Zeolith?

#1 - 17 februari 2007 16:03
Jag har Zeolith (2l) i mitt filter, till ett 102l, som jag startade upp igår.
Jag tänkte ha det för att förbygga nitrit och ammonium i vattnet. Zeolith absorberar ju nitrit, nitrat, ammonium och ammoniak, något mer ämne?
Kan Zeolithen "fyllas med" ämnena eller ta slut någon gång (antar det), hur ofta behöver man byta Zeolithen?
Det kanske inte är bra med Zeolithen för att då ser jag inte om det är något i vattnet som gör att jag får nitritspikar (tex), för att Zeolithen tar upp det direkt. Tycker ni att det är bra att ha Zeolith som förbyggande?
#2 - 17 februari 2007 16:58
zeolit är väldigt bra men det ska bytas efter 1-3 månader beroende på belastning! kan återanvändas efter degenerering i grovsalt men det är hopplöst att hålla på med...
#3 - 17 februari 2007 20:11
Finns det nåt sätt man kan kolla när ens Zeolith behöver bytas?
#4 - 18 februari 2007 19:40
Ok, tack. Då kommer jag nog köra med Zoelith i brörjan iaf, och iof snare också! =)

Om man vill återanvända Zeolithen, ska det bara ligga i salt (utan vatten) eller i vatten + salt? isf vilken mängd salt?
#5 - 1 mars 2007 18:17
hej igen!

Jag har nu fått lite nitrit i karet :( Det kan väl inte bero på att Zeolithen är förbrukad redan (2veckor)?

Sen föresten: Släpper Zeolith ifrån sig Nitriten, Nitrat, Ammonium, Ammoniak, mm när den är förbrukad, så som aktivt kol gör? Eller händer det inget mer än att den inte kommer ta upp ner nitrit, när den är förbrukad?
#6 - 1 mars 2007 20:56
Zeolith är ett jonselektivt meterial som byter ut kloridjoner mot amoniakjoner. De suger INTE upp varken nitrit eller nitrat, men det förebygger till viss del. Zeolith användes intensivt i fiskodlingar under en kort period på 80 talet. Men efter flertalet studier i ämnet kom man fram till att det inte var så effektivt som man hoppats. Numera används det inte alls inom fiskodling, men förvånande nog i saltvatten.

För att regenerera ett substrat, lägg det i en hink med mättad saltlösning i två veckor. Sen kan du använda det igen.
MVH
Magnus
#7 - 1 mars 2007 20:56
vid degenerering (rengöring) av zeolit lägger man zeoliten i en 10L hink och har i 1kg salt och låter det stå 2-3 dgr sen sköljer man den noga!
zeoliten släpper inte ut amminumet igen när det är mättat det gör den bara om du tillsätter salt i vattnet av den anledningen ska man ALDRIG använda salt i karet om man använder zeolit!
zeoliten binder inte nitrit och nitrat utanZeoliten binder ammonium som i sin tur gör att nivåerna av restprodukterna nitrit och nitrat minskar!
#8 - 1 mars 2007 20:58
Tropfrog skrev:
Zeolith är ett jonselektivt meterial som byter ut kloridjoner mot amoniakjoner. De suger INTE upp varken nitrit eller nitrat, men det förebygger till viss del. Zeolith användes intensivt i fiskodlingar under en kort period på 80 talet. Men efter flertalet studier i ämnet kom man fram till att det inte var så effektivt som man hoppats. Numera används det inte alls inom fiskodling, men förvånande nog i saltvatten.

För att regenerera ett substrat, lägg det i en hink med mättad saltlösning i två veckor. Sen kan du använda det igen.

MVH

Magnus
zeolit används inte i saltvatten då det frigör ammoniumet igen!
#9 - 1 mars 2007 21:02
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

fel! zeoliten byter ut ammoniumjoner till ofarliga natriumjoner!
#10 - 1 mars 2007 22:07
okej, tack för att ni redde ut detta för mig :D Stort tack verkligen!

Då kommer jag nog köra på med Zeolith i karet ett bra tag. Det binder alltså endast ammonium och inget annat, men iom det så minskar också nitrit och nitrat.

