Zoopetklubb väst goes to Zierfische & Aquarium Duisburg 2011

#1 - 17 juli 2011 14:27
Ja vi är ju ett gäng som planerar att åkaa ned till duisburg den 30/9-4/10 och besöka http://www.tradefairdates.com/Zierfische-Aquarium-M910/Duisburg.html

Vi kommer enligt tradition också besöka lite odlare och butiker samt kanske något offentligt akvarie vilka återstår att se.

På Söndagen och måndagen är det tänkt att gå på mässan då det är unionsdag i Tyskland och allt annat är stängt då.

Vidare är vi som det ser ut nu 2 fulla bilar är fler intresserade får vi styra ihop det med fler bilar.

Forsätt gärna diskutionen som pågår i Ansjos tråd här.
#2 - 17 juli 2011 14:45
Låter väldigt trevligt... skulle vilja hänga med på en sån här, lite längre, resa.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 juli 2011 15:27
lillfrasse skrev:
På Söndagen och måndagen är det tänkt att gå på mässan då det är unionsdag i Tyskland och allt annat är stängt då.

Som sagt - de offentliga akvarierna är ju öppna även då - det är affärerna som är stängda på de röda dagarna
#4 - 17 juli 2011 16:06
Vi lägger nog två heldagar på mässan, söndag och måndag och hinner vi blir det en kik redan på fredagen med:).
Jädrens vad kul det ska bli, och hösten känns inte så jobbig längre:p!
#5 - 17 juli 2011 19:00
Detta skall bli riktigt roligt :)
#6 - 17 juli 2011 19:14
Vad tycker vi kiel färja (636 eur tor) eller köra bron (720 tor) alternativ helisingborg-helsingör (700 sek tor) samt rödby-puttgarden (139 eur tor)

Per bil inkl 4 pers.
#7 - 17 juli 2011 19:16
Vi tänkte ta broa, Kielfärjan åker jag inte frivilligt en gång till:p...
#8 - 17 juli 2011 19:19
ansjo skrev:

Jag föredrar bron, hellre många mil i bilen än att ta färjan...
#9 - 17 juli 2011 19:20
ansjo skrev:

Aha ha ha Anders har utvecklat svår allergi. Det gick ju bra förra gången jag var med att broa jag har inget emot att köra heller.
#10 - 17 juli 2011 19:24
lillfrasse skrev:
Aha ha ha Anders har utvecklat svår allergi. Det gick ju bra förra gången jag var med att broa jag har inget emot att köra heller.
Då var det den gamla färjan;)...
#11 - 17 juli 2011 19:37
Den nya färjan var iofs fräschare än den gamla, resten sög!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 juli 2011 19:42
ansjo skrev:

Håller med - tycker dock att det funkade lite bättre med färjan på hemvägen. Dock den nya Stena färjan är ingen hit direkt.

Vi kommer nog också att ta köra H-H och R-P ner men mest av den anledningen att vi inte riktigt vågar att boka färjan ner långt i förväg eftersom det då kommer att vara lite frågetecken för mitt hälsotillstånd.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 juli 2011 19:43
lillfrasse skrev:
Vad tycker vi kiel färja (636 eur tor) eller köra bron (720 tor) alternativ helisingborg-helsingör (700 sek tor) samt rödby-puttgarden (139 eur tor)

Per bil inkl 4 pers.

Man måste ju också räkna med bilkostnaden om man kör bil
#15 - 17 juli 2011 19:51
Personligen tror jag det är smidigast att mötas upp därnere...
Kjell menade nog bensinkostnaden, som blir högre med att köra ner:).
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 juli 2011 19:52
lillfrasse skrev:
Skall vi försöka få till ett program. Vart blir första stoppet och uppsamlingsplats tex.

Som sagt - vi kan väl träffas någon gång i sommar. Jag bor ju i mitten och lovar att bjuda på kaffe om ni dyker upp.
#17 - 17 juli 2011 19:54
ansjo skrev:
Personligen tror jag det är smidigast att mötas upp därnere...

Kjell menade nog bensinkostnaden, som blir högre med att köra ner:).

Se inlägget ovan. Halva nöjet är ju att gagga omkring allihopa men det blir kanske inte så mycket besök på fredagen.
#18 - 17 juli 2011 19:56
Som sagt - vi kan väl träffas någon gång i sommar. Jag bor ju i mitten och lovar att bjuda på kaffe om ni dyker upp.

Det blir ett gbg besök innan kräftskivan skall bara få ihop det med stålnacke så hör jag av mig närmare.
#19 - 12 augusti 2011 18:13
Bara medela att jag och Lisa kommer att delta i denna övning också - åker med Kjell.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 augusti 2011 18:28
Lasse skrev:
Bara medela att jag och Lisa kommer att delta i denna övning också - åker med Kjell.

MVH Lasse

Jepp - har bokat hotellet i Duisburg
#21 - 21 augusti 2011 15:49
Vi var en liten gjeng fra Oslo nedover ifjor, for første gang - og det var så moro at vi planlegger en tur til i år. Det hadde vært moro om vi kunne treffes når vi først er en gjeng skandinaver på messen?

Det er mange av dere som har vært på denne messen før forstår jeg, så dere har kanskje noen tips til butikker man bør besøke når man først er i denne delen av Tyskland? I fjor var vi, foruten Zoo Zajac naturligvis, også på besøk hos Aquarium Wilhelmi som var en fin butikk. Et par mindre var vi også innom, men jeg husker ikke navnene i farten. Men er det andre gode og fine butikker dere anbefaler i området? Evt. er det butikker underveis man bør stoppe på?

Jeg lurer også på når dere drar nedover? Jeg ser dere prater om søndag og mandag på messen; drar dere da nedover på fredag og hjem på tirsdag eller hvordan gjør dere det? Vi dro nedover med båt fra Oslo onsdagen, i fjor. Da var vi fremme i Duisburg på ettermiddagen torsdag, fikk besøkt Zajac da, og hadde fredagen til messa. Lørdagen brukte vi til andre butikkbesøk og søndagen gikk med til hjemreise.

