Tips på riktigt bra Co2-reaktor!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    • August 2003
    • 620

Tips på riktigt bra Co2-reaktor!?

Håller på å skaffar delar till ett Co2-system.

Tub, regulator med nålventil samt magnetventil är fixade. Det som återstår är reaktor och ev bubbelräknare.

Har kollat väldigt mycket på denna: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html

Men då kostar den nästan 900kr inkl. frakt (frakten verkar kosta 200kr oavsett hur lite man än beställer). Hade tänkt köpa allt därifrån, men nu fick jag tag i resten på annat håll.

Finns det någon annan reaktor som är riktigt bra till ett överkomligt pris? Gärna i sverige eller aquaristic.net

Karet är på 455L och skall innehålla en hel del växter är tanken!
    MVH /Erik

"Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

Newly Safely-NutsR system desgined for lock on the Co2 Tube and water tube and you wouldnot worry the tube loose off by pressure or graviation

Den absolut bästa "reaktorn" jag testat.
    shoop da whoop...

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Den bästa reaktorn jag kör/kört med är Eheim 2217...
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• alfreds
        • January 2009
        • 293

Ursprungligen postat av Yokas
        http://www.fish-street.com/up__atomizer_system

Den absolut bästa "reaktorn" jag testat.
        läste jag fel eller kostar den verkligen 0.00$ ????
        Med vänlig hälsning
        Alfred
        240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

Kommentar

• Karl Holm
          • November 2011
          • 223

Du väljer vilken storlek (för slangen) du vill ha precis under köpknappen. Alla kostar 19 $.

Är också intresserad av vilken reaktor som är bäst. Ska dra igång ett större kar med CO2 inom kort.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det är en svår fråga det där, och svaret beror på så många faktorer och erfarenheter. Samma reaktor kan funka kanoners hos någon, men vara rena skräpet hos en annan.
            Lite som att fråga vilket ytterfilter som är bäst.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Sleaper
              • September 2008
              • 2894

När det gäller externa reaktorer funkar den du kollat på på US riktigt bra. Har haft/har testat båda storlekar och dom klarar även att försörja större kar med tillräckligt med CO2. Denna typ av reaktor är lätt att rengöra och tycks hålla bra över tiden. Ingen störande mist eller bubblor ut i karet, ej heller något "väsen" från reaktorn.
              Mitt förslag på reaktor till ett större blir alltså:

Kommentar

• Datate
                • August 2003
                • 620

Tack för alla svar!

Kruxet med den från fish-street är att slangkopplingarna är för små. Har köpt mig ett Fluval FX5, och det har slangar med invändig diameter på 25mm om jag minns riktigt.

Det tråkiga med den från us-aquaristic är att oavsett hur mycket man handlar så blir frakten ca 180kr. Hade jag haft lite mer pengar hade jag dock beställt både reaktor och pH-kontroller från us-aquaristics. Skulle kosta straxt över 2000kr inkl. frakt....men det är lite över budget just nu....måste sälja av mer saltprylar isåfall.

Gillar dock tanken på att ha en extern reaktor som på ett eller annat is drivs via ytterfiltret. Har gått å klurat på en bypasslösning som skulle funka med FX5an....alt att bygga en egen reaktor av samma modell som us-aquaristics. Ser inte särskilt avancerad ut...frågan är dock om det blir nämnvärt billigare om man måste köpa all pvc...tror inte jag har så mycket lösa delar i rätt dimension hemma just nu tyvärr...
                MVH /Erik

"Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

Kommentar

• alfreds
                  • January 2009
                  • 293

Ursprungligen postat av Sleaper
                  När det gäller externa reaktorer funkar den du kollat på på US riktigt bra. Har haft/har testat båda storlekar och dom klarar även att försörja större kar med tillräckligt med CO2. Denna typ av reaktor är lätt att rengöra och tycks hålla bra över tiden. Ingen störande mist eller bubblor ut i karet, ej heller något "väsen" från reaktorn.
                  Mitt förslag på reaktor till ett större blir alltså:
                  http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
                  Lite nybörjar frågor om CO2. Vad behövs mera än den del som är i länken? Skicka gärna länk
                  Med vänlig hälsning
                  Alfred

