zebrafisk, är di galna?...

#1 - 13 januari 2008 22:44
[B)] mina zebrafiskar verkar vara lite galna, de simmar runt hela akvariet (300 liter) nafsar efter andra fiskar, försöker sno malens rom, (stackarn).. de åker upp och ner i karet, de stimmar inte alls, inte för någon längre stund i allafall, ja allmänt bråkiga, hade 15 men tre har dött, de blev sönderstressade av kompisarna eller nått. verkar som de är lite fulla :O)?
vad ska man göra?
[B)]
#2 - 14 januari 2008 01:16
Danios är helt enkelt hyperaktiva fiskar.
#3 - 14 januari 2008 10:30
Kanske du kunde ha någon större, "farlig" fisk i mellanskiktet av akvariet, som gör att de håller ihop, och håller sig undan lite mera. Vilken firre det skulle vara vet jag dock inte. Stor nog att skrämma huliganerna, men som inte äter upp dom, iallafall.
#4 - 14 januari 2008 10:56
Jens A. skrev:
Kanske du kunde ha någon större, "farlig" fisk i mellanskiktet av akvariet, som gör att de håller ihop, och håller sig undan lite mera. Vilken firre det skulle vara vet jag dock inte. Stor nog att skrämma huliganerna, men som inte äter upp dom, iallafall.

ja eller ska man se till att dom blir uppätna .O/, styggt gjort kanske....
#5 - 14 januari 2008 11:31
Eller sälj eller ge bort dem. Det är så där danios är, de kommer inte ändra sig; de gör ingen skada, men de kan stressa skygga/tillbakadragna fiskar genom sin oavbrutna turbo-aktivitet.
Inom parentes sagt torde danios inte kunna äta Ancistrus-rom, ens om de fick tag i den.
#6 - 14 januari 2008 14:30
var glad att du fått aktiva fiskar :D köp flera! tänk var roligt det blir i akvariet då.

vad har du mer för fiskar? om du har danoiosarna med t ex guramis är detta ingen hit eftersom guramis vill ha det lugnt och fint, dvs inga stressande danios i närheten.
#7 - 14 januari 2008 14:47
har 3 guramis (rödorange)
2 malar
30 tetror, (kommer inte ihåg namnet )
5 Corydoras P.
plus dessa vildar då :O)?

Annons