Problemakvarium/Problemfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    Problemakvarium/Problemfilter

    Nu har jag haft mitt 200-liters i lite mer än 1.5 år och sedan första början strulade det med ytterfilter.

    Filtret jag fick med, ett Eheim-filter 2213, slutade pumpa upp vattnet efter ca. ett halvår. Jag fick igång den då och då, men hösten 2011 så orkade den helt enkelt inte mer trots rengöring runt empell och sånt. Akvariumet fick under en tid ett innerfilter (Fluval) som funferat felfritt.

    Då tänkte vi att vårt nya filter, ett Jebao 503, som då satt i 250-liters karet kunde ersätta det som sitter i 200 och köpa ett starkare till 250-karet. Under den tiden hade Jebao-filtret fungerat felfritt. Men sedan det sattes i 200:at har det gått nerför. Det var synbart svagare från dag ett och nu idag när jag gjorde rent det fick vi igång det men sen när sambon råkade komma åt och dra ut sladden till grenuttaget så har filtret inte fungerat alls. Det är som att pumpen inte kommer igång alls. Man hör att den försöker pumpa runt vattnet men får inget "grepp". Vi försökte fylla om, göra en ny start men utan resultat. Vi rensade slangarna så gott vi kunde, fortfarande ingen cirkulation. Vart är det jag gör fel? Är det ett oturskar jag skaffat mig? För ALLT man inte vill ska hända händer just i 200:at. :'(

    Jag och alla "guldfiskyngel" är tacksamma för svar..
    Mvh
    Silly
    Senast redigerad av Sillyway; 29 April 2012, 18:23.
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Det låter som om du har något problem på sugsidan av filtret. Använder du samma slangar som tidigare osv? Kolla om det ser annorlunda ut på slangar osv på 250 och 200 akvarierna. En bild på hur det ser ut?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Om den inte går igång alls så är det ju antagligen fel. Men hör man att den iaf brummar så finns det ju hopp. Jag vet inte varför men ibland är det verkligen en riktig pain in the ass att få igång flödet. Hade grymt stora problem med senaste filtret. Ända tipset jag kan ge är att försök, försök och försök lite till!
      Stäng av, töm lite vatten. Kör igång hävert -> vid fullt så starta den och håll tummarna
      Få man bara igång den så ska man ju kunna dra ut sladden utan några problem...

      Kommentar

      • Sillyway
        • October 2010
        • 38

        #4
        Hej, Bossep. Jag använder de slangar som följde med Jebao-filtret. De som följde med Eheim ligger undangömda. Jag kan försöka fota hur det ser ut efter vår sena middag..

        Vanish, det brummar i alla fall, så liv finns i filtret.. :P Det är bara i just det karet jag har problem med ytterfilter. Det är hur enkelt som helst att få igång ytterfiltrena i 250- och 680karen.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Kanske en oerhört dum fråga egentligen, men ytterfiltret står nedanför karet eller? I 200l alltså

          Kommentar

          • Sillyway
            • October 2010
            • 38

            #6
            Hehe, självklart! Skall ta och fota lite nu. Håll tummarna på att bilderna blir tillräckligt bra så man ser något.

            Kommentar

            • Sillyway
              • October 2010
              • 38

              #7




              Här finns bilderna. Var det från någon speciell vinkel eller annat jag skulle fota?
              Senast redigerad av Sillyway; 29 April 2012, 22:08.

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Mynnar utloppet ovan vattenytan?
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Sillyway
                  • October 2010
                  • 38

                  #9
                  Nej, utloppet sitter en bra bit ner i akvariumet, ca tre fjärdedelar ner.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Ok. Det enda jag kan tänka mig är att det antingen är förträngningar i slangarna eller blir någon luftficka någonstans.
                    Var det lika långa slangar och rör när du körde pumpen i andra akvariet?
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Alltså, om du skulle föra över det till de andra karen och kan starta det där så är det ju sjukt konstigt! Är det däremot så att det HAR funkat där men nu inte funkar så kan det ju mycket väl vara uppstarten som går åt skogen

                      Kommentar

                      • Sillyway
                        • October 2010
                        • 38

                        #12
                        Slangarna var lika långa när vi fick hem filtret, ja. Har dessutom kollat på slangarna, gjort rent och allt. Inga veck heller. Vatten rinner ju igenom hela vägen. Luftfickor ja, eftersom att jag inte får igång filtret som det ska. Filtret kanske inte håller tätt längre? Med tanke på att det fortsätter komma luftbubblor hela tiden så..

                        Jag kan testa imorgon och köra igång det i 250:it och se om det går igång där. Som du säger vorde det ju väldigt konstigt om det gjorde det. Uppstarten är väldigt knepig. Men det har ju fungerat från hösten tills nu..

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Som sagt så hade jag sjuka problem att få igång mitt filter. Det låg antagligen en massa luft som jag inte fick bort. Man hörde att pumpen va igång och att den försökte trycka. Men om man lös med en ficklampa på slangarna så såg man att vattnet inte rörde sig i utblåset alls. Det behövdes flera omstartsförsök och frustration innan det gick igång

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Har du skakat på filtret när pumpen går?
                            Förutsatt att det är skapligt uppfyllt så gör det att dom stora bubblorna blir mindre och kan åka med när vattnet börjar cirkulera.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Sillyway
                              • October 2010
                              • 38

                              #15
                              Ja, jag har försökt skaka, vicka.. allt. T.o.m vänt det nästan 90 grader utan att vattnet ens rört sig.. :/ Och då var det strax efter det att sladden åkt ur..
                              Senast redigerad av Sillyway; 29 April 2012, 23:24.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...