Kommentar

• Bobby
                    • March 2002
                    • 351

Ursprungligen postat av ansjo
                    Den bästa reaktorn jag kör/kört med är Eheim 2217...
                    På plantswap där jag hänger mycket så är det flera som upplevt att filtret fungerar sämre rent biologiskt om man löser gas i det. Flera har upplevt bättre funktion sen de skaffat reaktorer ist.

Jag tillhör en av dem som gillar atomizern skarpt - ger en grymt bra spridning av co2.

Kommentar

• Sleaper
                      • September 2008
                      • 2894

Ursprungligen postat av alfreds
                      Lite nybörjar frågor om CO2. Vad behövs mera än den del som är i länken? Skicka gärna länk
                      Här är exempel på CO2 anl. dock utan pH-controller, men man kan ju klara sig rätt bra med timer. Det finns alltså en del att välja på beroende på akvariestorlek osv. http://www.us-aquaristikshop.com/co2...-set-16va.html

Kommentar

• alfreds
                        • January 2009
                        • 293

Ursprungligen postat av Sleaper
                        Här är exempel på CO2 anl. dock utan pH-controller, men man kan ju klara sig rätt bra med timer. Det finns alltså en del att välja på beroende på akvariestorlek osv. http://www.us-aquaristikshop.com/co2...-set-16va.html
                        Så för att få CO2 till ett akvarium hamnar man på minst 200€.

Jag tänker starta ett 64l "nano" snart men har lite smått funderat på CO2. Vad skulle det kosta med CO2 till 64l? Vad skulle det kosta med CO2 till ett akvarium på 240l?
                        Med vänlig hälsning
                        Alfred

Kommentar

• Sleaper
                          • September 2008
                          • 2894

Så för att få CO2 till ett akvarium hamnar man på minst 200€.

Jag tänker starta ett 64l "nano" snart men har lite smått funderat på CO2. Vad skulle det kosta med CO2 till 64l? Vad skulle det kosta med CO2 till ett akvarium på 240l?
                          Tyvärr kostar bra grejor lite pengar, men det lönar sig i längden. Har lagt ner en massa pengar på billigt skräp som alltid visat sig att inte hålla måttet. Till ett litet kar (26l) "mindre CO2-flaska, bubbelräknare och diffusor". 240l "extern reaktor med CO2-flaska på minst 2kg".
                          Styr med timer eller pH-controller.

Kommentar

• alfreds
                            • January 2009
                            • 293

Så till ett litet kar på 60l kostar CO2 bara en halv förmögenhet
                            Med vänlig hälsning
                            Alfred

Kommentar

• Sleaper
                              • September 2008
                              • 2894

Så till ett litet kar på 60l kostar CO2 bara en halv förmögenhet
                              "Förmögenhet" är ett ju relativt begrepp. Mellan 1000-2000kr får man nog betala för bra grejor typ: http://www.aquaristic.net/aquaristic...wegsystem.html . Finns ju en del varianter på system att välja på.. När det gäller just CO2-system så är det definitivt värt att satsa på rätt utrustning direkt. Det är grymt irriterande att lägga pengar på skräp först, för att senare ändå få köpa ett bra system, för att skräpet inte funkade. Ett bra sätt att ledsna på akvariet är att satsa på grejor med dålig kvalite/effekt som gör att resultatet till slut blir ett fiasko.
                              Tyvärr är det väl så att skall man köra ett växtkar med bra belysning, CO2 mm. så kostar det en slant i starten. Men ställer man det i relation till kostnaden för många andra hobbies eller fritidsintressen så är ju "akvariehobbyn" rätt billig trots allt.

Kommentar

Arbetssätt...