Skulle Zeolithen reagera på 1tsk salt (kanske bra precis när man stoppat i de första fiskarna + nya fiskar i karet) i vattnet (100l)? kanske lika bra att man struntar i det och kanske gör ett litet saltbad i en liten balja istället.
#11 - 2 mars 2007 08:47
åheim skrev:
zeolit används inte i saltvatten då det frigör ammoniumet igen!

Jag vet, visst låter det korkat med zeolith i saltvatten? Men faktum är att zeovith metoden är mycket poppulärt just nu och den inehåller bland annat zeolith i passiv filtrering. Sök på saltvattensguiden om zeovith systemet. Det finns även ett forum där denna metoden didkuteras, typ zeovith.com eller något sånt. Länk finns på SG.

fel! zeoliten byter ut ammoniumjoner till ofarliga natriumjoner!

Sedär, två fel av två möjliga. #pinsamt#. Man skall aldrig dricka saft och surfa sammtidigt ;)
MVH
Magnus
#13 - 2 mars 2007 21:05
men man rengör fortfarande zeolithen med att lägga i en hink med vatten (10l) + 1kg salt under 2-3dagar?
#14 - 2 april 2007 09:26
Hej igen!!

Nu ska jag göra rent den gamla Zeolithen, som suttit i filtret under nån månad nu. Problemet nu är vart jag får tag i billigt salt och vilket salt jag ska använda? :confused: Gärna snabba svar!

Föresten, jag ska väl skölja av Zeolithen lite innan jag lägger den i saltbadet? Det kan väl inte skada iaf.
#15 - 2 april 2007 09:36
Det ska väll gå bra med "vanligt jäkla salt" om jag inte har fel för mig. Det ska visst inte spela någon roll om det är jodfritt, eller inte. Zeoliten ska inte bry sig. Se bara till o få bort allt saltet igen när du tycker det är färdigt.

B!
#16 - 2 april 2007 15:53
okej.

Ingen som vet vart man kan köpa saltet, känns nästan som att det är billigare att köpa ny Zeolith, om jag ska köra med typ matsalt! :S
#17 - 2 april 2007 16:00
Leonard skrev:
okej.

Ingen som vet vart man kan köpa saltet, känns nästan som att det är billigare att köpa ny Zeolith, om jag ska köra med typ matsalt! :S

salt kostar la inte många ören.. köp på ÖB för typ 10:-/kg...
#18 - 2 april 2007 16:16
Ska kolla på ÖB. Är inte inne där så enormt ofta, men ska försöka övertala mina parenteser att vi behöver nåt annat där också ;)
#19 - 2 april 2007 22:29
Är saltkostnaden en faktor, kan du antagligen återanvända saltvattnet nästintill i oändligheten. Sakta men säkert kommer natriumjonerna i saltvattnet ta slut, men det borde motverkas genom att du lånar ett par matskedar av morsan då och då... Det ska helt enkelt alltid vara lite salt kvar på botten i hinken.
Amoniumjonerna som Zeoliten avger borde vädras ur när hinken står. Verkar det som om Zeoliten får kortare användbarhet, kan du prova vädra ur saltvattnet före / under regenerering, med en liten (luft)pump.

Rent teoretiskt torde ovanstående fungera, jag har dock inte provat. Har ingen Zeolit.

B!
#20 - 3 april 2007 08:07
Jag förstår, men om jag ska göra så, så måste jag alltså ha en hink (samma hink som jag alltid kommer använda då) stående med saltvatten. Det känns rätt så jobbigt iaf, att man alltid kommer ha en hink med vatten någonstans i rummet...
Det med att vädra ur saltvattnet och Zeolithen, är det någonting, som man brukar göra, eller är det bara någonting, som du just kom på? Jag tycker det brukar vara rätt så störande när man kör med luftpump, så står det och "smattrar" hela dygnet, man blir ju galen av sånt :S

Om jag nu skulle hitta billigt salt, så kommer jag nog inte att köra med samma saltvatten hela tiden. Det känns så omständigt...
#21 - 3 april 2007 08:24
Jag var kreativ. Normalt regenererar man Zeoliten med det billigaste saltet man hittar på ica, och när man är färdig häller man ut det. Jag står inte ut med luftpumpar, skiten brummar o väsnas, för att inte tala om det där jäkla bubblandet....
B!