Og ikke minst, er det noen spesielle hotell dere anbefaler som er både ok standard, men ikke alt for dyrt?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 21 augusti 2011 16:49
Trevligt - ja vi blir nog en hel del som åker ner på lite olika vägar. Några av oss som åker i år träffas nu på lördag och då kommer vi säkert att planera lite mer.
Den bil jag åker med åker ner på torsdag eller fredag. Värt att komma ihåg är att röda dagar i Tyskland så är "allt" stängt förutom mässan och offentliga akvarier. Däremot t.ex. akvarieaffärer och "saftaffärer". I år är söndag och måndag röda dagar i Tyskland och då kan man t.ex. inte handla fisk förutom på mässan.

Vi själva bor på Hotell Brucker. Det är ett sådär bra hotell, men är acceptabelt billigt (ca. 70 EUR/natt för ett dubbelrum) och har bra mat, samt i närheten ligger en utmärkt restaurang med eget bryggeri med fantastiskt öl:D

I nedanstående artikel kan du läsa lite om vår senaste resor till Duisburg och där får du också lite tips på vart vi åkte
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=305
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 augusti 2011 16:55
Kan väl ytterligare nämna om hotellet att det förutom närheten till bryggeriet så ligger det "in the middle of nowhere" och har man tänkt att ge sig ut och festa på klvällen så är det definitivt inte där man skall bo.
Däremot om man är ett gäng som på kvällen vill äta och dricka gott ihop och snacka akvarier med avarandra så passar det bra.

Hemsideadress till hotellet http://www.hotel-bruecker.de/
#24 - 23 augusti 2011 19:59
Det ser ut som jag och staan blir ensamma i en bil om det nu inte är någon mer skön lirare som hakar på.
#25 - 24 augusti 2011 17:18
Funkar det att maila hotellet på engelska? Det bli fre kväll till tisdag morgon som behöver bokas.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 augusti 2011 18:32
lillfrasse skrev:
Funkar det att maila hotellet på engelska? Det bli fre kväll till tisdag morgon som behöver bokas.

Ja det funkar bra med engelska. Vi i vår bil har bokat fredag, lördag, söndag natt. På måndag kväll så kör vi en bit uppåt när mässan stänger och på så sätt så hinner vi 20-25 mil uppåt och sedan bokar vi ett hotell där vi hamnar.
#27 - 24 augusti 2011 18:48
Ja det funkar bra med engelska. Vi i vår bil har bokat fredag, lördag, söndag natt. På måndag kväll så kör vi en bit uppåt när mässan stänger och på så sätt så hinner vi 20-25 mil uppåt och sedan bokar vi ett hotell där vi hamnar.

Ok skall kolla med de andra hur de har bokat.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 24 augusti 2011 19:04
lillfrasse skrev:

ansjo hade bokat Duisburg-hotellet även för måndag natt. Du får se till att masa dig hit på kräftskivan på lördag då samlas vi ju några av resenärerna så då blir det säkert mycket tjöt och kanske t.o.m. lite planerande
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 24 augusti 2011 19:04
lillfrasse skrev:

ansjo hade bokat Duisburg-hotellet även för måndag natt. Du får se till att masa dig hit på kräftskivan på lördag då samlas vi ju några av resenärerna så då blir det säkert mycket tjöt och kanske t.o.m. lite planerande
#30 - 25 augusti 2011 16:48
[SIZE=2]Zoopet väst on tour. [/SIZE]:D Tripp to Germany.

[SIZE=2]
Tid:
Fredagen den 29 september till Tisdagen den 4:e Oktober.[/SIZE][SIZE=2]

Program:
Vi besöker bla mässan mer info kommer förhoppningsvis efter helgen

[/SIZE][SIZE=2]ANMÄLDA:
[/SIZE][SIZE=2]
Bil1/ The lazy bums.
Lillfrasse
Staan

Bil2/The Fishiots.
Ansjo
Max_b
Piajo
Jimmy

Bil3/The oldtimers.

Kjell&Hjördis
Lasse&L[/SIZE][SIZE=2]isa
[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
#31 - 25 augusti 2011 17:31
jag läste "the Fishidiots" hihi...

Skall bli riktigt roligt!

Stackars Ansjo som får stå ut med "tusen frågor" av Kontrolltanten (jag) [:o]:)
#32 - 25 augusti 2011 17:59
PiaJo skrev:
jag läste "the Fishidiots" hihi...

Skall bli riktigt roligt!

Stackars Ansjo som får stå ut med "tusen frågor" av Kontrolltanten (jag) [:o]:)

Det är en liten omskrivning av det ordet :D
#33 - 25 augusti 2011 20:36
blir ju bara mer och mer sugen på en sådan resa! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 25 augusti 2011 20:37
hult87 skrev:

Det förstår jag;)
#35 - 25 augusti 2011 21:09
hult87 skrev:

Finns ju plats kvar om man törs och klarar initierings riten. :D
#36 - 26 augusti 2011 17:52
Då så.

" [TABLE="align: left"]
[TR]
[TD="align: left"]

Dear Mr. Franzen, we confirm your booking :1 double room 30.09. -04.10.2011. Price for the room/ night 68,50 € Breakfast : 3,90 € Thank you very much. Best regards HOTEL BRÜCKER Margret Brücker[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 26 augusti 2011 18:09
Då var vi alla inbokade då, skönt - nu diskuterar vi vad vi skall besöka imorgon då:D

Ni får se till att masa er hit;)
#39 - 26 augusti 2011 20:21
skulle vara trevligt att sova lite i tyskland:p
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 26 augusti 2011 20:42
#41 - 28 augusti 2011 10:15
Dags att försöka få ihop ett program så vi har något att förhålla oss till. Ansjo tyckte väll vi skulle sammanstråla nere i Tyskland om jag förstod honom rätt. Avresa blir väll i hyffsad tid på Fredag morgon.
#42 - 28 augusti 2011 18:57

[SIZE=2]
Tid:

Program:

[/SIZE]Fredag
Avfärd kl 02.00 och ankomst till Aqua-haus lite norr om Duisburg ca kl 11.00.
Efter detta besök finns det tid till antingen mässan eller Zoozajac, eller varför inte båda[;)]?

