Zoopet - Fel..eller rätt---Discus ?

#1 - 14 maj 2008 08:46
Hej !

Under sen-sommaren hösten kommer jag att försöka ge mig på
det här med Discus i ett av mina kar. (Tror jag iaf)

Jag har nu börjat "inläsningen" här på zoopet för att skaffa mig så mycket info som möjligt.

Man börjar med att läsa på artbeskrivningen....so far so good.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=498

Sedan går man in på "detaljerad beskrivning av Discus"....not so good..anymore.....
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=80

I artbeskrivningen står det 275 liter....men i den detaljerade beskrivningen står det 200 liter.....

Hmmmm........???
#2 - 14 maj 2008 09:34
Jag skulle säga att 275l är för litet för Discus... ialf när de blir lite större... jag skulle säga minst ~400liter.

Enligt Akvarielagret i Bromma så rekar de minst ett 150x50x50 om man inte kan köpa ett större. Men rekomenderar då också att man inte har så många i det akvariet.

Nu karske de inte växer till full size i ett 275liters men ändå.
#3 - 14 maj 2008 10:04
Man brukar säga ca:50L per vuxen Discus
#4 - 14 maj 2008 10:18
det blir ju inte klarare
#5 - 14 maj 2008 10:23
Och jag som har 10 nästan fullvuxna i ett 240:p!
#6 - 14 maj 2008 12:45
kanske mer en akademisk fråga, jag står i valet mellan 222 liter eller 240 liter.

lutar mer åt 240 liter idag.
#7 - 14 maj 2008 12:50
Det är mycket en fråga om hur industriellt/intensivt du vill odla fisken. Gör du 50% eller större vattenbyten dagligen, som många diskusodlare gör, kan du klämma in en förskräcklig massa fisk i häpnadsväckande små kar.
#8 - 14 maj 2008 12:52
Azur skrev:
Det är mycket en fråga om hur industriellt/intensivt du vill odla fisken. Gör du 50% eller större vattenbyten dagligen, som många diskusodlare gör, kan du klämma in en förskräcklig massa fisk i häpnadsväckande små kar.

öhh...nej, enbart som "sällskap", ingen plan på odlingar här inte.

att få dom till lek...ja gärna, men inget framtvingande, utan mer isf att
de leker för att de trivs,,,,,
#9 - 14 maj 2008 13:48
50l/diskus är iallafall en liten riktlinje.
Givetvis så kan man via täta vattenbyten och stora ha mera diskus i.
Dock så är väl frågan om man vill lägga ner sådan tid varje dag med vattenbyten o allt.

Ju större volym på karet desto bättre helt enkelt.
Sen kanske man inte smaskar på med vuxna diskus direkt utan börjar med snusdose storlek:D
Då kan man givetvis ha flera i nämnt 240liters.
Verkar faktiskt som så att diskusen är en av de fiskar som växer i nästan samma takt oavsätt de går i litet akvarium eller stort.
Dock så ser man rättså lätt om specifik diskus har gått lite trångt.
Stora ögon i proportion till kropp är ett tecken på att diskusen är äldre än vad kroppsbyggnaden visar samt att den troligtvis kommer från trångbott akvarium.
#10 - 14 maj 2008 15:06
samt att den troligtvis kommer från trångbott akvarium.

Nja, snarare att de har fått för lite mat, för få och små vattenbyten och kanske ev. mag-tarmproblem.
Gör du minst 50% vattenbyten var dag och matar i princip så ofta du går förbi karet, växer diskus med minst 1 cm i månaden.
Jag har som sagt ett gäng i ett 240 som var 4-5 cm i höstas och är numera ca 12 cm och skakar och bockar i de värsta lekförberedelserna:). Personligen köper jag hellre lite dyrare fisk som är mer eller mindre vuxen, då det inte blir att köpa grisen i säcken.
Köper du 10 små kanske du får 3-4 som blir riktigt bra, men med tid, mat och vattenbyte så har de 3 säkerligen blivit bra mycket dyrare än om man köpt lite större fisk från början.
#11 - 14 maj 2008 18:39
Vad kostar Discusdär ni bor?
#12 - 14 maj 2008 19:03
Här omkring kan man få tag på hemodlat för 50:- (5kr size) till priser på flera tusingar. Beror helt vad man vill ha.

