Zebrasnigel, lite hjälp tack :)

#1 - 14 september 2010 18:21
Hallå alla! :)

Jag hade tänkt skaffa mig en zebra snigel och jag undrar om de klarar av sandbotten? typ att de kan röra sig över den utan att skadas. Vet inte riktigt hur jag ska säga det annars än så här :p. Ni får säga till så får jag försöka formulera om den bättre :p.
#2 - 14 september 2010 18:31
macke_fisk skrev:
Hallå alla! :)

Jag hade tänkt skaffa mig en zebra snigel och jag undrar om de klarar av sandbotten? typ att de kan röra sig över den utan att skadas. Vet inte riktigt hur jag ska säga det annars än så här :p. Ni får säga till så får jag försöka formulera om den bättre :p.

mjaeee....

Det beror ju på vad du har för sand,
men jag har inte varit med om nån skadad snäcka på vare sej engelsk sjösten
(mjuk och rund) eller svart blästersand (som är RIKTIGT vass)

Om det var detta du ville ha svar på.
#3 - 14 september 2010 19:08
Jag har köpt sanden i en djuraffär så jag vet inte riktigt om det är biltemas blästersand eller julas bläster. Men den ser väldigt likt ut som biltemas.

Jag har väntat med att köpa för att jag är rädd att den skulle skada sig på sanden när den kryper där.
#4 - 14 september 2010 19:50
Har julas sand i mina kar, och inge problem med snäckorna. Bara den inte har vassa kanter såär det inga problem.
Så din sand borde funka utmärkt.
#5 - 14 september 2010 20:57
Jag har pansarmalar som bökar runt utan problem i den sanden. Jag har inte märkt att något hänt med dem.

Vågar jag satsa på att köpa en snäcka?
#6 - 14 september 2010 20:58
köp snäckan;)

Bökar pansarmalar i sanden utan problem så borde en snäcka klara av sanden;)
#7 - 14 september 2010 21:06
Då kör ja på de, får åka och köpa den inom de närmsta dagarna :).
#8 - 15 september 2010 12:20
Kom och tänkapå en sak till. Äter de bara alger eller käkar de något annat med?? typ tabletter för bottenlevande fisk.
Bilagor:
#9 - 15 september 2010 12:28
maltabletter absolut..men du kan också ge gurka, snabbkokt broccoli, sallad
Vad gäller spenat så är det väldans gott men att ha det som basföda kommer att göra deras skal svagare.
broccoli är den bästa grönsaken att mata med! Det är MYCKET mineraler och massa annat gott i;)
Det är många andra fiskar som corys och harnesk malar som gillar det också:)
#10 - 15 september 2010 13:29
Tänk också på att du kommer inte lyckas föröka dom i sötvatten . Äggen behöver bräckt vatten för att klara sig. Men däremot så kan dom leva i sötvatten när dom växt till sig lite.
#11 - 15 september 2010 13:32
karrokaja skrev:
maltabletter absolut..men du kan också ge gurka, snabbkokt broccoli, sallad

Vad gäller spenat så är det väldans gott men att ha det som basföda kommer att göra deras skal svagare.

broccoli är den bästa grönsaken att mata med! Det är MYCKET mineraler och massa annat gott i;)

Det är många andra fiskar som corys och harnesk malar som gillar det också:)

Perfekt, trodde att de bara åt alger men skitbra att inte bara gör det :). Tack för infon :)!
#12 - 15 september 2010 13:33
Majki01 skrev:
Tänk också på att du kommer inte lyckas föröka dom i sötvatten . Äggen behöver bräckt vatten för att klara sig. Men däremot så kan dom leva i sötvatten när dom växt till sig lite.

Hehe, har igen tanke på att försöka få dem att yngla av sig, men tack för den infon med :).
#13 - 16 september 2010 17:01
Idag har jag varit i väg och köpt mig en liten snäcka :). Är inte hemma och kollar till den nu men har anlitat min lillebror som snäckvakt tills jag kommer hem. Det känns riktigt roligt att jag köpt mig en snäcka. Jag har funderat länge innan om jag skulle köpa mig en men så har jag varit rädd för att den skulle krypit ut ur akvariet eller kanske bara dött.

Men det känns skönt nu att jag tagit mi i kragen och köpt en :).
#14 - 20 september 2010 04:17
Nu har jag kollat till min snäcka och den verkar må bra :). Åker runt i akvariet för att leta efter något gott att äta :).

Annons