Är ingen expert på räkor, men efter vad jag läst här på forumet skulle jag tro att amanoräkan klarar det, åtminstone kräver dom bräckt vatten för att deras räkbebisar ska kunna växa.
Är ingen expert på räkor, men efter vad jag läst här på forumet skulle jag tro att amanoräkan klarar det, åtminstone kräver dom bräckt vatten för att deras räkbebisar ska kunna växa.
Nej, amanoräkor vill ha sötvatten. Deras yngel går igenom ett larvstadium innan de utvecklas till färdiga små räkor. De behöver precis som du skriver bräckt/salt vatten under sitt larvstadium. Om jag inte minns fel går det till så att amanoräkan lever i (söt)vattendrag. När rommen kläcks följer amanolarverna med det rinnande vattnet ut i havet, för att sedan efter en tid simma tillbaka till sötvattendraget.
Jag har samma fråga som alics eftersom jag håller på och ska starta upp ett bräckvattensakvarium. Finns det några andra varianter än Amanon som skulle kunna funka? Jag vill helst ha något som kan städa lite i mitt bräckvattenskar och hoppas då på lämplig räka...
verkar bara vara The Opae ula(hawaiansk räka) som klarar och ska ha bräckvatten har jag kommit fram till. Vad jag har hört så är det i stort sett omöjligt att få tag i denna räka oxå så det är väl bara att lägga ner dessa planer tyvärr
En möjlighet är att helt enkelt fånga tångräkor i östersjön/på västkusten. De är snygga (fast genomskinliga), upp till 5cm stora, och väldigt aktiva räkor som tål akvarietemperatur och bräckvatten, förutsatt att det inte är väldigt sött. I östersjön förekommer Palaemon adspersus, som är en äkta bräckvattensräka, upp till cirka stockholmstrakten, och är den som tål utsötning bäst - den klarar sig i salthalter ner till nånstans 6-8 promille, dvs ganska normala akvarie-bräckvatten salthalter.
Sandräka, Crangon crangon, är mycket vanlig och tål bräckvatten, men min erfarenhet är att den till skillnad från tångräkorna har svårt att anpassa sig till akvarium.
Det går att odla tångräkor om man vill det, ynglen går rätt lätt att föda upp med finkrossat torrfoder och levande artemia.
Tångräkor fångas annars enklast genom att man på sommaren kastar upp sjok av kringflytande alger på stranden, och plockar räkorna som sprätter omkring.
Vad gäller akvarieräkor tål vuxna amano svagt bräckt vatten, i nödfall uppemot en 17 promille, men de är egentligen sötvattensräkor och kan få problem.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Adspersus kallas ibland 'östersjöräka' eftersom den är mycket vanlig på östkusten pga att det är en äkta bräckvattenräka, medan elegans är en saltvattensräka som tål bräckvatten, och mest finns på västkusten (fast förekommer i östersjön upp till finska viken).
När jag letade efter bilder på adspersus hittade jag denna väldans intressanta artikel:
EDIT: tilläggas kan att de här räkorna precis som amano-räkor är grupplevande, och är mycket aktivare & piggare om man håller ett "stim" än om man bara har ett fåtal, men att de till skillnad från amano-räkor inte äter alger. De äter däremot fiskmat med mycket god aptit.
funderar på om man skulle åka ut till havet till sommarn och kolla efter lite p. elegans för den va riktigt läcker.
tror ja ska göra lite research om den nån da när ja inte är så j***a trött.
Elegans och de flesta av mina adspersus tog jag på västkusten. Har dock fångat adspersus vid nynäshamn, och vet att de finns lite här och var i stockholms skärgård (men de är inte lika vanliga som på västkusten).
De får ett par hundra ägg som de konkar omkring på, larverna som kläcks är ett par millimeter långa och lever som plankton i nån månad innan de blir mini-kopior av föräldrarna.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Kommentar