Jag skulle hellre föredra långa och rätt höga akvarium till diskus då de har en viss förmåga att dra iväg om de blir skrämda. Inget kul om de skulle slå ihjäl sig i glasrutorna bara för att man hade en kub som deras akvarium. Kub i all ära vid lek... men som "livstidsakvarium".. nä. Har 2st diskus i 200l (ett par) och nja... vill nog inte trycka ner fler diskus där i.

//Camilla
#13 - 14 maj 2008 20:36
50kr/st--> verkar som bra priser.
Här i östergötland har jag efterfrågat om privata odlare men inte fått några direkta napp.

Så jag har bara runt 195kr Norrköpings Akvarier(importerad från malaysia och singapore)
295kr Djurmagasinet Ingelsta(köpta från imazo)
395kr AkvarieValvet 595kr för vuxna stendker(De han säljer är stendkerdiscus)
#14 - 15 maj 2008 06:09
Bra och bra... Röd/turkos yngel för 50:-... Inget jag rekomenderar att köpa då du inte vet vad du får. De har inte färgat ut, form kan vara skev, kännsliga osv. Bättre att köpa i storl 10cm och uppåt, framförallt om man är nybörjare. En R/T kan du hitta från 150-200:- och uppåt i storl 10cm. Ibland kan man göra klipp på blocket tex. Men ett bra tips är att man ber ägaren mata diskusen för att se att de äter som de skall och att formen på diskusen är ok.
//Camilla
#15 - 15 maj 2008 06:24
diskussionen flippar ut...........

skall man tolka svaren på den ursprungliga frågan som att det spelar
egentligen ingen större roll om man går på ena eller andra rekomendationen
som finns här officiellt här på zoopet, dvs antingen 200 eller 275 liter
#16 - 15 maj 2008 06:33
Men om det inte vore en diskussion skulle den inte flippa ut;).
Sorry för att tråden drog iväg lite där.

Det är svårt att sätta regler på just detta då det beror så mycket på olika förhållanden.
Ang. din fråga beror det som sagt hur du har diskusen med vattenbyte, matning mm, men som sagt tidigare är minst 50 liter/diskus, om det är ett vanligt sällskapskar en bra fingervisning, och karet bör vara på minst runt 250 liter.
#17 - 15 maj 2008 06:44
ansjo skrev:
Men om det inte vore en diskussion skulle den inte flippa ut;).

Sorry för att tråden drog iväg lite där.

Det är svårt att sätta regler på just detta då det beror så mycket på olika förhållanden.

Ang. din fråga beror det som sagt hur du har diskusen med vattenbyte, matning mm, men som sagt tidigare är minst 50 liter/diskus, om det är ett vanligt sällskapskar en bra fingervisning, och karet bör vara på minst runt 250 liter.

så mitt 240 liters borde funka för 4,8 st fullvuxna.

vilket innebär att det fungera att köpa kanske 8 st småttingar
låta dom växa upp/para ut sig, gallra bort (sälja/skänka) hälften
efterhand, dvs behålla 4 st.

med hyfsat normal rutin på karet.

eller ?
#18 - 15 maj 2008 06:53
Kensa skrev:
så mitt 240 liters borde funka för 4,8 st fullvuxna.

vilket innebär att det fungera att köpa kanske 8 st småttingar

låta dom växa upp/para ut sig, gallra bort (sälja/skänka) hälften

efterhand, dvs behålla 4 st.

med hyfsat normal rutin på karet.

eller ?

Fortsätter lite på din fråga om det är ok? Har mina planeringar åt samma hål nämligen och vill oxå ha lite "kött på benen".. Följer tråden med stort intresse.

