Filtermaterial - bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Filtermaterial - bäst?

Är den grovporiga blå filtermattan bästa filtermaterialet, eller ryms det mer bakterier i filterbollar, makaroner, stenar osv?

Varför kombinerar man olika filtermaterial om det handlar om så mycket bakterieyta som möjligt?
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ursprungligen postat av perfetto
    Är den grovporiga blå filtermattan bästa filtermaterialet, eller ryms det mer bakterier i filterbollar, makaroner, stenar osv?

Varför kombinerar man olika filtermaterial om det handlar om så mycket bakterieyta som möjligt?
    Tja det handlar väl mycket om att det är bra att kombinera med ett material som inte fångar partiklar och kan inrikta sig helt på den biologiska reningen! Min favorit kombo är för tillfället en filtersvamp och efter det eheim substrat pro eller liknande, svampen tar partiklar och till viss del biologisk och det biologiska substratet endast biologisk rening och behöver aldrig röras och garanterar en oavbruten nitrifikation!
    Men det funkar bra med endast grov matta rakt igenom också men jag gillar min kombo
    Det handlar om mycket mer än hur stor yta ett material har, fångar det tex upp mycket smuts så hindrar det nitrifieringsbakterierna från att kolonisera ytan!
    Senast redigerad av åheim; 09 November 2011, 12:22.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Nej det handlar inte enbart om att ha största möjliga filteryta utan om att ha största möjliga AKTIVA filteryta. Så är det för små hål (vilket ger en större filteryta) så täpps dessa hål snabbt igen och gör då inte längre någon nytta. Hur stora hålen kan vara beror på många faktorer som t.ex. hur snabbt vattenflödet är, hur vattenflödet går etc. etc. Så vad som är bäst variera därför efter situationen.

Av denna anledning så kan man säga att den grovporiga filtermattan (PPI 10) oftast fungerar betydligt bättre än den finporiga (PPI 30) även om den senare har en betydligt större filteryta.

För biobollar spelar t.ex. genomflödet en viktig roll - vissa biobollar (oftast de dyraste eftersom de kostar mer att tillverka) får vattnet att rinna i zick zack genom hela biobollen och de är därför effektivare. Andra biobollar (speciellt de med en platta i mitten som det sticker ut taggar ifrån) rinner vattnet snabbt "genom" och de är därför betydligt sämre
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• perfetto
        • March 2008
        • 1593

Ursprungligen postat av åheim
        Tja det handlar väl mycket om att det är bra att kombinera med ett material som inte fångar partiklar och kan inrikta sig helt på den biologiska reningen! Min favorit kombo är för tillfället en filtersvamp och efter det eheim substrat pro eller liknande, svampen tar partiklar och till viss del biologisk och det biologiska substratet endast biologisk rening och behöver aldrig röras och garanterar en oavbruten nitrifikation!
        Men det funkar bra med endast grov matta rakt igenom också men jag gillar min kombo
        Det handlar om mycket mer än hur stor yta ett material har, fångar det tex upp mycket smuts så hindrar det nitrifieringsbakterierna från att kolonisera ytan!
        - Ja jag förstår att det är bra att kombinera filtermedia på så vis att man filtrerar bort smuts i olika steg med successivt finare material, men just för själva bakteriemediet undrar jag om något är bättre än filtermattan.

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nej det handlar inte enbart om att ha största möjliga filteryta utan om att ha största möjliga AKTIVA filteryta. Så är det för små hål (vilket ger en större filteryta) så täpps dessa hål snabbt igen och gör då inte längre någon nytta. Hur stora hålen kan vara beror på många faktorer som t.ex. hur snabbt vattenflödet är, hur vattenflödet går etc. etc. Så vad som är bäst variera därför efter situationen.

Av denna anledning så kan man säga att den grovporiga filtermattan (PPI 10) oftast fungerar betydligt bättre än den finporiga (PPI 30) även om den senare har en betydligt större filteryta.

För biobollar spelar t.ex. genomflödet en viktig roll - vissa biobollar (oftast de dyraste eftersom de kostar mer att tillverka) får vattnet att rinna i zick zack genom hela biobollen och de är därför effektivare. Andra biobollar (speciellt de med en platta i mitten som det sticker ut taggar ifrån) rinner vattnet snabbt "genom" och de är därför betydligt sämre
          - Okey, men i filtermattan sprids ju vattengenomströmmningen i tusen olika riktningar och syresätter duktigt genom väldigt stor yta totalt gissar jag....så varför välja något annat för just bakteriekulturen?

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Jag tror substrat pro, sera siporax mini, fluval "bionobbs" får en större kolonisering!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

- Okey, men i filtermattan sprids ju vattengenomströmmningen i tusen olika riktningar och syresätter duktigt genom väldigt stor yta totalt gissar jag....så varför välja något annat för just bakteriekulturen?
              Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!!
              I den finporiga filtermattan så sprids vattnet i praktiken rätt dåligt så den är inte alls så effektiv som den grovporiga.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av åheim
                Jag tror substrat pro, sera siporax mini, fluval "bionobbs" får en större kolonisering!
                Nu har jag inte testat alla nya moderna filtermaterial så jag kan inte uttala mig om dessa - men siporax tycker i alla fall jag är betydligt sämre än vanlig filtermatta och det måste också rengöras då och då
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Nu har jag inte testat alla nya moderna filtermaterial så jag kan inte uttala mig om dessa - men siporax tycker i alla fall jag är betydligt sämre än vanlig filtermatta och det måste också rengöras då och då
                  Det är ju oerhört svårt (om man inte gör omfattande analyser av vattnet)att veta hur effektivt ett material är men jag upplever att de material jag talat om gör mina fiskar väldigt vitala och filtret bygger inte upp så mycket slaggprodukter men för den skull så kan jag lovorda grov matta i alla form av filter!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!!
                    I den finporiga filtermattan så sprids vattnet i praktiken rätt dåligt så den är inte alls så effektiv som den grovporiga.
                    - Jag menar att filtermattan (särskilt den grovporiga) borde vara bättre som bakterieodlare än biobollar och andra media eftersom den både har enorm ytvolym och god syregenomströmning.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

- Jag menar att filtermattan (särskilt den grovporiga) borde vara bättre som bakterieodlare än biobollar och andra media eftersom den både har enorm ytvolym och god syregenomströmning.
                      Det beror på vilka biobollar man använder och hur man använder dom. Biobollar i ett torr(dropp)filter är t.ex. oftast effektivare än filtermatta.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Svetsaren
                        • July 2009
                        • 193

Är det ingen som har provat porös keramik? Såg att de hade t ex på http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=29. Men är det samma porstorlek som grov filtermatta borde det teoretiskt inte vara någon skillnad.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av Svetsaren
                          Är det ingen som har provat porös keramik? Såg att de hade t ex på http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=29. Men är det samma porstorlek som grov filtermatta borde det teoretiskt inte vara någon skillnad.
                          Men det står ju inget om porstorleken. Sedan är ju filtermattor i säg svåra att rengöra (tur man inte behöver göra det så ofta), men keramik lär vara ännu värre att rengöra
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Berserken
                            • December 2005
                            • 472

Tycker grovporig filtermatta är det bästa jag användt sen jag började med akvariehobby

Kommentar

Arbetssätt...