Zebraciklider, what?

#1 - 7 juli 2009 16:42
Hejsan!

Jag har två zebraciklider som blivit ett par. Under en stock i mitt akvarie så har honan börjat plocka sten så att en grop bildas, medan hanen jagar bort alla fickar som kommer i närheten. Den första och andra dagen så såg man ca 30st ägg sitta som fastklitrade på roten- Nu har honan börjat gräva mer under roten, så att det blir som en grop under gela roten.

Nu kommer grejen:

Äggen försvann igår (dag 2) ,ser dom inte längre. Däremot så skyddar honan och hanen fortfarande nu HELA roten frÅn "inkräktare"!

Kan honan ha flyttat äggen under roten (där dom inte syns, för att få dom mer gömda, eller vaktar dom något som inte finns?

Vill helst gärna ha svar!

// Poloman ;)
#2 - 7 juli 2009 16:58
kanske kan ha hänt att de redan har kläckts och att de skyddar sina små yngel. Eller så har de fått fnatt och ätit upp ynglen och tror att de är kvar och skyddar. Tror att du får vänta minst någon dag till och se om där kanske finns några yngel.
#3 - 8 juli 2009 15:33
Berätta gärna hur det har gått!!
#4 - 10 juli 2009 21:06
Ungarna finns där, bara det att du inte ser dem. Annars vaktar de inte. Lycka till med dessa vackra och roliga, men ack så bråkiga fiskar!
#5 - 24 juli 2009 00:22
Hej, om paret aldrig har lekt förut så har de antagligen ätit upp rommen. Men efter några gånger lär dom sig hur det ska gå till och de äter inte upp rommen eller ynglen. Som sagt så skyddar dom ynglen och du ser dom inte eller så finns det inget. Zebror är aggressiva fiskar så jag personligen tror att roten om inte mer är deras revir... Lycka till :) Hör av dig hur det går, kul att veta ^^
#6 - 31 juli 2009 20:14
De är duktiga grävare zebrorna. De kommer utan tvekan göra nya försök och lyckas. Går ej att hejda dem. Mina vaktade bra i ett 250 lit med botior och blåciklider. De blev inte uppkäkade ynglen. A.

Annons