Vad innebär då "hyfsat normal rutin" om man utgår från låt säga 4 större i ett 250 liters (tillsammans med någon annan fisk)? Gäller alltid stora, täta vattenbyte? Eller detta gäller om man drar upp mindre individer (och därmed matar väldigt mycket) medans man kan hålla en lite mer "normal skötsel" (med vattenbyte veckovis och koll på vattenkvalité) om man håller lite färre, vuxna individer i ca 250 liter?
(Väntar med spänning på svar på citerad fråga med..)
#19 - 15 maj 2008 07:19
Annars brukar man väl säga att discus vill ha gott om utrymme?
"overkill works" är ju rätt bra att applicera på akvariestorleken då...
#20 - 15 maj 2008 07:20
Personligen har jag 200l+2diskus (modell större). Matar 3-4ggr om dagen med oxhjärta och annan div. mix och gör ett 80% vattenbyte i veckan (ibland 50% 2ggr/vecka). Då slamsuger jag även bottnen (har rådagrus 3-5mm). För övrigt är akvariet "kalt". 30grader, syresten och ett Eheim Professionell II ytter. De leker så gott som varje vecka och har just nu en stor kaka på konen. Men jag tycker att detta akvarium är på gränsen förlitet ändå. Det är ju inte direkt så att jag kommer på tanken att börja inreda akvariet precis.
//Camilla
#21 - 15 maj 2008 07:47
C.Ciklid skrev:
Personligen har jag 200l+2diskus (modell större). Matar 3-4ggr om dagen med oxhjärta och annan div. mix och gör ett 80% vattenbyte i veckan (ibland 50% 2ggr/vecka). Då slamsuger jag även bottnen (har rådagrus 3-5mm). För övrigt är akvariet "kalt". 30grader, syresten och ett Eheim Professionell II ytter. De leker så gott som varje vecka och har just nu en stor kaka på konen. Men jag tycker att detta akvarium är på gränsen förlitet ändå. Det är ju inte direkt så att jag kommer på tanken att börja inreda akvariet precis.

//Camilla

du har inte lust att köra ner till skåne med en påse fylld med yngel....;)
#22 - 15 maj 2008 07:53
Kensa skrev:
du har inte lust att köra ner till skåne med en påse fylld med yngel....;)

Hahaha!! Föräldrarna tycker att när ynglena är frisimmande så verkar de smaka som godast. [:o] Så tyvärr.... ;)
//Camilla
#23 - 15 maj 2008 07:58
C.Ciklid skrev:
Hahaha!! Föräldrarna tycker att när ynglena är frisimmande så verkar de smaka som godast. [:o] Så tyvärr.... ;)

//Camilla

aha....det är alltså inte transporten som är problemet.....;)
#24 - 15 maj 2008 08:17
Kensa skrev:
aha....det är alltså inte transporten som är problemet.....;)

Nja. :rolleyes: Någon gång mot hösten kanske det tas en sväng neråt om jag får bestämma. :D Men att nämna att det är akvarie relaterat för maken är ju ingen höjdare... hehe..
//Camilla
#25 - 15 maj 2008 15:37
Då passerar du norrköping också va:D
Kensa- fick du någon klarhet i diskushållning?
#26 - 15 maj 2008 17:28

En liten snesväng då.. :D
#27 - 15 maj 2008 20:07
Det beror också vad som är syftet. Ett vackert stycke akvarium att titta på eller odling. Jag gör troligen alla fel man kan göra men det fungerar för mig. 450l, 8st discus, 2 ålderdomliga altum scalarer de är nu pensionärer och var 5 från början men börjar trilla av på ålderns höst. 4st peru altum, 8st pansarmalar, 1 ancistrus, 3st siamesiska algätare, 3st otocinklus. Inredning, rådasand, växter, rötter. Ett tetra-tec ex1200 och jäger doppvärmare. Foder, oxhjärta och tetras granulat 2-5 ggr/dag, vattenbyten tja ca 30-35% varje vecka, slamsugning ca 1-2 ggr i månaden. Tja discusarna växer och mår bra, ett par leker ungefär varje till varannan vecka. Men när ynglen blir frisimmande så kommer de gamla som skjuten ur en kanon. Vi får se om jag flyttar dem till ett eget akvarium i framtiden, det verkar inte spela någon roll hur man gör så har man för få burkar och det är 11 vid tillfället. Jag tycker om man vill ha något vackert att se på så fungerar 240l till 4st, och både jag och min polare har köpt fiskarna i 5-6cm och dragit upp nästan alla.
By the way. Här kostar blandade varianter 5-6cm 199/st. För tillfället gröna VF 10-12cm 599/st. Det finns ingen privatodlare att handla av i närheten.
#28 - 15 maj 2008 20:16
Kensa, du får haka på Zoopetsyd till helgen då denna resa ska dra uppåt Varbergstrakten mot slutet och ett besök hos Kaj.P: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119091&page=2 och där har du mycket att hämta och kolla in:)!
#29 - 16 maj 2008 04:10
kickar in en liten sidofråga

är ett 240L, 1 vattenbyte i veckan (1/3) , pmdd och co2, matning 1-2 ggr dagligen ett tillräckligt schema för diskus?
#30 - 16 maj 2008 05:18
ansjo skrev:
Kensa, du får haka på Zoopetsyd till helgen då denna resa ska dra uppåt Varbergstrakten mot slutet och ett besök hos Kaj.P: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119091&page=2 och där har du mycket att hämta och kolla in:)!

