oktober 2007 06:56
- Hur i hela friden kunde du se den? Pseudotropheus sp. "acei". Alldeles rätt! :)

haha, jag har precis samma och i början var det ungefär sådär mycket jag såg av dem...
#19 - 4 oktober 2007 14:54
Micke_A skrev:
Näpp, det är den första som är framodlad :)

- Sablar! Jag menade ju det! (garvar)
#20 - 4 oktober 2007 21:02
- Sablar! Jag menade ju det! (garvar)

Hur går det, är de lika skygga och lättskrämda fortfarande?:confused::D
#21 - 4 oktober 2007 21:15
Jag provade som fredd sa att trumma med fingrarna, fast inte på glaset, utan på ljusrampen, när det vankas mat. Nu kommer de allihop så fort jag knackar, det tog typ två-tre matningar för dem att lära sig... smarta fiskar.
#22 - 7 oktober 2007 08:13
- Nu jäklar är de små rackarna inskolade! Visst får de ett kollektivt återfall då och då men i det stora hela funkar det fint. När man kommer in i rummet står alla firrar i matningshörnet och viftar glatt på sina stjärtar. De simmar undan en bit när man skall börja mata men , knack knack i lysrampen, och de kommer farande igen :) Det plaskar friskt i burken vid matningen vill jag säga!

Annons