Kelvin? Belysning!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

Kelvin? Belysning!

En snabb fråga om belysningen. Läste nyss en tråd om någon som använt sig av lampor på 6700Kelvin och det skulle tydligen fungera bra till hans akvarium med växter och Co2 anläggning. Funkar det med så låga Kelvin eller är det att han/hon kör med växter som inte är så ljuskrävande? Sitter själv med 8000K i mina t5rör och får inte några växter alls att trivas.
    MVH Daniel
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

hur mycket W har du per liter?

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

gödning ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Majki01
        • May 2010
        • 769

Det beror på rätt mycket.. Desto mindre akvarie du har desto MER w/l behöver du alltså mer kelvin.

Jag har 1.2w/l i mitt co2 kar som är på 54 liter
        Jag har 3 ljus källor som varje ligger på 24 w och 6400 K .
        Men jag har också mycket bra reflektorer som "förstärker" detta en del och centrar ljuset neråt alltså till vattnet. istället för att mer än hälften av ljuset faktiskt inte når vattnet.. "om man inte har någon bra reflektor"

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Ursprungligen postat av Majki01
          Det beror på rätt mycket.. Desto mindre akvarie du har desto MER w/l behöver du alltså mer kelvin.

Jag har 1.2w/l i mitt co2 kar som är på 54 liter
          Jag har 3 ljus källor som varje ligger på 24 w och 6400 K .
          Men jag har också mycket bra reflektorer som "förstärker" detta en del och centrar ljuset neråt alltså till vattnet. istället för att mer än hälften av ljuset faktiskt inte når vattnet.. "om man inte har någon bra reflektor"

samtidigt så har jag i mina kar inte en watt över 0,3/liter.

i alla kar utom i ett, så växer det som fasen, får skoga varje månad.

men så har jag i princip bara blommor som tål / vill ha lite skummare belysning.

ex cryptos, anubias, jättevallisar, hornsärven som flyter runt på ytan blir som en
          kelpskog på en vecka.

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Majki01
            • May 2010
            • 769

Jo det är klart. Men i ett co2 kar så kan tyckas att man minst ska ha 0.6w/l
            Men det varierar ju.. Jag har ju mycket ljus krävande växter i karet så jag fick ju modda rampen till deras behov liksom

Kommentar

• Majki01
              • May 2010
              • 769

Och ja jag kanske också ska skriva att jag är ingen expert.. Detta har jag nyligen lärt mig och pluggat in via plantswap då jag sökte hjälp om ljus och dylikt till mitt nya trycksatta co2 kar.

Kommentar

• Audion
                • December 2006
                • 205

Ursprungligen postat av hannesc
                hur mycket W har du per liter?
                Det är en 500L burk med 6x54w t5 rör på 8000K styck som är tänt ca 11timmar om dagen och jag har testat köra med diverse gödningar och även med en liten co2 anläggning. Men Co2 anläggningen var dock bara avsädd för en 320liters burk. Men det är inte många växter som vill bo där. Svärdplantorna blir nästintill genomskinliga på bara några dagar och det skulle tydligen bero på för lite järn. Gödningsmedlen jag testat har innehållt tillsatser av järn men de har inte velat ta sig ändå. Har testat diverse valisnerior i burken och de har typ blivit bruna och dött och även diverse tåligare växter som oxå dött ut av någon anledning. Har testat med massor av olika gödningar utan någon effekt och har mätt upp vattnet efter gifter men det har aldrig varit några större mängder då jag kollat. Minns inte vad nitriten låg på men det var inom ramarna av vad som angavs som brukligt i testerna. Så det enda jag har kvar att testa är ju just ljusfärgen som många säger att ska vara på ca 10000K.

Kommentar

• Sleaper
                  • September 2008
                  • 2894

Färgtemperaturen (Kelvin) är inte direkt avgörande. T.ex. dagsljus ca. 6 700K är helt tillräckligt för en bra (normal) färgåtergivning av fiskar och växter. Går man upp mot 10 000K blir ljuset mer åt det blå/röda hållet och förstärker vissa färger samtidigt som ljuset upplevs som "kallt". Under 6 000K blir ljuset mera gult och ger en "varmare" färgton.
                  Lysrör och MH-lampor med ca. 6 500-8 000K fungerar utmärkt till växtkar förutsatt tillräcklig effekt och ljusmängd (W, Lumen)
                  Vad man väljer blir mer en smaksak, för växterna spelar det nog ingen större roll.
                  Sen verkar det förekomma rätt betydande skillnader i hur tillverkarna anger ljusfärg? 6 500K upplevs kanske inte alltid som 6 700K (dagsljus)för vissa ljuskällor om man säger så.