Lördag
En dag i affärernas tecken, rundan kommer at gå så här baserat från deras öppettider:
1 Fraku, räkodlare
2 Discus Zierfische, trevlig affär med lite ovanliga fiskar och en del diskus
3 Aquarium Wilhelmi, en bra affär som brukar ha 20% på allt under den här helgen
4 Hobby zoo Tillman, den enda zooaffären jag vet som har ölservering. Lite slitet och trångt men ett bra sortiment på det levande
5 ZooZajac, Europas största zoobutik och där finns allt

Söndag
Mässan

Måndag
Mässan

Tisdag
VI kör norröver runt 7.30-tiden till Bröderna Logemanns affär i Hamburg, och även ett besök i affären Aqzeno Det finns även tid till att besöka någon affär till om vi orkar, men det snackar vi om då. Sedan drar vi norröver till Bordershop i Puttgarden och fortsatt färd norrut....
[SIZE=2]
The oldtimers åker på torsdagen redan.

[/SIZE][SIZE=2]ANMÄLDA:
[/SIZE][SIZE=2]
Bil1/ The lazy bums.
Lillfrasse
Staan

Bil2/The Fishiots.
Ansjo
Max_b
Piajo
Jimmy

Bil3/The oldtimers.

Kjell&Hjördis
Lasse&L[/SIZE][SIZE=2]isa
[/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 28 augusti 2011 19:18
lillfrasse skrev:

[SIZE=2]The oldtimers åker på torsdagen redan.

[/SIZE]

Jepp vi åker ner en dag tidigare för att kunna besöka det gigantiska Burger Zoo i Holland - en suverän anläggning med en jättelik regnskog, ökenlandskap, stort offentligt akvarium etc. etc. etc.
det är en enorm upplevelse att vara där

Sedan kommer vi också att besöka det offentliga saltvattensakvariet i Fehmarn på vägen upp
#44 - 28 augusti 2011 19:19
Ha det så kul!
#45 - 28 augusti 2011 19:20
Jepp vi åker ner en dag tidigare för att kunna besöka det gigantiska Burger Zoo i Holland - en suverän anläggning med en jättelik regnskog, ökenlandskap, stort offentligt akvarium etc. etc. etc.

det är en enorm upplevelse att vara där

Känns nästan som om det vore värt en separat resa av din beskrivning att döma! Ha det så kul!
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 28 augusti 2011 19:23
tummen skrev:
Känns nästan som om det vore värt en separat resa av din beskrivning att döma! Ha det så kul!

Jag har nog genom årens lopp varit där 10 gånger och det är lika häftigt varje gång.
Det är också är en vanlig djurpark men jag har fakstikst inte en enda gång brytt mig om att kolla på djuren i själva djurparken
#47 - 29 augusti 2011 09:15
Hmm, synd att man precis börjat sitt nya jobb en vecka innan avfärd, samt att man seriöst funderar på att lägga sina pengar på ett 960 liters kar. Kanske hänger på nästa år, det hade varit jäkligt häftigt iaf.
#48 - 29 augusti 2011 10:25
Jo, de här resorna är årets höjdpunkter och något som man verkligen längtar till:D!
#49 - 29 augusti 2011 16:03
Jag har nog genom årens lopp varit där 10 gånger och det är lika häftigt varje gång.

Det är också är en vanlig djurpark men jag har fakstikst inte en enda gång brytt mig om att kolla på djuren i själva djurparken

Ja parker med fyrfota djur och med fjädrar finns ju lite här och var, men en hel djungel hittar man inte så lätt på våra breddgrader, självklart kan man väl få se lite bilder i den här tråden sedan? Jag har tyvärr inte möjlighet att åka dit just för tillfället.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 29 augusti 2011 16:28
tummen skrev:
Ja parker med fyrfota djur och med fjädrar finns ju lite här och var, men en hel djungel hittar man inte så lätt på våra breddgrader, självklart kan man väl få se lite bilder i den här tråden sedan? Jag har tyvärr inte möjlighet att åka dit just för tillfället.

Burger Zoo finns faktiskt redan med på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=172
#51 - 31 augusti 2011 17:19
4 veckor och en dag kvar, och shoppinglistan blir inte mindre:D...Schnitzel, here we come:p
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 31 augusti 2011 17:23
ansjo skrev:
4 veckor och en dag kvar, och shoppinglistan blir inte mindre:D...Schnitzel, here we come:p

ooooh yeah - Germany here we come and schnitzel here we go:D
#53 - 31 augusti 2011 17:28
Finns det Schnitzelsoppa;)?
#54 - 31 augusti 2011 17:35
Ha ha Schnitzel soppa är det bränsle för kleine fritz det? Tiden går fort som vanligt snart är det dags.
#55 - 31 augusti 2011 18:32
Skall bli riktigt roligt och shoppinglistan börjar fyllas på....:p

Undrar om det är lika gott med schnitzel som alla säger, blir premiär för min del :)
#56 - 31 augusti 2011 19:03
Bäst är schizeln på hotellet vi brukar bo på utanför Hannover den är gudomlig.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 31 augusti 2011 19:10
ansjo skrev:
Finns det Schnitzelsoppa;)?

