hjälp !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Florafisk
    • March 2017
    • 7

    hjälp !!

    Hej! jag har nyligen startat ett akvarium på 220L , jag har 2 platys och 2 scalar , fiskarna köptes i Måndags och då var det också två malar, som två dagar senare låg döda.. dom va pigga mån kväll och tisdag, på tisdag kväll ger jag dom stödmatning när jag släckt lampan.. som dom i affären sa att jag skulle göra.. när jag morgonen efter sätter ner en del växter så ligger malarna en bit ifrån varandra och de ser ut som dom ömsa skinn typ.. några timmar efter så rör jag vid dom o då är dom sten-döda båda två vilket jag har hört mig för och de kan ha varit två hanar som bråkat o dött av skadorna?
    och jag hade från början 3 scalar och de simmade ihop mestadels, förutom den ena som är silvrig som höll sig emellanåt för sig själv och igår kväll va den helt ensam och va uppe vid ytan, ja märkte direkt att något var fel eftersom en av dom andra scalarerna bet den silvriga i rygg fenan.. imorse när min sambo stiger upp o kollar, så ligger den silvriga död på botten..
    jag har använt medel vid uppstartning som ska få kranvatten att bli akvarievatten och i förrgår hällde jag i ett medel som tar bort tungmetaller och ger mineraler till fiskarna o växterna osv. övriga fiskar , 2 platy och 2 scalar, äter med god aptit och ena platyn lekte jätte mycket igår kväll, simmade maraton i akvariet medans den andra platyn hänger på scalarerna..
    sambon ska även idag åka ner med vattenprov till djuraffären..

    hjälp mig!
    tacksam för svar!
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Låter som du kanske har ocyklat filter och inte byter vatten? Har du kollat nitrit?

    Kommentar

    • Florafisk
      • March 2017
      • 7

      #3
      ocyklat filter? :| vattnet har varit där sen början, tänkte byta vatten om någon dag så det blir 1gång i veckan.. men de e märkligt att de fiskar som är kvar är pigga o leker o så.. nä, sambon ska åka o kolla vattnet i djuraffären vi köpte dom i nu strax..

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Fast du skrev ju att du nyligen startat akvariet...? Vad menar du då med att vattnet varit där från början? Innan filtret är cyklat finns stor risk för nitrit om man inte har bra koll på utfodring och vattenkvalitet..

        Kommentar

        • Florafisk
          • March 2017
          • 7

          #5
          ja de är startat förra veckan, de vattnet som är i akvariet nu har varit där sen förra veckan..
          ja men det är ett begagnat akvarium som stått tomt hos mig i 1v efter köp..
          utfodring har jag någorlunda koll på o vattenvärdet ska vi kolla upp imorgon istället, när vi är på utflykt ☺
          för de 4 fiskar som är kvar nu, två platy honor och två scalar, är jätte lekfulla, simmar ihop alla 4, äter mycket (speciellt scalarerna) märker inget som helst konstigt på dom, tvärtom.. dom verkar gilla växterna, gömställena och varandra!

          men troligen har ialla fall malarna bråkat säger dom jag pratat med och på så vis dött av sina skador.. för de såg ut som att dom ömsade skinn o dom låg snett framför varandra när de hittades..

          och den scalaren som hittades död imorse, den har redan från början hållt sig lite på egen kant emellanåt jämfört med de andra två som simmar ihop HELA tiden.. o igår betedde den sig märkligt så vi höll koll hela kvällen, försökte få i den mat o så men den vägrade sen bet den ena scalaren (antagligen ledaren) den scalaren i ryggfenan o nu imorse va den död..

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Tre döda fiskar första veckan... det beror inte på att de bråkat!

            Men men, kul att de andra mår fint då.

            Kommentar

            • Florafisk
              • March 2017
              • 7

              #7
              amen scalaren har inte med malarna att göra .. inte alls.. jaså? är du så säker ? HUR vet du att jag inte råkat på en dålig affär med sjuka fiskar? HUR vet du att malarna inte varit två hansr som bråkat över revir?
              om mitt akvarie är så dåligt borde inte resterande dö då också och börja visa skada så som scalaren gjorde ?

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Det finns inget som är säkert här, speciellt med den knappa information jag fått. Visst kan du få hem sjuka fiskar, men de ska inte behöva dö så fort de hamnar i ditt kar efter att ha hållit sig levande i månader innan dess...

                Jag tolkade din rubrik som att du ville ha hjälp men hade uppenbarligen fel.

                Lycka till!

                Kommentar

                • Florafisk
                  • March 2017
                  • 7

                  #9
                  vad är de mer för information du känner att du vill ha då? för jag tror jag skrivit i princip allting som jag observerat och vet..
                  klart jag vill ha hjälp! men de är så frustrerande att inte veta när nästa fisk dör , jag läser nästan ihjäl mig bokstavligt talat men ingenting ger mig något ändå känns de som för jag vet ju inte riktigt vad ja ska söka efter... o när man sökt på vissa saker på google så är de ibland som att ja... fiskarna har cancer o kommer dö inom kort.. man kan läsa allt på google...
                  jag har ingen aning om vad jag ska göra, bärja om från ruta 1 i akvariet ? ta upp alla fiskar ? dom andra är ju pigga , är dom då friska? varför va den mobbade scalaren mobbad från början? varför gav inte djuraffärs nissen någon hint om rekomendationer om någonting? åh! jag blir galen.

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    LoGeek menar med ocyklat förmodligen att filtret inte fått den bakterietillväxt som krävs för att bryta ner skit och matrester. Det finns alltid risk att man får obalans vid uppstart.

                    Du säger att du haft akvariet stående hos dig en vecka. Det får mig att undra om du haft gammal grus i det då? Har det stått med grus utan vatten och filter? Tvättade du gruset innan du startade "ditt" nya akvarium? Annars finns det risk att det varit skitigt och illasinnade bakteier frodats där. Likadant med filtret (alltså filtermassorna).

                    Som jag fattar det så har du haft vatten i akvariet i två veckor. Under första veckan - hade någon fisk i då? För att filtret ska komma igång med bakterier så behöver det någon att arbeta med och därför kan det vara bra med en "uppstartsfisk" första veckan - dock inte många.

                    Var det under andra veckan du lade i malar, scalarer och platy? Alla på en gång? Även det kan vara att gå snabbt fram - särskilt om du inte haft uppstartsfisk första veckan.

                    Kan du eventuellt överdoserat de tillmedel (växtnäring etc) som du lagt i?

                    Vad var det för sorts mal?



                    Kommentar

                    • Florafisk
                      • March 2017
                      • 7

                      #11
                      nej, gruset är helt nytt. alvariet stod helt tomt hos mig. va endast pump osv. som låg i akvariet . jag tvättade all grus flera gånger innan det lades ner i akvariet. nej, jag hade ingen fisk de första taget utan medel o sen fiskarna.. men i affären sa dom att de jag startade med va okej. att jag sedan får fylla på med fiskar, med tiden.

                      nej, inte överdoserat medel.. inte alls, räknat ut till punkt o pricka och vi va nyligen på djuraffären där vi handlade fiskarna och alla värdena såg jättebra ut så dom förstår inte vad felet kan vara, men vi fick tillgodo kvitto för malarna.. ancitrius malar var det.. scalaren valde jag att hoppa över.. satsar på att skaffa ett fullt stim platy istället med tiden

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Lägg gärna upp en bild på akvariet samt skriv vad du kör för pumpar osv så får folk lättare att göra sig en bild över var det gick fel.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...