Otillräcklig belysning... alternativ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #16
    Jadu, undrar om nån provat bilbelysning?

    Kommentar

    • BalleValle
      • May 2010
      • 57

      #17
      Jag har aldrig hört om detta, men jag måste fasen nästan prova! Åtminstone som ett försök, till hur det skulle kunna te sig! Undrar om det inte finns ännu ljusare lampor att smälla in! Ska undersöka saken lite mer, bara för att se vad jag kommer fram till för resultat! Om det är möjligt, så ska jag fasen prova!
      BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

      Kommentar

      • BalleValle
        • May 2010
        • 57

        #18
        Här sitter jag, och försöker hitta "alternativa" ljuskällor till akvarier, vilket är tämligen... hopplöst! Speciellt då jag inte förstår mig på vad alla enheter står för. Förutom att Kelvin, som står för färgtemperatur... och att cd är candela, som är (enligt wikipedia) är en "monokromatisk elektromagnetisk strålning" (vilket säger mig, absolut INGENTING!), samt att 1 lumen är 1 candela X 1 steridian (VILKET INTE HELLER SÄGER MIG ETT... NÅGOT!)... GAH! Måste jag lära mig ellära för att kunna förstå ett smack av vad som står!

        Hade tänkt göra en egen ljuskälla, med alternativ belysning, alltså, inte ljusrör (eller ja, en kompletterande ljuskälla till lysrör)... eller springer jag över ån efter vatten nu?! Känns som att jag gör det, faktiskt...
        BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #19
          Nej, det verkar verkligen vara en DJUNGEL! Och du kan mer äm jag, men NU vet jag vad kelvin är!*ler*

          Kommentar

          • BalleValle
            • May 2010
            • 57

            #20
            säger jag om belysning!
            BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Ursprungligen postat av BalleValle
              Här sitter jag, och försöker hitta "alternativa" ljuskällor till akvarier, vilket är tämligen... hopplöst! Speciellt då jag inte förstår mig på vad alla enheter står för. Förutom att Kelvin, som står för färgtemperatur... och att cd är candela, som är (enligt wikipedia) är en "monokromatisk elektromagnetisk strålning" (vilket säger mig, absolut INGENTING!), samt att 1 lumen är 1 candela X 1 steridian (VILKET INTE HELLER SÄGER MIG ETT... NÅGOT!)... GAH! Måste jag lära mig ellära för att kunna förstå ett smack av vad som står!

              Hade tänkt göra en egen ljuskälla, med alternativ belysning, alltså, inte ljusrör (eller ja, en kompletterande ljuskälla till lysrör)... eller springer jag över ån efter vatten nu?! Känns som att jag gör det, faktiskt...
              Duuu, jag skulle nog ta en kurs i fysik istället för ellära.

              Defdac har sumerat allt så enkelt man kan göra det; http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=87&site=1
              Fantastisk guide defdac, impad!

              Annars så har du bara 3w under mitt 60l och växterna mår riktigt bra än så länge utan gödning eller extra ljus. Köpte mig dock en reflektor och ska antagligen i och med det börja göda det karet också. Både rotalan och aromgälörten har växt och blivit röda upptill, inte så pjåkigt alltså. Dock kör jag med ett sprilland nytt Aquarelle-rör men de finns fortfarande (Philips har slutat med dem) som 15w på alla Djurmagazinet jag besökt. Köp på deg minst två om du hittar!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • BalleValle
                • May 2010
                • 57

                #22
                Amäh... asså... ÅH!!!!! Asså... GAH!!!!! Asså... NEJ! Det är inte okej! VARFÖR ska alla andra lyckas få sina växter och fiskar att trivas och frodas! Jag kan inte ens föda upp guppys (alla guppar som kommer till mig, blir akut sterila, och vägrar fortplanta sig... sen lämnar jag över dessa till någon kompis, tre dagar senare simmar det runt 150 yngel...) och bland växter, kan jag inte ens få, nä! Inte en enda planta! De enda plantor jag lyckats få att "trivas"... det vill säga inte dö efter tre dagar, är anubias! ... känns som att jag håller på med helt fel hobby... *gråter frenetiskt*
                BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                Kommentar

                • BalleValle
                  • May 2010
                  • 57

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Duuu, jag skulle nog ta en kurs i fysik istället för ellära.

                  Defdac har sumerat allt så enkelt man kan göra det; http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=87&site=1
                  Fantastisk guide defdac, impad!

                  Annars så har du bara 3w under mitt 60l och växterna mår riktigt bra än så länge utan gödning eller extra ljus. Köpte mig dock en reflektor och ska antagligen i och med det börja göda det karet också. Både rotalan och aromgälörten har växt och blivit röda upptill, inte så pjåkigt alltså. Dock kör jag med ett sprilland nytt Aquarelle-rör men de finns fortfarande (Philips har slutat med dem) som 15w på alla Djurmagazinet jag besökt. Köp på deg minst två om du hittar!
                  En sak har jag lärt mig genom åren, det är att ALLTID ha ett extra rör hemma! Visserligen slängde jag ur "Daylight" röret som följde med, och stoppade dit ett grolux istället... blev mycket bättre ljusharmoni på både fiskar och rosenkvartsen (innan var allt bara grönt och trist, nu syns det faktiskt att det är rosa stenar... och inte vita!)
                  BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #24
                    Insåg klockan var för mkt för att läsa igenom den där guiden, får göra det imorrn!

                    Kommentar

                    • BalleValle
                      • May 2010
                      • 57

                      #25
                      Jag försökte... efter halva, så tappade jag bort mig, och slet allt hår av skallen... bör nog inte hålla på med detta!! Hahaha
                      BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #26
                        Haha, då kanske det inte bara var så att klockan var mkt, det var faktiskt kanske aningens krångligt oxå?!

                        Kommentar

                        • BalleValle
                          • May 2010
                          • 57

                          #27
                          Nä, jag är rädd för att jag måste instämma med detta!! Men, men!!! På't igen!!
                          BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #28
                            Haha, gav jag er för tuff läxa?
                            Nej, det är krångligt till en början men när man förstår grunderna så släpper allt!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • BalleValle
                              • May 2010
                              • 57

                              #29
                              JA! Nejdå, det ska gå in... så småningom... förstår nästan allt... tills det radas upp en massa exempel på PUR... men "nm"... vad står det för?! Nanometer?! Newton meter?! Låter väldigt konstigt om det är Newton meter... liksom, "vilken vridstyrka har röret!?" :-S ... eller är jag alldeles för dum för mitt eget bästa?!
                              BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #30
                                Du är för smart för ditt eget bästa och borde stannat vid nanometer.
                                Helt enkelt längden på ljusvågorna.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...