DET blir i så fall premiär för min del:D

Fast de riktiga schnitzlarna är ju som sagt bara en av många "gobitar" som vi kommer att träffa på därnere
#58 - 31 augusti 2011 20:19
lillfrasse skrev:
Bäst är schizeln på hotellet vi brukar bo på utanför Hannover den är gudomlig.
Hmm, då ska du vänta tills bryggeriet serverar sin med broccolisås...:D
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 31 augusti 2011 20:27
ansjo skrev:
Hmm, då ska du vänta tills bryggeriet serverar sin med broccolisås...:D

Nu tycker jag att vi skall prata om något annat:mad:
#60 - 7 september 2011 17:34
Nu börjar det närma sig :p
#61 - 7 september 2011 18:28
Åh så kul! Ni får ta ordentligt med bilder:D
#62 - 22 september 2011 20:09
[SIZE=2]Zoopet väst on tour. [/SIZE][:D] Tripp to Germany.

[SIZE=2]
Tid:

Program:

[/SIZE]Fredag
Avfärd kl 02.00 och ankomst till Aqua-haus lite norr om Duisburg ca kl 11.00.
Efter detta besök finns det tid till antingen mässan eller Zoozajac, eller varför inte båda[;)]?

Lördag
En dag i affärernas tecken, rundan kommer at gå så här baserat från deras öppettider:
1 Fraku, räkodlare
2 Discus Zierfische, trevlig affär med lite ovanliga fiskar och en del diskus
3 Aquarium Wilhelmi, en bra affär som brukar ha 20% på allt under den här helgen
4 Hobby zoo Tillman, den enda zooaffären jag vet som har ölservering. Lite slitet och trångt men ett bra sortiment på det levande
5 ZooZajac, Europas största zoobutik och där finns allt

Söndag
Mässan

Måndag
Mässan

Tisdag
VI kör norröver runt 7.30-tiden till Bröderna Logemanns affär i Hamburg, och även ett besök i affären Aqzeno Det finns även tid till att besöka någon affär till om vi orkar, men det snackar vi om då. Sedan drar vi norröver till Bordershop i Puttgarden och fortsatt färd norrut....
[SIZE=2]
The oldtimers åker på torsdagen redan.

[/SIZE][SIZE=2]ANMÄLDA:
[/SIZE][SIZE=2]
Bil1/ The lazy bums.
Lillfrasse
Staan

Bil2/The Fishiots.
Ansjo
Max_b
Piajo
Jimmy

Bil3/The oldtimers.

Kjell&Hjördis
Lasse&L[/SIZE][SIZE=2]isa[/SIZE]

Styvt 8 dagar kvar då.

Jag sitter och smeker en tomflaska walsummer öl och längtar.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 22 september 2011 20:39
Avions skrev:
Åh så kul! Ni får ta ordentligt med bilder:D

ja det blir det garanterat - säkert en artikel också:D
#64 - 26 september 2011 18:23
Och nu är det bara tre dagar kvar:D...
#65 - 26 september 2011 18:29
ansjo skrev:
Och nu är det bara tre dagar kvar:D...
FÖr en annan bara en o jag o Bos drar till mässan i warsawa imorgon. Måste dock erkönna att jag jättegärna varit i Duisburg o kollat på 40 apistogramma kar. :mad::mad:
Men fotar ni mycket så gör jag det samma så kanske det blir bra:D.
#66 - 26 september 2011 18:43
Göm fesken för snart kömmer vi.
#67 - 26 september 2011 19:08
kaj.p skrev:
Men fotar ni mycket så gör jag det samma så kanske det blir bra:D.
Lita på det:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 26 september 2011 19:08
Ja nu är det inte långt kvar.
Själva åker vi (jag och 3 st vårdare:p) ju ner riktigt tidigt på torsdag morgon :D
#69 - 26 september 2011 19:11
Det är gott att ha gott om personal med sig, jag har bara två Sherpas i min bil:D...
#70 - 26 september 2011 19:33
Diskus zierfische är det den som ligger i Dortmund?
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 26 september 2011 19:39
lillfrasse skrev:
Diskus zierfische är det den som ligger i Dortmund?

Fraku, Discus Zierfische och Aquarium Wilhelmi ligger alla i östra Ruhr - där även Dortmund ligger
#72 - 26 september 2011 20:03
Tack kom på det efter lite mödosamt tanke arbete. :D
#73 - 26 september 2011 20:04
lillfrasse skrev:
Göm fesken för snart kömmer vi.

Personligen vill jag att vissa visar[:o]fisken!
#74 - 26 september 2011 20:13
Kan de som vill pm:a mig sina mobilnummer så kommer det med i en pdf med program och adresser.
#75 - 27 september 2011 20:18
Ni som sköter bokningarna av rummen har nog fått mail idag. Köket är stängt på hotellet så vi får leta oss ut på byn för mat på fredagskvällen med..
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 27 september 2011 20:38
lillfrasse skrev:
Ni som sköter bokningarna av rummen har nog fått mail idag. Köket är stängt på hotellet så vi får leta oss ut på byn för mat på fredagskvällen med..

Jepp - jag och ansjo har kommit överens om att den av oss som kommer ner först på fredagen bokar ett bord på restaurangen på bryggeriet
#77 - 28 september 2011 05:25
Varför åkte inte jag med? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 28 september 2011 14:17
Varför åkte inte jag med? ;)

En del lär sig aldrig:p

Imorgon bitti kl. 06.00 åker vi iväg i vår bil så snart är det dags:D
#79 - 28 september 2011 14:24
En del lär sig aldrig:p

Imorgon bitti kl. 06.00 åker vi iväg i vår bil så snart är det dags:D

Så sant och jag är ett praktexemplar på detta. ;)

Jag hoppas på en bildbomb och importer av ovanliga arter till Sverige som ni sedan odlar upp och säljer till mig. :D
#80 - 28 september 2011 14:41
Ja nu närmar det sig fy 17 vad kul vi skall ha det.
#81 - 28 september 2011 18:38
lika bra att tanka bilen nu 1001 km till hotellet. räcker nog hela vägen. ses imorgon
#82 - 29 september 2011 07:59
Nu går jag snart från jobbet :D

