Olika sorters glas till akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

Olika sorters glas till akvarium?

Har hört att det finns olika sorters glas med respektive egenskaper, t.ex. "Optiwhite" som är ett vitt glas. Läste nånstans att det vanliga "gröna glaset" filtrerar bort en del färger, bl.a. grönt, o det är ju inte så kul. Nån som har bra koll på olika sorters glas till akvarium, samt dess egenskaper?

• Bygert
    • March 2010
    • 2169

Vanligt floatglas har en lite grön ton som påverkar färgen av det man ser i akvariet. Tittar man på kanten av en sån glasruta så ser man att den inte är helt klar utan har en lätt färgning. Optiwhite och motsvarande har lite andra råvaror i glaset och har inte alls samma drag av färg. Man får därför en mer oförfalskad och klar bild av vad det finns i akvariet. Det tråkiga är då att det glaset kostar mer, inte tokmycket mer men dock, det blir skillnad. Om det är värt mellanskillnaden eller inte är väl upp till var och en att avgöra, det är en bra ide att försöka hitta nåt akvarie där man kan se hur det tar sig ut. Vanligast är det nog till korallburkar och särskilt då med lite tjockare glas.

När det gäller andra egenskaper så är det ingen skillnad på optiwhite och vanligt glas, inte så det märks i alla fall.

Härdat glas däremot är nåt helt annat. Det är starkare så man kan använda något tunnare glas och det tål också smällar bättre, mitt på rutan då. Däremot är det mycket känsligt för smällar mot kanter och går det sönder så gör det det ordentligt, det finns ingen variant med att det blir en spricka utan händer det nåt så är det en grushög, finns inget annat som kan hända. Härdat glas går inte heller att skära eller borra, när rutan är härdad så får man acceptera att den är som den är, försöka att ändra leder obönhörligen till en hög glaskross.

Det förkommer också akvarierutor i akryl som inte alls är glas utan nåt åt plasthållet. Akryl har en del sympatiska egenskaper men man får en del tråkigheter också, främst att det är lättare att repa. Akryl är minst lika klart som Optiwhite men man får dimensionera och bygga på ett annat sätt än med glas. Det byggs en hel del akvarier i akryl i USA men de är inte så vanliga här.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• tommy_g
      • February 2010
      • 473

Det var en omfattande genomgång! Tackar! Vet du Bygert, när jag som ormägare hängde på Repti läste jag också många intressanta trådar av dig, du borde fan sammanställa dina enorma kunskaper i en bok.

Kommentar

• Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

Sv: Olika sorters glas till akvarium?

Håller med Tommy, Bygert du skall verkligen ha cred och uppskattning för din kunskap och att du delar med dig så frikostigt av den!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

För ett vanligt sötvatten så ser i alla fall inte jag (fast min syn är kanske lite sisådär) någon märkbar skillnad mellan vanlig float och optiwhite, men som Bygert skriver så kan det vara vettigt att ta Optiwhite till ett större saltakvarium (åtminstone till framrutan).

Härdat är ett intressant glas som kan få explosiva egenskaper. Jag hade en gång ett 540 där botten var av härdat glas (som jag inte visste om) och det bara exploderade. Akvariet stod på en ram så det var öppet under och efter explosionen var det än mer öppet
          Jag har också någon gång satt en glasskärare i härdat glas (visste förstås inte att det var härdat) och man ser ju lite förvånad ut när det som man tänkt skära helt plötsligt är "borta".

Off topic. Vet ni föresten om att även tallrikar kan vara härdade. Satt en gång på ett kalas och satte kniven i köttet och hela tallriken bara exploderade - hela tallriken spreds ut åt 1000 olika håll och kvar på matbordet låg maten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

Skall försöka få ett foto på satinglas där är verkligen vanligt float grönt och optiwhite verkligen vitt. Sedan finns det laminerade glass vilket ger bättre ljuddämpning och styrka. men relativt dyrt.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

Ursprungligen postat av Bygert
              Det förkommer också akvarierutor i akryl som inte alls är glas utan nåt åt plasthållet. Akryl har en del sympatiska egenskaper men man får en del tråkigheter också, främst att det är lättare att repa. Akryl är minst lika klart som Optiwhite men man får dimensionera och bygga på ett annat sätt än med glas. Det byggs en hel del akvarier i akryl i USA men de är inte så vanliga här.
              vi börjar med att konstatera att akryl ÄR plast.

att det är lätt att repa är lite av en myt.

det är sant så till vida att för normala förhållanden och för normala plånböcker så är det i
              kvalitéer ganska repkänsligt.

dock så står det 7-8 skivor, 30x50 cm, på vinden, de är 2mm tjocka. Det är extremt svårt att
              repa dom, man får verkligen ta i med de stora spikarna, ett komplett h-e att såga dom med
              sticksåg.

nackdelen är att dom kostar cirka 2000 sek per skiva i producentledet..............

sedan är det stor skillnad i kvalité om de är strängsprutade eller gjutna, sträng är billigt,
              gjutning är dyrt.