Zeolit kostar typ 30 spänn litern som billigast, salt kostar vad... hälften? Aldrig köpt salt i litermått...
#22 - 3 april 2007 10:33
jag har köpt Zeolith för ca 45kr/l. Vet inte ännu vad billigaste saltet kostar, men jag ska kolla med typ Willys, Coop och ÖB.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med att man skulle köra med luftpump, ska man göra det i vilket fall, eller kan man skippa luftpumpen om man häller ut saltet efter att men rengjort Zeolithen 1gång? Jag vill också helst slippa den :)
#23 - 3 april 2007 10:52
Framgick inte det? Verkar det som om saltvattnet mättas med ammonium, och därför ger dålig regenerering borde teoretiskt ammoniumet kunna vädras ur, men då du använder rent vatten varje gång, är det knappast ett problem, och därför behöver du absolut ingen luft pump.
B!
#24 - 4 april 2007 10:42
Tack så mycket! Nu förstår jag! :) *seg*
#25 - 4 april 2007 12:35
Om man läser på http://en.wikipedia.org/wiki/Zeolite om zeolit så verkar den vara mäst användbar för att binda joner som Mg och Ca.
Men kunde användas i akvarie sammanhang som amonium och andra kväve föreningar absorberare, men är zeolith verkligen så bra? de känns dom de finns bättre saker att köpa en zeolith?
#26 - 4 april 2007 16:54
aktivt kol finns ju också, men det är väl dyrare? (har inte kollar).
Jag kör iaf med Zeolith för att få ammonium, ammoniak, nitrit.
#27 - 13 april 2007 12:40
Skulle det fungera med vägsalt? isf är det ju skitbilligt, 25kg kostar väl typ 50kr på Biltema.... :) Finns säkert på typ Granngården också.
#28 - 13 april 2007 12:45
Salt. Vanligt jäkla salt. Det borde fungera med andra ord. Dock är det inte livsmedelskvalite, så man kanske ska titta efter så det inte innehåller koppar. Det tror jag inte det gör dock.
B!
#29 - 13 april 2007 20:18
Något annat ämne som det inte får innehålla?
#30 - 22 april 2007 20:31
Jag har köpt havssalt för 12kr/2kg! =) på Hemköp här! :D billigt!

Dessutom har ju Biltema 10kg (inte riktigt 100% på hur mkt, men det är mycket iaf) havssalt för 27kr!

Jag har iaf stoppat den gamla Zeolithen i en 10l hink, fyllt med kranvatten och sedan haft i ca 1kg havssalt, rört runt och försökt blanda saltet så gott det gick.
Nu har denna blandning stått i 3-4 dygn, kan jag ta ur Zeolithen och skölja av den nu? så att den går att använda sen?
#31 - 24 april 2007 14:42
Kan jag ta upp Zeolithen nu och rengöra den? har legat i saltvatten i 5dygn. Ingen som vet?
Det står nämligen olika i denna diskussion, en som säger 2-3veckor och en annan som säger 2-3dygn :confused: vilket är rätt?
#32 - 24 april 2007 14:57
ganska lång ner på länken sår det att zeoliten ska ligga i 10%ig saltlösning i ett par dagar!
http://www.aquainterior.se/help_kunskapsbanken.asp?nav=-1
#33 - 24 april 2007 16:10
tack! då tar jag upp den nu!

Det kan väl inte spela någon roll om den ligger i för länge?
#34 - 24 april 2007 18:55
Lär inte vara någon vara att den ligger i för länge, när alla joner är bytta till kloridjoner så händer inget mer sen. Appro på det med att köra i luft pump i saltlösningen så e det ingen större mening... att bubble i luft påverkar inte lösta saltjoner det minsta.
#35 - 24 april 2007 19:00
SAlt köper du på granngården 25 kg runt 75 spänn. 100 % rent och för livsmedelsbruk Det heter Axal Pro
#36 - 24 april 2007 20:14
Shagrat skrev:
Lär inte vara någon vara att den ligger i för länge, när alla joner är bytta till kloridjoner så händer inget mer sen. Appro på det med att köra i luft pump i saltlösningen så e det ingen större mening... att bubble i luft påverkar inte lösta saltjoner det minsta.

