Zoopet & Firefox problem?

#1 - 4 april 2005 19:18
Upplever stora problem med att surfa Zoopet med Firefox just nu. Lite slumpartat så tappar Firefox kontakten med webservern och blir hängande utan att få svar. Inget annat hjälper än att stänga ner och starta om Firefox.

Andra websiter snurrar på lika bra som vanligt, men inte Zoopet.

Nån mer som upplever samma sak, eller är det hos mig det spökar?
#2 - 4 april 2005 19:19
Har kör firefox 1.0.2 mot zoopet ett tag nu. Inga hängningar eller annat skummt.
#3 - 4 april 2005 19:23
Verkar finnas nåt samband med hur snabbt jag klickar mig fram. Ju snabbare desto större risk att zoopet slutar svara.

Kör också version 1.0.2 sedan några veckor tillbaka.
#4 - 4 april 2005 19:25
kan det vara som så att du är så snabb med att klicka så att applikationen (FireFox) inte uppfattar klicken? Alternativt windows inte förmedlar klicken?
#5 - 5 april 2005 04:33
Jag låter alltid en sida ladda klart innan jag fortsätter klicka, och alla andra siter fungerar som vanligt. Väntar jag typ 5 sekunder efter att sidan laddat klart så fungerar det, men klickar jag snabbare hänger det sig tillräckligt ofta för att man ska uppleva det störande.

Men ok, det verkar kanske som det är jag som har nåt strul iaf eftersom ingen annan verkar ha problemet. Tycker ändå att det är märkligt eftersom Zoopet funkade alldeles utmärkt fram till i förrgår och gör det fortfarande när jag använder Internet Explorer.
admin
Christian Alfredsson
#6 - 5 april 2005 04:48
Jag laddar hem 1.02 idag och testar. Jag har själv 1.0
#7 - 5 april 2005 04:57
Hasse,
vad har du för maskin?

Operativsystem?
Minne?
Processor?
#8 - 5 april 2005 05:38
P4/2.8 GHz, 1GB RAM, 200 GB HD, Windows XP.SP2 inkl. alla uppdateringar.
#9 - 5 april 2005 05:58
hmmm ... OK
Tänkte att du kanske hade en gammal dator som inte riktigt orkade med allt klickande men det har du ju inte.

Har du testat samma "surfteknik" med IE eller mozilla?

/thorre
#10 - 5 april 2005 07:04
Jag har också problem med firefox 1.02 och zoopet. Värst är det med menyerna i överkant. Det är helt klart relaterat till snabbklickande. Det är bara på zoopet och jag har en hyfsat rysligt snabb dator så det är zoopetrelaterat. Jag använder mig dock av linux (fc3) ifall det är av intresse.

/olivia
#11 - 5 april 2005 07:06
Sitter just nu på jobbet med en slö gammal laptop och surfar på precis samma sätt fast med IE och det funkar utmärkt. Mozilla har jag inte testat. Grejen är ju också att det har funkat klockrent till för några dagar sedan. Jag tänkte att det kanske hade gjorts någon uppdatering av Zoopet under helgen och att det därefter blivit ett annorlunda beteende för vissa webläsare.

Och ja, jag har ett tight skydd mot virus, trojaner och annan skit som försöker ta sig in.
#12 - 5 april 2005 07:07
[QUOTE=oresare]Jag har också problem med firefox 1.02 och zoopet. Värst är det med menyerna i överkant. Det är helt klart relaterat till snabbklickande. Det är bara på zoopet och jag har en hyfsat rysligt snabb dator så det är zoopetrelaterat. Jag använder mig dock av linux (fc3) ifall det är av intresse.