Ledsen, men det är Zoo i danmark med familjen som gäller.

Samtidigt är det ingen panik alls, karet med discus är planerat
för efter sommaren - hösten någon gång.
#31 - 16 maj 2008 05:19
Kan funka.
Jag har ju mina diskusar i ett 375liters med andra fiskar och byter bara vatten typ 50% varannan.
matar dock oftare 3-4ggr/dag.
#32 - 16 maj 2008 05:20

jo, det tycker jag, det blir Discus i mitt 240 liters.

börja med 8-10 riktigt små, och sedan behålla 4 st när de börjar bli större.
#33 - 16 maj 2008 05:21
C.Ciklid skrev:
Nja. :rolleyes: Någon gång mot hösten kanske det tas en sväng neråt om jag får bestämma. :D Men att nämna att det är akvarie relaterat för maken är ju ingen höjdare... hehe..

//Camilla

tja, om du kan hävda att det du får in pengar för resan så är det kanske lättare att motivera.....;)
#34 - 16 maj 2008 06:46
Kensa skrev:
tja, om du kan hävda att det du får in pengar för resan så är det kanske lättare att motivera.....;)

Jo.. :D Dock får vi väll se om det blir några små diskus att sälja. Halva kakan uppkäkad nu på morgonen. Är inte förvånad. Skall ev. försöka håva in en lek kon mot hösten för mer seriöst försökande. Just nu närmar sig sommaren så.. ja, ni förstår säkert. ;)
//Camilla
#35 - 16 maj 2008 14:13
Kan funka.

Jag har ju mina diskusar i ett 375liters med andra fiskar och byter bara vatten typ 50% varannan.

matar dock oftare 3-4ggr/dag.

det här med matningen fattar jag inte riktigt:confused:

Akvariefiskar skall man ju i regel vara snål med maten till, och jag tvivlar på att diskusar skulle vara annorlunda, så varför denna supersizeing på diskusar?
#36 - 16 maj 2008 14:30
Om du vill att diskusen ska växa och bli som denna: http://www.akvariefisk.com/art/diskusfisk.jpg
eller mata lite, med få och små vattenbyte och se ut som den här: http://www.liden.cx/~thengwyn/Bilder/Akvarium/450/mork.jpg
Nu är det en liten generalisering, men små diskus i inredda kar som matas lite sparsamt, byts vatten i karet några ggr per månad ger ofta dessa små klena resultat, medans fisk som matas på bra och med stora vattenbyte ofta ger större, friskare och snyggare (enl. mig;))fisk.
#37 - 16 maj 2008 16:34
ansjo skrev:
Om du vill att diskusen ska växa och bli som denna: http://www.akvariefisk.com/art/diskusfisk.jpg

eller mata lite, med få och små vattenbyte och se ut som den här: http://www.liden.cx/~thengwyn/Bilder/Akvarium/450/mork.jpg

Nu är det en liten generalisering, men små diskus i inredda kar som matas lite sparsamt, byts vatten i karet några ggr per månad ger ofta dessa små klena resultat, medans fisk som matas på bra och med stora vattenbyte ofta ger större, friskare och snyggare (enl. mig;))fisk.

Okej, jaja då är det väll bara att acceptera:D men borde jag inte mata mina skalare som är runt 16cm höga med lika mkt?
#38 - 16 maj 2008 16:38
Om dina skalarer är 16 cm höga blir de inte så mycket större, bara grövre:p!
#39 - 16 maj 2008 16:38
Piper in och tackar för de svar som jag känner att jag fått. Fortsätter fundera och planera för diskus (och läsa tråden), men känner att det nog blir först efter att vi flyttat ner till Skåne igen. Då kommer det att behöva bli en "naturlig" omstart av akvarium ändå och ny inriktning! :)
Så; tack!
#40 - 16 maj 2008 17:40
ansjo skrev:
Om dina skalarer är 16 cm höga blir de inte så mycket större, bara grövre:p!

jo som de glufsar i sig sina egen rom så borde de bli grövre...

ne men, får se om det blir diskus till hösten då^^ verkar vara än fridfull firre:)

Annons