Zebrafisk utan ränder

#1 - 11 mars 2004 18:48
Hej,

Jag har fått ett tiotal zebrafiskar av en bekant. Såg nu att en av dom inte är randig utan har ett helt annat mönster. Mer vågor och ringar istället för ränder. Har nån sett det förut??

Annsan
#2 - 11 mars 2004 18:50
har den prickard så e det en leopard danio tror jag men dom säljs tillsamans och den e nog inte ren rasig då
#3 - 11 mars 2004 19:03
Va kul. Så det finns till och med ett namn på den.
Tack så mycket
Annsan
#4 - 11 mars 2004 19:14
jag har 2 såna :D
#5 - 11 mars 2004 19:37
Det är rätt rörigt, det finns flera olika prickiga sorter. Den vanligaste idag är nog leoparddanio och den betraktas av vissa idag som en ras av sebrafisken, men vet inte om det stämmer. Den gick tidigare under det latinska namnet Danio frankei, men bör kanske då kallas D. rerio. Leoparddanion är lika trevlig, lättskött och lättodlad som sebrafisken.

Sedan finns det en D. kerri som har en annat utseende på prickarna, det lär fortfarande betraktas som en egen art.

Det finns ytterligare någon prickig sort, men den är nog ovanligare och jag känner inte till något om den.
#6 - 11 mars 2004 19:39
okej
#7 - 13 mars 2004 10:10
Oj, så många sorter. Men jag antar att det i grunden är samma och att de kan få yngel ihop. Jag har ju bara en hona av den sorten. Hon verkar ganska rund om magen så vi får se om det blir fler fläckiga.

tack för all hjälp
Annsan

Annons