Tips på UV filter till ett juwel 240 med inbyggt filter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

Tips på UV filter till ett juwel 240 med inbyggt filter.

Som rubriken lyder har använder jag det inbyggda filtret. Dom flesta uv filter verkar ju vara sådana som kopplas på slangen till ett ytterfilter men jag letar efter en lösning då jag saknar ett sådant. Har tittat på Green killing machine 24w men verkar inte vara lätt att beställa inom Sverige då den ej finns i lager på dom flesta webshoppar. Någon som har tips på en bra webbutik med snabba leveranser till Sverige eller en bättre lösning?

Tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Är nog lite skeptisk till effektiviteten på de UV som är ihopbyggda med ett filter.
    Har dock tyvärr 0 koll på vilka webbutiker som säljer sådana och hur bra de olika fabrikaten är. Tänk också på att rören har en begränsad tid (bör oftast bytas efter något år) då de funkar effektivt så köp med något reservrör
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 March 2017, 17:55.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Haloumi
      • November 2016
      • 59

Aa jag funderar på om man kanske ska köpa ett sådant som ska kopplas på ett ytterfilter men bara pumpa igenom vatten med en cirk. pump istället.

Kommentar

• BrigTSD
        • February 2015
        • 131

UV-filter med slangkopplingar måste anslutas efter ett ytterfilter. Annars kladdar de ihop rätt snabbt. De jobbar generellt med betydligt lägre flöden än ytterfilter som är avsedda för samma tankstorlek så du bör parallellkoppla UV-filtret med en bypass-slang. Alternativt koppla UV-filtret till ett mindre ytterfilter som ger rätt flöde. Vilket flöde du ska ha står i manualen.

Om du bara ska kväsa svävalger så tror jag Green killing machine räcker. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa men av det jag har läst så ska de fungera. De verkar dock vara slut överallt som du säger.

Kommentar

• Haloumi
          • November 2016
          • 59

Ah okay, ja jag hittar den inte nånstans enbart den på 9w men jag tror den blir aningen liten till 270 liter. Får väl beställa på ebay för där fanns den bara att det tar ju ett bra tag för den att komma. Tack för input.

Kommentar

• T_B
            • September 2013
            • 96

Jag använde min Green killing machine 9W till mitt 250 liters Aquael Glossy 120 för ettt tag sedan, fick svävalger och infusorieproblem vid uppstart. Efter tre dagar var vattnet klart och fint och då var filtret ändå använt mycket innan. Med ny lampa borde det vara ännu effektivare. 9 wattaren finns att beställa och rekommenderas. Tester med goda resultat finns att beskåda på Youtube.

Kommentar

• T_B
              • September 2013
              • 96

En sak till - de flesta säljare på Ebay är från USA. Det finns de som beställt därifrån och upptäckt att produkten är anpassad för 110V som jänkarna använder. Då åker du på att köpa en transformator för att inte bränna sönder den. Transformator finns på Kjell och kostar 300:-.

Kommentar

• Haloumi
                • November 2016
                • 59

9w finns ju att få tag i inom Sverige så satsar nog på en sån om du har sådan bra erfarenhet av den i ett 250L. Det är ju som sagt för att bli av med alger jag ska använda den så får bli en sådan så jag slipper Ebay Tack för hjälpen!

Kommentar

• T_B
                  • September 2013
                  • 96

Med min lättare dimma i vattnet var det inga problem alls. Har du en riktig algsoppa så får du nog hjälpa till med vattenbyten och minskad belysning.
                  Green killing machine har ett mycket lågt vattenflöde, ska vara så. En massa sladdar och kopplingar hit och dit gör den lite bökig att använda. Den finns också en liten röd lampa som indikerar när det är dags att byta ut UV-enheten. Det fungerar "bakvänt" på så vis att när den röda lampan lyser är allt OK, när den slocknar är det dags att byta UV-enheten (pumpenheten behöver inte bytas). Det går inte att ta isär UV-enheten för att byta själva lampan utan man byter hela den delen. Svår att få tag på tyvärr. Hoppas det ordnar sig!

Kommentar

• Haloumi
                    • November 2016
                    • 59

Jo men det är väl liknande problem, inget akut och ingen jättesoppa heller men är lite sugen på att prova då man hört mkt gott om UV när det gäller att få ett klarare vatten. Tack för tipsen!

Kommentar

Arbetssätt...