Håller denna bänk för ett 240 liters akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinwallin86
    • February 2010
    • 12

Håller denna bänk för ett 240 liters akvarium?

Köpte idag en sån här för att ha som TV-bänk.
    Då det även finns en högre variant som jag är sugen på att använda som sideboard så undrar jag om man vågar ställa ett 240 liters akvarium på den?

Det är ju MDF så det borde ju tåla lite. Alla delar är 15 mm tjock förutom toppskivan som är 25 mm. Sitter medar på båda kortsidorna samt 2 st stödben i mitten.

Reapriset gäller endast till imorgon så det är ju lite bråttom om jag ska få den till hyfsat pris.

Vågar jag?

MVH Martin
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Beror på hur den är uppstagad inuti som kan hålla upp den långa skivan... benen börr du nog inte använda eftersom de lätt kan vika sig!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• martinwallin86
      • February 2010
      • 12

Det är 4 vertikala skivor som är 15 mm tjocka. Känns ju lite synd att köra utan benen då jag ju gärna vill ha samma design som tv-bänken. Fast jag vill ju inte ha vatten på golvet heller

Vad tror du om att sätta stag bakom luckorna på varje sida samt dra fast hela bänken i väggen bakom med kratiga vinkeljärn. Då kan den ju inte röra sig i sidled och då borde det inte vara någon fara att använda benen heller väl?
      Toppskivan lär väl inte ha några problem med vikten när den är 25 mm?

Tanken är att karet ska stå åt ena sidan så man får plats med någon växt eller något på sidan om. Bänken är 160 cm och ett 240 liters är väl ~120 cm

MVH Martin

Kommentar

• puttes
        • December 2009
        • 32

Jag hade nog försökt sätta på några extra ben på mitten, typ dessa:
        Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Personligen skulle jag nog skippa den idén.
          Ca 300 kg på den bänken som dessutom står på medar, ja då skulle jag personligen kolla igenom mina hemförsäkringar.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• hult87
            • February 2010
            • 1287

själva konstruktionen håller nog med tanke på att den är byggd i mdf, men som sagt några extra ben skulle nog inte skada

Kommentar

• travianplayer
              • October 2009
              • 1201

Ursprungligen postat av ansjo
              Ca 300 kg på den bänken som dessutom står på medar, ja då skulle jag personligen kolla igenom mina hemförsäkringar.
              jo de hadde jag nog också gjort men altså jag tycker inte man ska ha stora akvarium på bänkar från ikea jysk och liknande jag har ett 25 och ett 20 ståendes på mitt skåp det har min farfar byggt det är tillräckligt stadigt men skulle aldrig våga med 300 kg!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

Kommentar

• J.Milton
                • January 2010
                • 674

Jysk i min stad hade ingen möbel som var klassad att klara mer än 85kg.
                iaf möbler som på nått sätt gick att använda till akvarium.

Så jag skulle tänka båda 2 och 3 ggr innan jag ställde ett kar på nått liknande...
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

Kommentar

• martinwallin86
                  • February 2010
                  • 12

Ursprungligen postat av puttes
                  Jag hade nog försökt sätta på några extra ben på mitten, typ dessa:
                  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20054563
                  Ja, det tänkte jag också. Så att det blir två medar ytterst och fyra ben i mitten. Två under varje vertikala skiva.

Du tror inte det funkar fast man förstärker bänken med kraftiga stag inuti, sätter dit extra ben under samt drar fast den i väggen med kraftiga vinkeljärn. Då ska den ju inte kunna rubba sig, kraften rakt ner ska väl inte vara några problem utan det är väl om det börja vingla i sidled. Men det kan den ju inte heller om det sitter i väggen.

jo de hadde jag nog också gjort men altså jag tycker inte man ska ha stora akvarium på bänkar från ikea jysk och liknande jag har ett 25 och ett 20 ståendes på mitt skåp det har min farfar byggt det är tillräckligt stadigt men skulle aldrig våga med 300 kg!
                  Det beror ju på vad det är byggt i för material också, MDF är ju starkt. Många ikea-möbler är väl i princip ihåliga eller fyllda med någon sorts papp?

