[quote=Christofferc]Hej!
Angående tidigare inlägg om avlivning tänkte jag det kunde vara bra att veta vad lagen säger. På jordbruksverkets hemsida, (
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/Djurskydd/Slakt+&+avlivning/Avlivning+av+djur ) kan man läsa:
"Djurskyddslagen (1988:534) och med stöd av denna lag meddelade författningar reglerar skyddet för djur i fångenskap. Den s.k. portalparagrafen, 2 §, anger att djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Övriga djurskyddsregler är förtydliganden av denna paragraf.
9 § djurskyddslagen anger att ett sjukt eller skadat djur snarast skall ges nödvändig vård, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Även avlivning av djur omfattas av lagens krav på skydd mot lidande.
Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. "
Hela djurskyddslagen kan man se på:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1988%3A534&RUB=&ORG=
Omedelbart medvetslös tills döden inträder. Det löser jag såhär med en liten fisk: Håva upp fisken, ner i en plastpåse, snärta påsen mot t.ex. ett bord och därefter klippa / skära av huvudet. Det borde i mitt tycke ge minsta möjliga lidande hos fisken, och uppfylla lagens krav.
Jag har hört talas om ett fiskbedövningsmedel som heter MS-222, som både kan användas för att söva och avliva fisk. Vet dock inte om det går att få tag på i Sverige.
Mvh Christoffer C[/quote]
Ärligt talat vem fan bryr sig om vad jordbruksverket skriver ??????:confused:
Så länge jag inte spolar ner mina döende i toastolen ska dom skita i vad jag gör....kan skriva att jag hitta en snustorr bilbuksfisk imorse som hade tagit livet av sig på min matta i fiskrummet.
Undrar om jag är ansvarsskyldig till dens död nu ?
*LOL* :D