Kommentar

• Majki01
                    • May 2010
                    • 769

Ursprungligen postat av Audion
                    Det är en 500L burk med 6x54w t5 rör på 8000K styck som är tänt ca 11timmar om dagen och jag har testat köra med diverse gödningar och även med en liten co2 anläggning. Men Co2 anläggningen var dock bara avsädd för en 320liters burk. Men det är inte många växter som vill bo där. Svärdplantorna blir nästintill genomskinliga på bara några dagar och det skulle tydligen bero på för lite järn. Gödningsmedlen jag testat har innehållt tillsatser av järn men de har inte velat ta sig ändå. Har testat diverse valisnerior i burken och de har typ blivit bruna och dött och även diverse tåligare växter som oxå dött ut av någon anledning. Har testat med massor av olika gödningar utan någon effekt och har mätt upp vattnet efter gifter men det har aldrig varit några större mängder då jag kollat. Minns inte vad nitriten låg på men det var inom ramarna av vad som angavs som brukligt i testerna. Så det enda jag har kvar att testa är ju just ljusfärgen som många säger att ska vara på ca 10000K.

Alltså har du 0.6w/l Och det är utmärkt i den storleken på kar!

Kommentar

• Majki01
                      • May 2010
                      • 769

Asså om din valisnera dör så beror det inte på ljuset..absolut inte... Odlar valisnera i källare utan något ljus alls nästan och dom stormtrivs så att dom skulle bli bruna pga ljusbrist existerar inte. Då har du något annat problem i ditt vatten .

Kommentar

• Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

W/liter berättar en sak, hur stor elräkning man får i relation till hur stort akvarium man har. Tycker man det är intressant kan väl måttet ha ett intresse, annars är det bara vettigt som jämförelse om man har samma typ av ljuskälla och lika djup. Hur mycket ljus man får ut av en watt skiljer sig dramatiskt mellan olika typer av ljuskällor och därför är det inte så intressant att jämföra på det sättet, det är ungefär som att jämföra liter per mil för bilar som om det vore nåt positivt ju mer det går åt.

Kelvinvärdet för en ljuskälla har definitivt ett intresse eftersom den berättar åt vilket håll ljuset ligger i färg. Högt kelvinvärde indikerar blåaktigt ljus vilket kan se bra ut i vissa akvarier men också kan få röda fiskar att se grå ut. Låt kelvinvärde indikerar ett rödaktigt ljus som ofta ser konstigt ut i akvarium. Värdet ger alltså viss ledning och kan vara bra för att undvika vissa rör. Eftersom det bara visar mot nån slags tyngdpunkt för ljusfördelningen och inte säger ett smack om hur fördelningen ser ut närmare bestämt så finns det fortfarande all möjlighet att ett rör med lämpligt kelvinvärde är ren katastrof.

Skall man komma nån vart så bör man helt ha fram två värden till, det ena är Ra (eller CRI). Det säger hur bra färgåtergivning en ljuskälla ger där 100 är en naturlig färgåtergivning som under solljus. Har en ljuskälla ett lågt värde så kommer färgade fiskar inte till sin rätt. Över 90 får räknas som bra.

Det andra man bör titta på är PAR eller ännu hellre PUR. Då handlar det inte bara om mängden ljus (eller ännu värre storleken av elräkningen) utan om hur mycket ljus en ljuskälla avger som är användbart för växter. Det är det måttet snarare än W/l som börjar bli intressant när man pratar om ljus till växter. Tyvärr är det inte så lätt att få fram siffror på sånt här men en del tester är gjorda och de indikerar faktiskt att bra vanliga dagsljusrör snarast tenderar att vara bättre än speciella gro lux och liknande.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

spännade bygert. du kommer med mycket ny info här för en annan tråkigt att det är svårt att få fram de siffror som du pratar om ( ller svårare än W iaf)

Kommentar

Arbetssätt...