.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

Akryl är väl slipbart i viss mån om det blir repor också?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Akryl är väl slipbart i viss mån om det blir repor också?
                  Yes det går att polera upp. Sedan kan man få i det närmaste osynliga skarvar synd att det är dyrt och ovanligt här i Sverige.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

Kommentar

• simpson
                    • July 2012
                    • 666

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Off topic. Vet ni föresten om att även tallrikar kan vara härdade. Satt en gång på ett kalas och satte kniven i köttet och hela tallriken bara exploderade - hela tallriken spreds ut åt 1000 olika håll och kvar på matbordet låg maten.
                    Det var nog något annat fel, du ska inte HUGGA ihjäl maten på tallriken utan bara skära upp

Kommentar

• olof b
                      • March 2005
                      • 262

Jag har sett snygga akrylakvarium i USA och jag måste säga att det är STOR skillnad på hur man uppfattar akvariet. Jag det är nästan som om vattnet är i rummet och inte i akvariet. En helt annan upplevelse, jag vet inte om det beror på de osynliga skarvarna eller de optiska egenskaperna men jag var mycket imponerad.

Sen att det inte skulle vara så lätt att repa tror jag inte på. Det är hårdheten i materialet som avgör hur lätt det är att repa och plast är mjukare än glas. Härdat glas har en stor fördel i detta avseende eftersom ytan är minst 3 ggr hårdare än vanligt glas. Mycket svårare att repa moa.
                      Malmö Lund Cycle Chic:
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

Ursprungligen postat av olof b
                        Sen att det inte skulle vara så lätt att repa tror jag inte på. Det är hårdheten i materialet som avgör hur lätt det är att repa och plast är mjukare än glas.
                        det där är nog en sanning med liten modifikation.

att generellt säga att plast är mjukare än glas stämmer inte.

det stämmer så till vida att för normala ändmål, och normala plånböcker, så är det normalt
                        sett mjukare med plast än glas.

men det finns plaster, även akrylplaster, som är extremt hårda, som vida överstiger glas.

men som sagt var, det är inte för den normala användaren.

vi pratar om vissa militära applikationer, eller andra extrema förhållanden.

sedan finns det grader av akrylen som ligger inom räckhåll för den normala plånboken.

tittar man på de akrylskivor som ex säljs av clabbe eller feltema, så skulle jag misstänka att
                        de är av de absolut billigaste strängsprutade sorten, vilka tål att andas på, men inte mer
                        när det gäller reptåligheten.

utan veta, så skulle jag tippa på att de kar som är gjorda i akryl, är gjorda med en kvalité
                        som ligger i det övre spannet på vad som normala plånböcker tål.

.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Först lär jag väl säga nåt om det närmast generande smickret... Tack!

Med Kens resonemang så kan man väl då lämpligen bygga ett akvarium av kol, det är det hårdaste material som finns. Visserligen i form av diamant då vilket blir lite dyrt och opraktiskt, fast nog är det hårt alltid.

Jag tycker nog att det är lämpligt att ta diskussionen utifrån de material som brukar användas till akvariebygge, alltså det som finns i lämpliga dimensioner och inom realistisk kostnad och som man vet hur man kan svetsa och hantera. När det gäller de akrylkar som används i dag så blir de som Olof säger riktigt snygga men de är känsligare för repor. Det säljs då p g a det specialla redskap för att hålla rent rutorna till akrylkar som skall minska risken att man repar dem.

Man kan polera akryl, visst. Man kan polera glas också om än med något större besvär. Ingendera blir dock praktiskt under vatten så repar man insidan lär man tömma karet om man vill försöka sig på att göra nåt åt det.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

Låter väldigt intressant alltihop. Dröm-visionen är ju nån form av genomskinlig plastbehållare som inte riskerar att spricka så lätt. Hade varit skoj att se ett akrylakvarium på riktigt.

Läste i en tråd på saltvattensguiden om en kille som betraktat en mussla i ett akvarium där frontrutan var Optiwhite och sidorutorna vanligt float-glas. När han såg genom frontrutan upplevde han att musslan hade ett större färgspektra bl.a. i turkost, när han tittade på musslan genom sidorutan var den bara lila, det turkosa eller vagt grönaktiga filtrerades bort av rutan.

Jag tänker så här; Många sötvattensfiskar (speciellt sydamerikaner, jordätare, apistogramma, fjärilar, tetror m.m.) skimrar i ett turkost "glitter". Om de flesta akvarium med float-glas tar bort merparten av dessa fantastiska färger så vore det väldigt tråkigt. Jag har funderat på att sätta in power glo i det blå spektrat, samt rör som går åt det röda hållet för att lyfta fram alla färgerna på fiskarna, men det känns som man jobbar runt ett problem som egentligen beror på något annat...

Klicka på bilden för större version

Namn: 1198209561.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 2145580

Kommentar

• mikoto
                              • July 2011
                              • 215

Det trista jag personligen tycker med akryl är att det ser... Ja, det ser helt enkelt plastigt ut. Arkyl kar har en ovana att se väldigt plastiga och fula ut, speciellt i kombination med de stora sargerna som de får ha om de ska hålla ihop utan att man har toktjocka skivor. Akrylen har en fin fördel i att de inte spricker på samma sätt som glas, kan poleras upp och deras härliga egenskaper vad gäller att se igenom det. Det är också väldigt lätt material, även om rutorna måste vara tjockare så är karen lättare överlag vilket knappast är fel. Att det är lättare och inte så bräckligt är riktigt roliga egenskaper om man måste bära kar i trappor och andra eländen...

Men jag tycker de är väldigt fula annars akrylkar. Glas är för mig ett elegantare och finare material.

Akryl är kul att jobba med dock för att göra filter, sumpar och så. Det är synd att akryl är så dyrt här i Europa som sagt. I USA verkar de ha helt andra priser med tanke på hur vanligt det är med akrylkar där.

Kommentar

Arbetssätt...