Zooaffär som bryter mot regler för djurhållning?

#1 - 29 maj 2005 14:05
Hej, jag besökte idag en zooaffär av ren impuls. Har inte varit där tidigare och tänkte köpa en Fjärilsciklidhane om dom hade någon.
Efter att jag kollat runt en kort stund gick jag därifrån...dom hade flera fiskar som är/blir mkt stora i alldeles för små akvarium. Växterna var även täckta av mörkgröna alger samt att det låg många döda fiskar i vissa kar (då pratar jag inte om en här och var men typ 4-6 i ett och samma) Jag såg även fiskar som simmade konstigt, precis som att fenorna inte funkade riktigt som dom skulle...
Nu till min fråga: Vart vänder man sig om man tycker någon ska ta en koll på någon specifik zooaffär?
#2 - 29 maj 2005 15:13
Några snabba kommentarer bara.
De tycks i varje fall inte sköta sin PR på affären.
Visst skall man fiska upp de döda fiskarna innan kunderna kommer.
Och ta livet av dom som blir lite konstiga.
För visst dör fiskar i alla affärerna även om du oftast inte får se det.
Mörkgröna alger skulle kunna vara cyano t ex ofta kan vara ett tecken på ett mycket rent vatten.
Med andra ord den här akvarieaffären kan mycket väl vara lika väl skött som den utan döda fiskar eller alger. Bara mindre välputsad.
#3 - 29 maj 2005 15:15
Vad gäller det där med storlek och akvarier så är det ju en affär där fisken bara vistas till den blir såld. Och de rekommendationer (inte lagtexter) du läst på zoopet gäller förresten fullt utvuxna exemplar. :)
#4 - 29 maj 2005 15:43
Döda fiskar kan ligga kvar som föda till krabbor eller andra som äter döda fiskar.
#5 - 29 maj 2005 16:01
Bästa tipset är att om man tycker det är snuskigt så handla inte !
#6 - 29 maj 2005 18:22
Jag vet att det dör fiskar i alla affärer men tycker det är slarvigt att lämna så många... Det med att mörkgröna alger kan betyda rent vatten vet jag inget om, men det såg inget kul ut dock.
När det gäller stora fiskar i små kar så tycker jag att en Silver arowana på drygt 80 cm. behöver större kar än 250-300 l. Vem vet hur lång tid den får vara i zooaffären tills någon köper den? Och en Stingrocka, hur stor får den vara i ett 250-300 l. och med grusbotten dässutom?
Och nej, jag köper inte fiskar i en zooaffär som ger mig den känslan i magen!
#7 - 29 maj 2005 19:19
Om du tycker det var så hemskt att se och du med din erfarenhet anser att dom far illa så kan du ringa till kommunen till miljö/hälsa och få prata med en inspektör så kan dom kolla upp det. Du kan vara anonym.

Men sen är det ju så att har man för rent akvarium så kan man få alger och annan skit i. Fiskarna utsätts för stress dagligen med folk och håvande i karen. Det säljs lite fiskar och det köps in några nya till affären med. Oftast så har dessa kar i zooaffärer inte växter eller annat matrial att gömma sig i så många stressas till döds. Dom har ibland fraktats långt och då kan det lätt bli fiskdöd.

Men känner du med din magkänsla att dessa fiskar vanvårdas så tycker jag att du ska ringa in en anmälan. Du märker ju då om ett par veckor om inspektören varit där eller inte genom att besöka stället igen och se om det skett någon förändring. Sen är det väl så att vad lagen säger och vad som är bäst för djuren inte alltid går hand i hand.
#8 - 29 maj 2005 21:23
Får man fråga vad affären hette och låg? Undrar bara så att man liksom inte har tänkt och åka dit och så visar det sig vara helt onödigt. Om du inte vill skriva här i forumet så kan du väl skriva ett privat gästboksinlägg till mig kanske?;)

Mvh/Glenn
#9 - 30 maj 2005 03:41
en affär som ser dålig ut en da kan se bra ut en annan.

varit på hornbach 3 ggr och tittat på deras fiskar.
dom första 2 gångerna såg det överlag helt ok ut tredje gången såg jat några amanos äta upp 1 död fisk.
alla andra fiskar i karet såg ok ut.

skriv gärna vad affären i fråga heter för då kanske nån annan kan skriva om besök dom gjort där.
#10 - 30 maj 2005 20:21
Hej

Jag har helt övergivit dom lokala zoonasarna.Handlar rubbet i special butiker som leasing och lagret.Jag brukar dock gå in och titta lite då och då.Man blir mörkrädd över råden expediterna ger sina kunder.Om man inte visste bättre så skulle det bli både dyrt och tråkigt...
Fredrik

Annons