/olivia[/QUOTE]
Whhoohoo! Jag är inte ensam! :D ;)
#13 - 5 april 2005 07:12
Själv tycker jag firefox uppför sig konstigt på dom flesta ställen inte bara på zoopet, en riktig skitläsare om jag får säga vad jag tycker. Dock verkar mycket ha blivit bättre med 1.02

ps.
firefox är mozilla
ds.
#14 - 5 april 2005 07:25
Själv tycker jag Firefox är en alldeles utmärkt webläsare, just nu utom på Zoopet (och siter som kräver certifikat, t.ex. min bank :mad: )

Firefox är ett parallellt utvecklingsspår till den gamla Mozilla-läsaren som också fortfarande underhålls och utvecklas. Men Firefox != Mozilla.
#15 - 5 april 2005 08:46
[QUOTE=gosatta]Själv tycker jag firefox uppför sig konstigt på dom flesta ställen inte bara på zoopet, en riktig skitläsare om jag får säga vad jag tycker. Dock verkar mycket ha blivit bättre med 1.02

ps.
firefox är mozilla
ds.[/QUOTE]

Det är snarare så att Firefox beter sig korrekt, dvs de sidor som fungerar dåligt är optimerade för IE (vilket innebär att kodningen inte är korrekt).
#16 - 5 april 2005 08:54
Sa inte att sidor uppför sig konstigt utan firefox =) men men alla program har väl barnsjukdommar.
#17 - 5 april 2005 09:00
själv kör jag linux och windows, båda med firefoc 1.0.2 och har inga sådana problem, jag kanske är för seg ;)
#18 - 5 april 2005 09:21
Jag har märkt en del problem med nya Firefox, men jag är osäker på om det verkligen är Zoopet-relaterat. Webbläsaren hänger sig ibland precis som Hasse säger när man klickar runt lite för snabbt eller öppnar nya fönster och sedan ångrar eller klickar bakåt, men jag har upplevt problem även i andra sammanhang, så jag undrar om det inte är den nya webbläsaren som är lite av problemet. Men jag kan ha fel - faktum är att jag ofta har fel ;)
#19 - 5 april 2005 09:24
Och precis när jag hade postat detta upptäckte jag att menyraden hade flyttats till vänster helt plötsligt, men när jag klickade så flyttades den tillbaka till höger.... weird?
#20 - 5 april 2005 09:29
Kör också med firefox, har gjort sen 0.7, och har aldrig haft problem med zoopet eller med menyerna.

Som sagts är det sidor som använder microsofts icke-standard html funktioner, specialskrivna för internet explorer, som funkar dåligt med Firefox, och jag har aldrig märkt nåt sånt på zoopet. Däremot som sagt banker.

Totalt sett anser jag firefox är snabbare och stabilare än internet explorer.

Nåt att se upp med är tilläggen (extensions). En del tillägg kan göra att läsaren uppträder konstigt. Menyerna är väl nåt slags javascript & frame, så om det är avstängt kan det säkert bli konstigheter. Men då borde man ha problem i stort sett överallt.

Kom just på nåt - ni som har problem, har ni nån extension typ googlebar eller nåt liknande som stoppar popuper installerat?
#21 - 5 april 2005 09:48
Har inga extra popup stoppers installerat med min Firefox. Enda extensionen jag har är "Open page in IE" eller vad den nu heter, man högerklickar på den sidan man är och väljer "Open page in IE" så öppnas samma sida i IE.

Javascript är påslaget och funkar som sagt överallt annars. Och det har funkat utmärkt för mig med Firefox 1.0.2 också på Zoopet tidigare fram till för några dagar sedan.

Ska gå igenom inställningarna en gång till ikväll och se om jag missat nåt.
#22 - 5 april 2005 10:29
En otroligt dålig sak med Firefox är att den släpper inte ifrån sig minnet från tabbarna, dvs de sidor som öppnas som en tab, och som sen stängs, behåller minnet. Jag testade alla länkar på förstasidan på Zoopet för att se ifall jag fick några problem, men allt fungerade som det skulle (med sidvisningen) men minnet är nere i botten nu.
#23 - 5 april 2005 10:33
[QUOTE=nilssonnet]En otroligt dålig sak med Firefox är att den släpper inte ifrån sig minnet från tabbarna, dvs de sidor som öppnas som en tab, och som sen stängs, behåller minnet. Jag testade alla länkar på förstasidan på Zoopet för att se ifall jag fick några problem, men allt fungerade som det skulle (med sidvisningen) men minnet är nere i botten nu.[/QUOTE]

Hmmm, minnesläckor verkar inte finnas i under de platformar som jag kör Firefox på (Windows, Linux och Mac OSX)

Om ni tycker att ni har hittat en bugg i FireFox så tycker jag att ni ska återmata det till utvecklarna genom att helt enkelt skriva en bugg på problemet ni upptäckt.