Skall hem och (försöka) sova lite så att jag kan köra bil inatt :) Skall bli gott att komma iväg efter all denna väntan...
#83 - 29 september 2011 15:48
Liiite stressande har det varit idag eftersom jag inte nrukar packa förrän dagen innan. Men nu hann jag inte med detta så allt har fått bli gjort idag istället:p...
Bara några timmar kvar tills vi drar söderöver, planen är att vi åker runt 02 i natt:).
#84 - 29 september 2011 15:53
Jag kollade in vädret för helgen, och det ser ut att bli 22-23 grader och sol, kan man ha det bättre:D?
#85 - 29 september 2011 16:25
Trevlig resa! :)
#86 - 29 september 2011 16:50
ansjo skrev:
Jag kollade in vädret för helgen, och det ser ut att bli 22-23 grader och sol, kan man ha det bättre:D?

Härligt!
#87 - 29 september 2011 16:52
ha det så trevligt :)
#88 - 4 oktober 2011 20:55
Då var man hemma och har vart en stund tack alla som var med och hade det gött med mig i tyskland. Sorterat ned bilderna till 1200 arbetet fortsätter.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 4 oktober 2011 20:58
Och det var verkligen kanonväder och en mycket trevlig resa (vår bil kom hem vid halv tio-tiden ikväll).
Även förutom vädret så har allt funkat perfekt - bra mässa, många trevliga affärsbesök och även 2 riktigt bra offentliga akvarier hans med + trevligt sällskap förstås:d.
I sinom tid dyker det säkert upp en artikel här på Zoopet.
#90 - 5 oktober 2011 11:07
Detta var riktigt rolig resa, många skratt och mycket, mycket akvariegrejer blev det :) Det gick inte att få en en pryl till i bilen...

Bilder kommer senare...är lite trött idag, somnade vid 03.30.
#91 - 5 oktober 2011 11:39
Japp, det var verkligen en härlig resa! Alla krabbor, räkor, guppys och ciklider klarade resan hem fint! Det blev att kickstarta två 50-kuber klockan 12.00 på natten. Jag var klar tjugo i fem på morran... men det gick fint ändå!:)

Bilder finns i mitt fotoalbum; Duisburg 2011.
#92 - 5 oktober 2011 11:46
Japp, det var verkligen en härlig resa! Alla krabbor, räkor, guppys och ciklider klarade resan hem fint! Det blev att kickstarta två 50-kuber klockan 12.00 på natten. Jag var klar tjugo i fem på morran... men det gick fint ändå!:)

Bilder finns i mitt fotoalbum; Duisburg 2011.

Gott att höra att allt klara sig :) vi skall nog fortsätta lita på det Ansjo säger;):D
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 5 oktober 2011 12:03
Skönt att höra att allt gick bra:D
#94 - 5 oktober 2011 12:37
Vad blev det för grejor? :)
#95 - 5 oktober 2011 12:46
Vad blev det för grejor? :)

Ja, för min del brände jag i runda slängar 10 000:- och det blev räkor, krabbor, guppys, ciklider och en jädrans massa tillbehör. Jag lägger upp lite grejer i min tråd allt eftersom.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 5 oktober 2011 13:00
Ja, för min del brände jag i runda slängar 10 000:- och det blev räkor, krabbor, guppys, ciklider och en jädrans massa tillbehör. Jag lägger upp lite grejer i min tråd allt eftersom.:)

Jag är fattigare - så jag brände bara en dryg tusenlapp;)

För min del blev det lite sallad till akvariet och 30 Gymnogeophagus gymnogenys-yngel
#97 - 5 oktober 2011 13:32
Jag kom hem med Guppys, lite malar, räkor, växter, rötter i massor och en massa smågrejer men budgeten på ca 7000 räckte på öret :p:d
#98 - 5 oktober 2011 13:45
kul att ni är hemma igen och att allt gick bra:)
låter som ni har haft det trevligt.

det har varit lite tyst här utan gänget som är aktivast här :)
#99 - 5 oktober 2011 20:44
Kul att höra att erat levande klarat sig nu inväntar vi Ansjos rapport.

Hur skall jag göra med bilderna jag har en blandning av tysk industrikultur stads bilder reptil och fisk bilder skall jag slänga upp det i en mapp eller bara fisk bilder.
#100 - 5 oktober 2011 20:55
lillfrasse skrev:

Hur skall jag göra med bilderna jag har en blandning av tysk industrikultur stads bilder reptil och fisk bilder skall jag slänga upp det i en mapp eller bara fisk bilder.

upp med allt som har med resan att göra!! :D:D

Och välkomna hem allihopa:D
Ska bli kul att se vad ni kommit hem med:)

♥♥♥
#101 - 5 oktober 2011 20:55
tycker det vore skoj med en mapp med alla bilder, så vi stackare som blev hemma får se helheten i resan :)
#102 - 6 oktober 2011 06:57
Jag har även haft en bra resa, och mina växlade stålar räckte precis med:p...En hel del räkor, krabbor, lite ovanligare svärdbärare samt ett stim småfisk som tyvärr bara en handfull överlevde den usla packningen av affären. Men så är det, lite chansning är det alltid att köpa levande som inte kommer hem på flera dagar...
Nu är jag på Halmstads sjukhus hos pojken, och han får troligen helgpermis och då blir det lite utförligare rapport i mina trådar:).
#103 - 6 oktober 2011 07:11
ansjo skrev:
Jag har även haft en bra resa, och mina växlade stålar räckte precis med:p...En hel del räkor, krabbor, lite ovanligare svärdbärare samt ett stim småfisk som tyvärr bara en handfull överlevde den usla packningen av affären. Men så är det, lite chansning är det alltid att köpa levande som inte kommer hem på flera dagar...