Jysk i min stad hade ingen möbel som var klassad att klara mer än 85kg.
                  iaf möbler som på nått sätt gick att använda till akvarium.

Så jag skulle tänka båda 2 och 3 ggr innan jag ställde ett kar på nått liknande...
                  Sant, samtidigt tror jag dom är väldigt försiktiga med viktklassningar (vilket iofs är bra när det gäller akvarium)
                  En 25 mm skiva borde tåla mycket mer än 85 kg, förstärker man sedan resten av bänken kan det nog funka.

Men som sagt, jag är mycket tveksam. Vill ju inte köpa den för att sedan upptäcka att det inte funkar för då får jag inte plats med en riktig akvariebänk. Det jag tycker när man kollar på diverse akvariemöbler är att dom ser hemskt klena ut, jag vet ju att dom är klassade att hålla men då ser ju den här jysk-bänken klart stadigare ut.

Ska testa ringa jysk och höra om dom har någon viktklassning på den här bänken.

MVH Martin

Kommentar

• Fredrik1
                    • February 2009
                    • 305

Jag hade tagit bort alla benen om jag ska vara ärlig, viker sig ena benet kan man nog räkna med att en efter en kommer att vika sig.. annars så kolla efter en vanlig akvarie aluminium ram? :P
                    Min Zoon

Kommentar

• martinwallin86
                      • February 2010
                      • 12

Dom hade ingen info om hur mycket den klarar, reserverade den så jag får den till det priset inom några dagar till iaf så kan jag fundera vidare.

Ingen som har provat den till ett större akvarium?

MVH Martin

Kommentar

• martinwallin86
                        • February 2010
                        • 12

Ursprungligen postat av Fredrik1
                        Jag hade tagit bort alla benen om jag ska vara ärlig, viker sig ena benet kan man nog räkna med att en efter en kommer att vika sig.. annars så kolla efter en vanlig akvarie aluminium ram? :P
                        Jag tycker inte aluminiumställningarna är särskilt fina. Alternativet är ju att klä in en sådan men jag har inget ställe att göra en sådan operation på nu när det är så kallt ute. Vill gärna ha en bänk i blankvitt serrö

MVH Martin

EDIT: Benen sitter faktiskt väldigt stadigt i bänken, kompletterar man med nån sorts lim mellan alla ytor som ligger emot varann borde det fungera. Annars kanske man kan skippa benen och såga ut 5x5x5 cm träkuber som man målar vit/silver och sätter ut typ 8 st under.
                        Senast redigerad av martinwallin86; 14 February 2010, 12:58.

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ursprungligen postat av martinwallin86
                          Du tror inte det funkar fast man förstärker bänken med kraftiga stag inuti, sätter dit extra ben under samt drar fast den i väggen med kraftiga vinkeljärn. Då ska den ju inte kunna rubba sig, kraften rakt ner ska väl inte vara några problem utan det är väl om det börja vingla i sidled. Men det kan den ju inte heller om det sitter i väggen.
                          Risken finns även att byrån bågnar av tyngden, men efter diverse förstärkningar kanske den tål det. Frågan är även vad som händer i värsta fall om ett kar spricker som står på en Jyskbyrå trots att den är förstärkt, och vad försäkringsbolaget säger.
                          Jag vill inte hindra dig i din idé att ha denna byrå som akvariebänk, men personligen skulle jag fundera genom det ordentligt och kanske även kolla efter lite nya lösningar.

Det beror ju på vad det är byggt i för material också, MDF är ju starkt. Många ikea-möbler är väl i princip ihåliga eller fyllda med någon sorts papp?
                          Ofta är de byggda på det viset, men å andra sidan vet jag ingen som har ett kar på 300 kg på en sådan möbel...
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Christoffer_G
                            • September 2009
                            • 371

annars kan du bygga egen bänk=)..finns ju lättbetonblock som är vita och mycket fina=)

Kommentar

• lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

MDF+vatten= dålig ide. MDF tål ej fukt sväller precis som gamla tiders spånskiva.

//Roger
                              Discus for life

Kommentar

Arbetssätt...