Vilket filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anniesoderberg
    • January 2017
    • 4

Vilket filter?

Jag har införskaffat mig ett 240-liters akvarium och ska nu bestämma mig för ett filter. Finns det något ni kan rekommendera? Något att tänka på? Funderar även på vad som är bäst när det kommer till inner- och ytterfilter.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

Med ett ytterfilter kan du ha mycket större filtervolym och därmed klara större antal fiskar. Klockrent om man har ett skåp att gömma det i.

Innerfilter är enklare att rengöra och man riskerar aldrig vattenläcka från filtret, men ser rätt fult ut i akvariet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Zoopetartikel om olika typer av filtrering https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13198

Ursprungligen postat av anniesoderberg
        Jag har införskaffat mig ett 240-liters akvarium och ska nu bestämma mig för ett filter. Finns det något ni kan rekommendera? Något att tänka på? Funderar även på vad som är bäst när det kommer till inner- och ytterfilter.
        Ytterfilter är effektivare biologiskt och mekaniskt. Om jag ska rekommendera ett ytterfilter så blir det eheim classic modellerna, de är trygga att använda. Innerfilter så är ju aquael turbofilter 1000 bland det bästa ur filtreringsperspektiv.

Jag själv kör bara egengjorda filter för tillfället. De blir mycket effektivt om man bygger ett bra eget filter!
        Tex limma två glasliter och filtermatta med pump bakom ("hamburger mattenfilter") https://www.google.se/search?q=hambu...w=1536&bih=727
        eller droppfilter ovanpå akvariumet som jag kör på mina akvarier.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Senast redigerad av åheim; 08 February 2017, 20:42.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Dreamdaddy
          • February 2017
          • 31

Jag har ett 220 liters akvarium å jag använder Fluval U4. Det filtret kan man ha för akvarium upp till 300L. Det är ett innefilter å funkar superbra.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13198

Jag kan nämna ett par grejer jag inte gillade med u-modellen. Först var det sladden som gick upp från botten på filtret och klämdes bakom filterfästet, sladdhöljet sprack på min eftersom den blev stel och tålde inte att böjas tillslut...

Sen var det fästet, man var tvungen att tillta filtret väldigt mycket framåt när man skulle lossa den från fästet och har man som jag ganska mycket inredning med rötter och grejer så blev det bökigt!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...