elsäkerhet: jordfelsbrytare och strömavbrott?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

elsäkerhet: jordfelsbrytare och strömavbrott?

Eftersom jag inte har mitt akvarium kopplat till ett jordat uttag har jag införskaffat en jordfelsbrytare från clas ohlsson. dessutom drar jag alltid ut sladdarna om jag ska gräva runt i akvariet. (är lite nojig för det här med el och vatten) så långt allt frid och fröjd.
    igår hade vi dock ett strömavbrott och då slog jordfelsbrytaren ifrån. detta är ju inget problem eftersom jag lätt kunde återställa. men om jag hade varit bortrest hade det inte vart så kul, då hade ju allt fortsatt vara avstängt tills jag kom tillbaka...

min tanke är att jordfelsbrytaren kan vara på när jag är hemma och så tar jag ut den när jag reser bort, fast då kanske hela lägenheten brinner ner? pest eller kolera...

hur gör ni?
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

trodda man var tvugen att ha en jordfelsbrytare till ett jordat uttag annars fyller den väl inte riktigt sin funktion

Kommentar

• annika&isak
      • November 2006
      • 180

Ja jag har inte jättekoll på el. Det låter rimligt det du säger. Det var min fader som rekommenderade mig att skaffa jordfelsbrytare och gubben i informationsdisken på clas ohlsson sa att det här var det bästa jag kunde göra efter förutsättningarna. Båda kan ju ha fel. (Lita aldrig på gubbar?)

Kommentar

• Intercepter
        • January 2006
        • 962

jag e inte hundra men låter rimligt men den funkar kanske annars som automat säkring ändå , får väl se om nån kan ge lite klarhet här

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Googla på jordfelsbrytar för att få information.
          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• albjohn
            • March 2006
            • 1179

Det är inte alldeles lätt att förklara hur dom fungerar men ett litet försök.

En jordfelsbrytare känner av om det blir skillnad mellan fas och nolla dvs om strömmen går tex via dig och jordas i tex ett element eller diskbänk eller en fuktig gräsmatta så bryter jordfelsbrytaren eftersom det uppstår en avikelse i flödet mellan fas och nolla.

Om du däremot tar fasen i ena handen och nollan i den andra så skyddar ej brytaren utan du dör i värsta fall eftersom det inte finns någon skillnad mellan fas och nolla utan jordfelsbrytaren uppfattar dig som en vanlig förbrukare tex en lampa.

Jordfelsbrytare är ett bra skydd men absolut inte idiotsäkra så om man vill vara säker ska strömmen brytas helt.
            Mvh Leif

Kommentar

• annika&isak
              • November 2006
              • 180

ja, där bröt jag mot en grundregel: googla först fråga sen...

fick svar på frågan om det var lönt att ha en jordfelsbrytare i ett ojordat uttag, det är det (se länk nedan)

men min huvudfråga kvarstår: vad gör man åt risken med att jordfelsbrytaren bryter strömmen medan man är bortrest? konsekvenserna kan ju bli rätt ödestigra för fiskarna.

undrar också om det finns andra sätt än med jordfelsbrytare?
              hur har ni andra gjort? har ni bara akvariet anslutet till jordade uttag?

Kommentar

• annika&isak
                • November 2006
                • 180

Ursprungligen postat av albjohn
                Det är inte alldeles lätt att förklara hur dom fungerar men ett litet försök.

En jordfelsbrytare känner av om det blir skillnad mellan fas och nolla dvs om strömmen går tex via dig och jordas i tex ett element eller diskbänk eller en fuktig gräsmatta så bryter jordfelsbrytaren eftersom det uppstår en avikelse i flödet mellan fas och nolla.

Om du däremot tar fasen i ena handen och nollan i den andra så skyddar ej brytaren utan du dör i värsta fall eftersom det inte finns någon skillnad mellan fas och nolla utan jordfelsbrytaren uppfattar dig som en vanlig förbrukare tex en lampa.

Jordfelsbrytare är ett bra skydd men absolut inte idiotsäkra så om man vill vara säker ska strömmen brytas helt.
                Ja jag har förstått att man inte är helt skyddad, men det känns bättre att ha lite skydd än inget alls. Får väl öva på att jobba med "en hand" som elektrikerna. Men jag brukar som sagt alltid stänga av filter och värmare innan jag börjar plaska så jag är inte överdrivet oroad.

man lär sig en hel del av det här...

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Du måste bryta både fas och nolla (dra ur kontakten ur uttaget) för att vara säker.
                  http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av annika&isak
                    men min huvudfråga kvarstår: vad gör man åt risken med att jordfelsbrytaren bryter strömmen medan man är bortrest? konsekvenserna kan ju bli rätt ödestigra för fiskarna.
                    Jag hade stängt av den
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Intercepter
                      • January 2006
                      • 962

jag hade stängt av den
                      kjell hann före

Kommentar

• annika&isak
                        • November 2006
                        • 180

Då kör jag på det!

Kommentar

• flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

Då gäller det att inte ha som jag har, hela huset ligger på en trefas jordfelsbrytare,.
                          Det går inte att låta någon förlängningssladd liggande i trädgården för det brukar den lösa på när det regnar.
                          Det brukar annars rekomenderas att man inte kopplar kyl & frys över jordfelsbrytaren.
                          Jag tänker lösa detta genom att ha 12 volt till cirkulationen och ett blybatteri som backup. Bla för om det varit strömavbrott så startar ju ett "dött" filter.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Daniel_N
                            • April 2006
                            • 573

Lite irriterande i sammanhanget är att när man frågar en elektriker om det är lönt med jordfelsbrytares i ojordat uttag så får man ofta svaret: "nej, det hör du väl på namnet".

Kommentar

• heeke
                              • April 2003
                              • 5033

Ursprungligen postat av Daniel_N
                              Lite irriterande i sammanhanget är att när man frågar en elektriker om det är lönt med jordfelsbrytares i ojordat uttag så får man ofta svaret: "nej, det hör du väl på namnet".
                              Bara för att någon jobbar som elektriker behöver det inte betyda att dom kan något
                              En jordfelsbrytare fungerar precis lika bra i ett ojordat som ett jordat uttag, punkt.
                              För att slippa att återställa jordfelsbrytaren vid stömavbrott kan man skaffa sig en jordfelsbrytare UTAN nollspänningsutlösare.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...