https://bugzilla.mozilla.org/

Om man inte har ett konto är det bara att registrera sig. Det är givetvis gratis.
#24 - 5 april 2005 11:23
Jag har ad-block installerat, men har inte haft några problem med det innan. Java-script är enabled.
Däremot hade jag problem med just en extension som öppnade nya sidor i IE, fick ett felmeddelande när jag försökte stänga ner firefox då. Avinstallerade det tillägget och sen dess är det inga problem att stänga.
#25 - 5 april 2005 12:11
Minnesläckan har funnits där de senaste versionerna och vad jag vet har de inte koll på hur man ska fixa felet.
#26 - 5 april 2005 13:49
[QUOTE=Azur]
Kom just på nåt - ni som har problem, har ni nån extension typ googlebar eller nåt liknande som stoppar popuper installerat?[/QUOTE]

adblock har jag visserligen men inga övriga extentions.

För övrigt fungerar firefox utmärkt med mina två banker med certifikat och allt :)

/olivia
#27 - 5 april 2005 13:53
[QUOTE=oresare]

För övrigt fungerar firefox utmärkt med mina två banker med certifikat och allt :)

/olivia[/QUOTE]
:eek: Please, hur gör du för att få Firefox att acceptera IE-certifikat? Vilken bank använder du? Supportar din bank Firefox?

Edit: Jag kan förvisso installera IE-certifikat i min Firefox, men banken säger att den inte stödjer min webläsare när jag försöker logga in. Har haft en del sura diskussioner med deras support om det.
admin
Christian Alfredsson
#28 - 5 april 2005 18:34
Jag kör med 1.03 ett tag nu för att se om jag får samma fel.
#29 - 5 april 2005 19:43
Just nu har jag absolut tvärstopp med firefox 1.02 mens det fungerar med Vilde Bills explorer :mad:
#30 - 5 april 2005 20:03
[QUOTE=admin]Jag kör med 1.03 ett tag nu för att se om jag får samma fel.[/QUOTE]

Den senaste verren som jag lyckas hitta på nätet (http://www.mozilla.org) är FireFox 1.0.2

/thorre

PS
Jag sitter på en nyinstallerat Windows XP SP2 med 1.0.2 och har blippat runt ett par timmar utan några som helst problem .....
DS
#31 - 5 april 2005 20:03
Men nu funkar det igen efter att jag återuppväckt datorn efter vila... :D
#32 - 5 april 2005 21:22
kanske dags att fixa adware och spybot.
båda programmen kollar efter skit å skräp som finns i windows och kan förstöra det mesta och slukar en del minne och processorkraft.
båda programmen är gratis och inte så avancerade att använda.

http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_13001443.html

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3000-8022_4-10045910.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5
#33 - 5 april 2005 21:28
Har dubbelkollat mina inställningar för popups och javascript men det finns inget konstigt där. Ibland går det bara ladda in startsidan sedan tappar läsaren kontakten med servern, men oftast går det klicka en 4-5 ggr in i forumet. Ofta hänger det sig när jag klickar på Svara i nån valfri tråd. Testade att ladda hem Mozilla 1.7.6 och där är beteendet konsekvent! Med Mozilla går det bara ladda startsidan på Zoopet, klickar jag på Forum fastnar den oåterkalleligt.
#34 - 5 april 2005 21:31
[QUOTE=Raven]kanske dags att fixa adware och spybot.[/QUOTE]

Kör jag regelbundet. Är ganska så insatt i datorer och säkerhet, det är en del av mitt arbete och jag skulle inte hängt ut mig själv utan att ha kollat och dubbelkollat efter virus och trojaner och annan skit.
#35 - 5 april 2005 21:37
Jag har inte startat IE sedan jag installerade Firefox första gången.

Det bästa med dess existens är att återigen anses oseriöst att skriva hemsidor som är hårdkodade att bara fungera med IE.
#36 - 7 april 2005 06:29
En liten notering från morgonens Zoopetsurfning med Firefox: så länge jag klickar mig framåt på Zoopet dvs utan att använda webläsarens Bakåt-knapp så verkar det som att allt funkar. Nån med problem ovan som kan bekräfta det? Kanske var det tillfälligheter, ska testa mer ikväll.

Annons