Zebraciklidsyngel !!!BRÅTTOM !!!!!

#1 - 19 januari 2007 17:54
Så har de efter en tid ynglat av sig...av en ren händelse så ser jag dessa ryckigt simmande praktiskt taget överallt !!!

Vill ju kunna rädda några undan en friskt ätande zebraciklidshanne...men i vad ska jag förvara dem och med vad ska jag mata dem ? Hur länge ska de vara i sin nya miljö?

Har inte haft yngel förut så förlåt frågesporten
#2 - 19 januari 2007 18:52
Föräldrar, cebraciklider, är enligt mina erfarenheter grymt duktiga på att ta hand om sina yngel i upp till en månad. Mina matade jag med "praktbotia-tabletter" (till för dessa) upplösta i vatten för då bildas det en massa mkt små partiklar som ynglen åt utav. Man brukar även kunna se hur föräldrarna viftar upp mat på botten, de vallar runt dem för att de ska få tillräckligt med mat... Men jag märkte efter ett tag att dom mindre ynglen försvann, på bara en natt. Misstänker att föräldrarna har ätit dem för att rädda de större och starkare eftersom dom hugger den fisk som kommer för nära. Dom är hopplösa att ha i ett sällskapskar när dom har yngl tyvärr.
Men dom bör klara sej med föräldrarna ett par veckor om dom är duktiga yngelvårdare dvs. Annars övar dom med några kullar innan dom kan föda upp en ordentligt.

Grattis förresten!
#3 - 19 januari 2007 19:21
Tack....såg att en Zebraciklidhane var där och mumsa i sig hmmmm...men så är det väl antar jag. lite av naturens vilkor i miniformat...vore kul ifall några klara sig ändå....
#4 - 19 januari 2007 20:27
Är du säker på att de inte bara flyttade dem? De är som sagt bra föräldrar, och hämtar in så´na yngel som simmar för långt bort.

PlatyYngel: Är de mindre ynglen som blev uppätna från en senare kull? Jag tror snarare att det är de större ynglen som ätit upp de mindre.
#5 - 20 januari 2007 11:21
Som dom andra också säger, sebraciklider är bra yngelvårdare. Ser man till att ge dom lite extra mat så brukar ett stort antal överleva. Dom brukar också ta in yngel i munnen och tugga lite sen spotta ut i svärmen igen.

Annons