Nu är jag på Halmstads sjukhus hos pojken, och han får troligen helgpermis och då blir det lite utförligare rapport i mina trådar:).

Gott att höra att de mesta överlevde :)
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 6 oktober 2011 08:28
lillfrasse skrev:

Lägg upp alltihop i en mapp - några aptitretare kan du ju även lägga in i denna tråd
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 6 oktober 2011 08:30
ansjo skrev:

Skönt att höra att grabben får komma hem till helgen kan vara skönt för honom med lite omväxling
#106 - 6 oktober 2011 09:08
I byggnaden med bilderna vid takfoten föregick det underliga ting.

Vid fototillfället är jag 90m upp i luften i ett stålverk.
#107 - 6 oktober 2011 09:41
Andas industri ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#108 - 6 oktober 2011 09:44
Härliga foton Frasse - tros att jag säkert varit där 25 gånger så har jag aldrig masat mig upp till denna utkikspunkt - men nästa gång så banne mig;)

Trevligt också att tyskarna (till skillnad från Sverige) bevarar sin industrihistoria:D
#109 - 6 oktober 2011 10:12
Mässområdet ligger i något som heter Landschaftpark detta är ett projekt med iden att bevara och vårda och arbeta utifrån befintligt skick på byggnader och naturliga avdelare såsom upplags platser järnvägsspår osv. Detta började man med i mitten på 90 talet huvud arkitekt är en man vid namn Peter Latz.

Stålverket lades ned 1985 när det började uppföras har jag inte fått reda på. Det tillverkades något som kallas "torpedenwagen" jag kan bara spekulera i vad det innebär. Byggnaden som gjorts om till mässhall och var "kfraften zentrale" här huserades en rätt ansenlig mängd med generatorer. Bygget är 170*35 meter och mordenisserades och anpassades till evannemangs hall 1997.
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 6 oktober 2011 10:56
Jag lägger några av de Apistofoton (Apistogramma var huvudtemat på utställningen) som jag tog.

Uppifrån så visar fotona
atahualpa
guttata
macmasteri
mendezi
rubrolineata
blaukopf
breitbinden
uaupesi rotkeil
#111 - 6 oktober 2011 11:02
Wow, den Macmasterin skulle man ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 6 oktober 2011 11:34
Några foton till från mässan. Massor av fler foton kommer att i sinom tid läggas upp i Zoopets stora fotoarkiv och sedan kommer det också en artikel från resan
#113 - 6 oktober 2011 16:52
Herr Anders köper räkor :)

Detta är det enda fotot jag har som inte är ett fiskfoto...

(Jag håller på att ladda mina kort men det tar sin tid för jag får ta ett i taget annars går det inte..)
#114 - 6 oktober 2011 17:11
Jaha det var där han la pengarna.
#115 - 6 oktober 2011 17:31
kaj.p skrev:
Jaha det var där han la pengarna.

Å det var inte gratis kan jag säg. Men han fick hennes nummer :D
#116 - 6 oktober 2011 17:51
På måndagen tog jag och staan en paus vid lunch tid från mässan och åkte till gammla staden och sedan hälsade vi på hos våra turkiska kompisar och drog en kebab eller 2. Duisburg är en medeltida stad som hade en viktig hamnfunktion i Rehn floden. På tyskt maner är allt i ordning och skräp fritt ända ned till vattenlinjen.

OBS. Njut av bilderna de kostade en reva i ett par av favoritbyxorna när vi hävde oss över en vägavdelare.
#117 - 6 oktober 2011 18:21
PiaJo skrev:
Herr Anders köper räkor :)

Detta är det enda fotot jag har som inte är ett fiskfoto...

(Jag håller på att ladda mina kort men det tar sin tid för jag får ta ett i taget annars går det inte..)

Nu är jag färdig :)

Vill tacka Lillfrasse och Ansjo för att jag fick låna blixt och macro :) men jag fick spagettiarmar för jag är inte van vid den tyngden på kameran så bilderna blev inte så bra [:o] men det var en bra träning :p
#118 - 6 oktober 2011 18:27
PiaJo skrev:
Nu är jag färdig :)

Vill tacka Lillfrasse och Ansjo för att jag fick låna blixt och macro :) men jag fick spagettiarmar för jag är inte van vid den tyngden på kameran så bilderna blev inte så bra [:o] men det var en bra träning :p

Lägg till ett batterigrepp också hehe. Det viktiga är att slappna av med armarna och ha de tätt motkroppen för så mycket avlastning som möjligt. Tänk uungefär som när man skall skall boxas.
#119 - 6 oktober 2011 18:32
lillfrasse skrev:
Lägg till ett batterigrepp också hehe. Det viktiga är att slappna av med armarna och ha de tätt motkroppen för så mycket avlastning som möjligt. Tänk uungefär som när man skall skall boxas.

Till nästa gång så blir det styrketräning innan :p Boxas?...får väl öva lite på det... :)

Vi klämde en av flaskorna med det goda ölet nu, guuu vad gott :D
#120 - 6 oktober 2011 19:08
lillfrasse skrev:
[...]

OBS. Njut av bilderna de kostade en reva i ett par av favoritbyxorna när vi hävde oss över en vägavdelare.

Jag vill bara passa på att berömma fotot av tankern Nelson, förutom alla fina fiskbilder.

Snyggt fångat med en perfekt diagonal och ruhrdisdjup i bakgrunden. Stiligt! Kan va värt en reva ;)

/Bengt
#121 - 6 oktober 2011 19:52
lillfrasse skrev:
Å det var inte gratis kan jag säg. Men han fick hennes nummer :D

Haha, precis det jag skulle fråga om! :D
#122 - 7 oktober 2011 23:01
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 8 oktober 2011 10:39
lillfrasse skrev:

Trevligt.