Tanken med att bubbla luft är att vädra ur (om möjligt.) eventuellt amonium, samt snurra runt vattenmängden, för att det ska komma friskt saltat vatten hela tiden.
B!
#37 - 24 april 2007 20:58
tack för hjälpen!

Undrar hur mkt man ska skölja ur den egentligen. Jag har gjort rent min en del nu iaf: sköljt i hinken med Zeolith först och sedan lägga Zeolithen i ett durkslag och skälja m vatten sen också.

Föresten, hur mycket Zeolith kan man ha i 1 hink (m 10% salt)?
#38 - 24 april 2007 21:00
E just det att det inte går att vädra ut det så... :P lika lite som det går att vädra ut salt som e löst i vatten.
#39 - 26 april 2007 14:43
Leonard skrev:
tack för hjälpen!

Undrar hur mkt man ska skölja ur den egentligen. Jag har gjort rent min en del nu iaf: sköljt i hinken med Zeolith först och sedan lägga Zeolithen i ett durkslag och skälja m vatten sen också.

Föresten, hur mycket Zeolith kan man ha i 1 hink (m 10% salt)?
När jag sköljer zeolite eller sand/grus så fyller jag hinken sen tar jag bort dusch munstycket och trycker ner slangen till botten i hinken släpper på vatten och låter det stå och spola tills det är rent!
#40 - 26 april 2007 14:55
Tropfrog skrev:
Jag vet, visst låter det korkat med zeolith i saltvatten? Men faktum är att zeovith metoden är mycket poppulärt just nu och den inehåller bland annat zeolith i passiv filtrering. Sök på saltvattensguiden om zeovith systemet. Det finns även ett forum där denna metoden didkuteras, typ zeovith.com eller något sånt. Länk finns på SG.

MVH

Magnus

Fast är den inte i saltvattenshobbyn ganska omdiskuterad om den verkligen fungerar ?
#41 - 26 april 2007 15:19
åheim skrev:
När jag sköljer zeolite eller sand/grus så fyller jag hinken sen tar jag bort dusch munstycket och trycker ner slangen till botten i hinken släpper på vatten och låter det stå och spola tills det är rent!

Ok, jag gjorde iaf så att jag hade ju Zeolithen i en hink med saltvatten. Jag hällde ut vattnet och fyllde upp med nytt färskt vatten i hinken, hällde upp, fyllde, hällde ut, osv. Några ggr. Sen tog jag Zeolithen i fler omgångar och ta i ett durkslag och spolade igenom :) det borde funka.

Tack för all hjälp jag fått iaf! Kommer säkert med fler frågor! :)
Har lärt mig jättemkt faktiskt =)
#42 - 26 april 2007 20:08
angående zeolit så har jag slutat med det för det var rena döden för mina "fina" växter... jag körde drygt 1L zeolit i mitt filter men sen jag plockade bort det har växterna börjat komma igen så sakterliga... Zeolit är givetvis ett superbra filtermaterial om det används i rätt sammanhang som tex malawikar....
#43 - 26 april 2007 20:54
precis! funkar inte alls bra i växtkar iom växterna vill ha kväve, men i typ mitt kar funkar det superbra! =)
#44 - 27 april 2007 06:33
Shagrat skrev:
E just det att det inte går att vädra ut det så... :P lika lite som det går att vädra ut salt som e löst i vatten.

Amoniak vädras ur vattnet i gasform vid ytan. En högre ytrörelse eller bubbling av vattnet snabbar på processen. En annan sak som påverkar är fördelningen amonium/amoniak via vattnets ph.

Fast är den inte i saltvattenshobbyn ganska omdiskuterad om den verkligen fungerar ?

Nja...Att den fungerar är nog de flesta rörande överens om. Det finns aldeles för mycket väldokumenterade kar nu. Däremot så är alla inte helt överens varför det fungerar, men det är en helt annan diskussion.
MVH
Magnus

Annons