Zooma men ändå en närbild

#1 - 9 september 2008 12:07
Vet inte hur jag ska få bästa bilden. Har en Kodak Easyshare S812IZ digitalsystemkamera. Har inte riktigt förstått mig på hur alla funktioner fungerar.

Men iaf till frågan. Hur ställer jag in så att jag kan ta en skarp närbild? Har försökt med lite olika inställningar men den bästa hittills blev en närbildsläge och pyttelite zoom. Vill komma ännu närmare men det går inte pga glaset. Och objektet är för långt borta för att välja landskapsläget.

Snälla hjälp mig.
#2 - 9 september 2008 12:21
Du vill ta en närbild, du lägger objektivet dikt an mot (akvarie)glaset, du kommer inte så nära du vill utan att zooma, bortsett från zoom eller inte så blir resultatet suddigt?

Jag gissar att du har en Z8612 IS ? det var det närmsta jag hittade på Kodaks sida.

[quote=Manualen till Z8612 IS]
Macro
To gain sharpness and detail in pictures at close range. Use available light instead of flash, if possible.) Camera automatically sets the focus distance depending on the zoom position:
Wide angle: 4.7–23.7 in. (12–60 cm)
Telephoto: 2–4.3 ft (0.6–1.3m)

[/quote]

Detta betyder alltså att du har ett fast fokuseringsavstånd i Macroläge. Detta avstån är olika för olika zoominställningar.
Ingen zoom = 12cm fokuseringsavstånd
Full zoom = 1.3m fokuseringsavstånd

12cm känns ju som rätt nära, men det är klart är det något riktigt smått som du ska fota så blir det ju som en lite prick mitt i bilden ändå.
Det ända du kan göra då är att beskära slutresultatet så att ditt "objekt" tar upp en större del av bilden.
Med 8,1M pixel så lär bilden iaf forfarande vara så stor att den måste förminskas för att visas på webben ;)

Eftersom fockuseringsavståndet är fast så får du istället flytta kameran närmar/längre från "objektet" för att få en skarp bild. Men närmare än 12cm kan du aldrig komma.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 september 2008 12:30
Hittade en 812 IS http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=11592&pq-locale=en_US&_requestid=1206

Men den beskrivng som Heeke gör stämmer väl ungefär på denna också.

Är dock lite konfunderad över att Raggsockan skriver att det är en systemkamera och det är ju inte 812IS
#4 - 9 september 2008 12:36
Den gick som systemkamera iaf när jag köpte den.
Jo det är en Z812IS jag har. Det är i såna här lägen som jag vill ha mera fokus och skärpa på min bilder.
#5 - 9 september 2008 12:40
För Z812IS står följande, ang focus avstånd:

Focus range

auto wide: 1.6 ft (0.5 m)–infinity

auto tele: 3.9 ft (1.2 m)–infinity

macro wide: 4.7 in.–2.0 ft (12–60 cm)

macro tele: 2.0–4.3 ft (60 cm–1.3 m)

Dvs i Macroläge fast focusavstånd på 12-130cm beroende på zoom.
Med Autofocus har du som kortast 50cm närgräns.
#6 - 9 september 2008 17:59
Okej...
tack

Annons