Jag har själv laddat upp 99 foton i Zoopets stora fotoarkiv (enbart öppet för goldisar). Dessutom ett gäng i mapparna för de bägge offentliga akvarium som jag besökte.
#124 - 8 oktober 2011 13:55
Slänger in en film på ett fränt hörnkar på mässan.:)

" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 8 oktober 2011 16:18
ja det akvariet var riktigt snyggt
#126 - 8 oktober 2011 16:31
Nu är det ju inte så många som diggar Discus här på Zoopet - men jag lägger in en liten snutt (del 1 av 2) från Stendkers monter iallafall!:)

" target="_blank">
#127 - 8 oktober 2011 16:33
Trevligt.

Jag har själv laddat upp 99 foton i Zoopets stora fotoarkiv (enbart öppet för goldisar). Dessutom ett gäng i mapparna för de bägge offentliga akvarium som jag besökte.

jag kan inte se din bilder, jag har inte tillstånd till detta:confused:
#128 - 8 oktober 2011 16:38
PiaJo skrev:

Inte jag heller - får inte tillstånd...:(:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#129 - 8 oktober 2011 16:40
PiaJo skrev:

Inte jag själv heller;)
Måste vara något fel i inställningen. Dock så hittar man dom rätt enkelt den vanliga vägen (dvs inte via denna länk) genom att du går in i Zoopets stora fotoarkiv i rullgardinsmenyn och där scrollar ner till "Zierfische & Aquarium 2011 + Cichlidentagen" längst ner på sidan
admin
Christian Alfredsson
#130 - 8 oktober 2011 17:25
#131 - 8 oktober 2011 18:00
Nu har jag försökt ladda upp samma bilder 5 gånger och de kommer inte med när galleriet uppdateras så nu får det vara bra för idag.

Ca 40 bilder från mässan har tillkommit idag.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1194
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 8 oktober 2011 18:19
lillfrasse skrev:
Nu har jag försökt ladda upp samma bilder 5 gånger och de kommer inte med när galleriet uppdateras så nu får det vara bra för idag.

Ca 40 bilder från mässan har tillkommit idag.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1194

Kanske samma "fel" som jag råkade ut för när jag laddade upp fotona till det stora fotoarkivet - då funkade det inte när alla de foton som jag laddade upp tillsammans blev för stora. Ungefär vid minst 10 MB ihop så funkade det inte. verkar inte finnas något att göra åt det.

En annan felorsak kan vara om ett foto som är större än 1250 pixlar har råkat slinka med - då funkar det inte heller
#133 - 8 oktober 2011 18:26
Kanske samma "fel" som jag råkade ut för när jag laddade upp fotona till det stora fotoarkivet - då funkade det inte när alla de foton som jag laddade upp tillsammans blev för stora. Ungefär vid minst 10 MB ihop så funkade det inte. verkar inte finnas något att göra åt det.

En annan felrsak kan vara om ett foto som är större än 1250 pixlar har råkat slinka med - då funkar det inte heller

Jag komprimerar inte fotona alls utan laddar upp dem som de är. Det funkar inte 1och 1 heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 8 oktober 2011 18:32
lillfrasse skrev:
Jag komprimerar inte fotona alls utan laddar upp dem som de är. Det funkar inte 1och 1 heller.

OK - du funkar nog inte komprimeringen då. Har den gjort det tidigare i goldisarnas fotorarkiv.

Jag vet inte eftersom jag alltid själv minskar mina foton till 1250 eftersom automatkalibreringen minskar kvalitén rätt rejält.
#135 - 11 oktober 2011 19:51
Då är jag färdig uppladad blev 178 bilder varar de senare lite tysk industri romantik och en fotosesseion från en bro över rhen.

Håll till godo alles.
#136 - 12 oktober 2011 04:27
Gott att se:). Själv har jag nog kommit lite mer än halvvägs:p...
#137 - 12 oktober 2011 16:35
Då är även jag färdig med uppladdandet:D!
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1195
Kjell Fohrman
Administrator
#138 - 18 oktober 2011 17:48
Jag har nu skrivit en "fotoartikel" från resan - den kan ses på denna sida
#139 - 18 oktober 2011 18:28
kul läsning :)
#140 - 18 oktober 2011 18:43
Jag har nu skrivit en "fotoartikel" från resan - den kan ses på denna sida

Trevlig artikel :)

Vill säga att det var en mycket trevlig resa:)
#141 - 18 oktober 2011 19:19
Kul läsning Kjell tack för allt jobb du lägger ned på det. Tack ni andra som slitit och laddat upp bilder många av bilderna är faktiskt bättre än det som kommer med i foto tävlingen det är jättekul att se.
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 18 oktober 2011 19:32
lillfrasse skrev:
många av bilderna är faktiskt bättre än det som kommer med i foto tävlingen det är jättekul att se.

Ja, vi borde kanske ha en omgång där enbart foton från västresorna får vara med:p

Tack, alla för de vänliga orden.
Och som sagt - tack till er som bidragit med foton till artikeln
#143 - 18 oktober 2011 20:46
Tack för den artikeln, Kjell. Bara 51 veckor kvar:D....
#144 - 19 oktober 2011 05:26
Alltid lika kul att läsa, när zoopetare varit på resa...som alltid, jättefina bilder:):).

