Försvunnen sedan den 20 oktober 1943 med tremans besättning mellan Karlshamn och Uppsala, enda "livstecknet" är en boj som hittades fem veckor senare på västsidan av Gotska Sandön. Att den faktiskt tillhört rätt Cathrine är ställt utom all tvivel; Den var märkt Cathrine - Marstal...
Fartyget...
Cathrine var en 24 meter lång galeas på 110 dwt, bygd av stål i Kiel 1921. Sedamera såld till Danmark, där hon - som så många andra segelfartyg vid den tiden - hade Marstal på den sydfynska ön Areö som hemmahamn. 1938 fick hon en motor på 80 Hkr, och året därpå såldes hon till Sverige och fick Djupekås som hemmahamn.
"Bilden gör henne förmodligen inte rättvisa. Både bogspröt och master är kapade... och vem är kvinnan på taket???"
Köparen, tillika skepparen...
Hon köptes av Otto William Svensson - en gift familjefar -, född och uppvuxen i en redarefamilj i Djupekås.
Hon köptes av Otto William Svensson - en gift familjefar -, född och uppvuxen i en redarefamilj i Djupekås.
[ATTACH]34097[/ATTACH]
"En ung obekymrad Otto William, eller Ville som han kallades... givetvis poserandes ombord på en båt (med röda segel, eller?)"
"En ung obekymrad Otto William, eller Ville som han kallades... givetvis poserandes ombord på en båt (med röda segel, eller?)"
Fadern Sven Nilsson hade "handlat" med fartyg under större delen av sitt liv, både som skeppare och sedamera redare. 1916 stod han som beställare till en sprillands ny "etthundraelva", den första tremastade skonaren med Djupekås på namnbrädan, vid namn Nadia (precis som äldsta dottern!).
Tre år senare fick Nadia ett systerfartyg i Mazeda, det enda som skilde dem åt var färgen på skrovet... den ena var vit och den andra svart.
Nadia hade förutom fadern Sven, även äldste sonen Gottfrid ("Gotte") och brorssonen som befälhavare, medan Mazeda hade enbart Svens brorsbarn som befälshavare (de ZooPet;are som är intresserade av dykning känner kanske till henne).
Att Svens barn var sjövana råder ingen tvekan om... mer eller mindre uppfödda till sjös som de var allihop. Tre av sönerna gick i hans fotspår (och även ena dottern på sätt och vis, som redare för Fride av Lörby).
Förutsättingarna...
Andra världskriget pågår för fullt (1939-1945). Regeringens beslut att till varje pris hålla Sverige utanför kriget innebar en hel del omstridda handlingar, tex tilläts över två miljoner uniformerade tyska soldater transporteras genom landet med tåg. Likaså uppgick 80% av Sveriges utrikeshandel 1942-43 med Tyskland.
Även om Sverge var ett mer "icke krigsförande land" än ett neutralt land... så kom det att påverka hela befolkningen genom tex. ransoneringen, vilket innebar att fattig som rik fick samma tilldelning av socker, kaffe, bensin mm...
Bristen på bränsle gjorde också att många fordon gjordes om för att drivas med gengas istället.
Mörläggning av byggnadesr och fordon, liksom kampanjen "En svensk tiger" gällde för alla... samtidigt som Finlands sak blev vår.
Den yrkesgrupp som drabbades hårdast av kriget var sjömännen.
Många fartyg - främst på Englands linjer - sänktes, men även fartyg som trafikerade Östersjön drabbades. Ryska? ubåtar torpederade fartyg som befann sig på svenskt vatten, allt medan de själv var på internationellt vatten.
Inga fartyg skall ha blivit torpederade i Östersjön 1943... men året därpå sänktes bla. passagerafartyget Hansa utanför Gotland, vilket betydde döden för över 80 personer...
Oktober 1943...
Cathrine anlände till Karlshamn den 14 oktober. Skepparen O.W Svensson hade fått en frakt av spannmål från Karlshamn till Uppsala, men att hitta besättningsmän till en skuta i dessa tidere var inte helt enkelt.
Inför faktumet att han hade en frakt, men ingen besättning tillbringades kvällen på krogen.
Dagen efter hjälptes en kollega från Djupekås och K. W till att last Cathrine. Kollegan letar efter material till slingerskott men hittar inget, och mot bättre kunnande och vetande lastas Cathrine därför utan slingerskott.
Den besättning O.W ville ha med sig kunde eller ville inte av olika anledningar, utan istället blev det två tonårsgrabbar - N och K. W - som mönstrade på Cathrine den 16 oktober, enligt mönstringsliggaren på Karlshamns sjömanshus.
I väntans tider...
Där ligger nu Cathrine färdiglastad vid kaj och väntar på tillräcklig vindstyrka, när brodern Gottfrid anländer med sin nästan nybyggda Gunn, en tremastad 35 meter lång skonare.
På morgonen den 20 oktober klockan 08.00 går Cathrine ut i en SSO-lig vind på 3-4 sekundmeter, kanske med hjälp av motorn... och två timmar senare ger sig brodern Gotte med M/S Gunn iväg på samma kurs. Bröderna lär ha kommit överens om att träffas vid Utlängan, för att sedan slå följe genom Kalmar sund.
M/S Gunn "den snällseglade", mot den mycket mindre och lättare M/S Cathrine "som behövde hård vind"... vem kom först till Utlängan?
************************************************
Fortsättning följer (när jag knåpat ihop den )...
Hoppas ni som läser detta förstår att jag gjort en höna av en fjäder...
Vi undrar om du skulle kunna tänka dig att skriva en text på vår hemsida om Cathrine eller något annat som har anknytning till Djupekås? Det hade varit roligt! Mvh, Helena i Djupekås
Jag fick ett meddelade på Face Book, med frågan om jag sett sidan www.djupekas.nu... vilket jag inte gjort. Att jag kommenterade här, berodde mest på att ev. läsare ska förstå att det enda som är helt sant i bloggen är att M/S Cathrine försvann spårlöst 1943. Tro det eller ej, men det rör fortfarande - nästan 70 år senare - upp känslor (vilket gjort att jag plockat bort vissa namn från bloggen)!
Det är ok att ni länkat till bloggen, men jag har inga planer på att skriva någon fortsättning på varesig Cathrine eller något annat med Djupekåsanknytning. Mvh Lilla Damen