//Inger
#145 - 19 oktober 2011 08:01
Härlig artikel, Kjell!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 9 november 2011 20:09
Enligt en artikel på denna sida så blir det tydligen inga fler utställningar i Duisburg
#147 - 9 november 2011 20:19
Vi får hoppas på att det inte stämmer det motsäger ryktena vi hörde på mässan men som sagt det är väll bara vänta och se.
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 9 november 2011 20:26
lillfrasse skrev:
Vi får hoppas på att det inte stämmer det motsäger ryktena vi hörde på mässan men som sagt det är väll bara vänta och se.

ja om inte annat så är det ju snart dags för Planted & Aquarium igen :D
#149 - 9 november 2011 22:00
Jävlar...:(
#150 - 10 november 2011 06:58
lillfrasse skrev:

ansjo skrev:
Jävlar...:(

Hoppas inte att det stämmer:(...men annars får vi väl köra ett rent affärsrejs istället :)
#151 - 10 november 2011 07:13
PiaJo skrev:
Hoppas inte att det stämmer:(...men annars får vi väl köra ett rent affärsrejs istället :)

... med släpkärra? ;)
#152 - 10 november 2011 09:54
Jepp, och kanske över gränsen till Belgien-Holland ett par dagar:). Planerna är redan i full gång;)!
#153 - 10 november 2011 10:20
Hörde detta i Holland förra veckan. Norbert är besviken på att tyskarna ställer upp för dåligt. SAmtidigt sades att det ff finns en viss öppning men då krävs en sponsor som hostar upp 50 000 euro.
Det finns också en aktionsgrupp på facebook SAVE INTERNATIONALES DISKUS CHAMPIONAT DUISBURG 2012 http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1593017360626&id=1691695439&ref=notif&notif_t=feed_comment_reply#!/groups/255970101108346/
Inte för att det kommer o leda någonstans men senaste info brukar ramla in här.
#154 - 22 november 2011 12:40
Att det endast kom 24 000 iår lär vara huvudskälet till att 2012 blir det sista.
Kjell Fohrman
Administrator
#155 - 22 november 2011 14:43
kaj.p skrev:
Att det endast kom 24 000 iår lär vara huvudskälet till att 2012 blir det sista.

Så då blir det i alla fall en mässa nästa år i alla fall.

Men om just detta är huvudskälet till att det inte blir något efter 2012 vete sjutton - ryktena var ju redan i svang innan senaste mässan. Dock det klart - det har ju varit en nedåtgående trend under flera år så de räknade kanske med en nedgång även i år.

Nåväl om det nu stämmer som du skriver - så får vi i alla fall sikta in oss på nästa år som slutpunkt då. Tråkigt - jag har säkert varit där (tidigare hölls det på en annan plats i närheten) på alla ZooZajac-mässor sedan mitten av 90-talet
#156 - 22 november 2011 14:47
Kul iaf att det blir mässa nästa år iaf, sedan får man kolla runt efter något substitut för mässan...
#157 - 28 november 2011 20:07
Ryktet säger att det finns långt framskridna planer på ett Europeiskt diskuschampionat i Dortmund istället för Duisburg 2012. :D:d:p
#158 - 28 november 2011 20:38
Trevligt, är det nämt någon datum? Såg på FB just detta men där skrevs inget tidsmässigt...
Kjell Fohrman
Administrator
#159 - 28 november 2011 20:38
kaj.p skrev:
Ryktet säger att det finns långt framskridna planer på ett Europeiskt diskuschampionat i Dortmund istället för Duisburg 2012. :D:d:p

Men blir det en mässa. I och för sig är det trevligt att kolla på en massa snygga diskusar - men 300-400 plattfiskar är ju långtifrån allt och nog vill man kolla på annat också (åtminstone om man inte är diskusfreak;))
#160 - 28 november 2011 20:51
Japp ser ut o bli två event då. För oss långväga vore det nog bra om de kolliderar. ( hur ofta han man önskat det)
Mitt aber är ju att i brist på diskus i tyskland så bokade jag in mig på en fångsttur till Amazonas. Jämrans otur.;);) Men Kjell där tror jag t.om du hade gillat o se 3-400 diskus. :D:D
Kjell Fohrman
Administrator
#161 - 28 november 2011 20:57
kaj.p skrev:
Japp ser ut o bli två event då. För oss långväga vore det nog bra om de kolliderar. ( hur ofta han man önskat det)

Mitt aber är ju att i brist på diskus i tyskland så bokade jag in mig på en fångsttur till Amazonas. Jämrans otur.;);) Men Kjell där tror jag t.om du hade gillat o se 3-400 diskus. :D:D

Definitivt - för i SA ser man ju mycket annat också:D och när det kommer till plattfiskarna så föredrar jag också naturformerna framför de kulörta plattisarna från Asien :p
#162 - 29 november 2011 11:23
kaj.p skrev:
Gott att höra:)!
#163 - 22 december 2011 18:07
Nu är det klart den 29. and 30. september 2012 is the 1st European Discus Championship in Dortmund/Germany!
Kjell Fohrman
Administrator
#164 - 22 december 2011 18:28
kaj.p skrev:
Nu är det klart den 29. and 30. september 2012 is the 1st European Discus Championship in Dortmund/Germany!

Låter ju positivt. Finns det någon länk till evenemanget - vore ju bra om det är något annat än ett diskusevent
#165 - 22 december 2011 19:09
Inte ännu tyvärr men så fort jag har mer info så lägger jag ut den.
Kjell Fohrman
Administrator
#166 - 12 april 2012 08:29
Fick nedanstående mail från Tyskland.

[COLOR=navy][FONT=Arial]After a meeting of the organizers in Berlin I can tell you the following:[/FONT][/COLOR][COLOR=navy][FONT=Arial]The 3[SUP]rd[/SUP] International Cichlid Days will take place in October 2013 in [/FONT][/COLOR][COLOR=navy][FONT=Arial]the lecture rooms of Zoo Zajac in Duisburg Germany.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=navy][FONT=Arial]We´ll try to furnish about 50 tanks (same as 2011). [/FONT][/COLOR][COLOR=navy][FONT=Arial]The conditions will be the same as 2011. There will be no entry fee[/FONT][/COLOR]

[COLOR=navy][FONT=Arial]There will be also lectures and workshops and the possibility of talking and having fun during the exhibition.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=navy][FONT=Arial]I hope, I can give you more precise information in the next few months.[/FONT][/COLOR]

Definitivt inte samma sak som den riktiga mässan men i alla fall något.

Annons