Blacklightrör på natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BeachMagnus
    • August 2005
    • 49

    Blacklightrör på natten?

    Möjligt?
    112l rent kaos
    24l tillväxt
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Klart det e möjligt, det e ju Du som bestämmer om hurvida det ska va tänt eller inte. Men om fiskarna gillar det eller inte vet jag ej. Frågan e kanske varför du skulle ha det tänt när Du sover??

    Vill du ha lite nattbelysning för fiskarnas skull så räcker det med en liten lampa tänd i ett fönster eller dylikt.

    Kommentar

    • BeachMagnus
      • August 2005
      • 49

      #3
      Jag sover inte alltid på natten fotograf..man sover när man inte jobbar. hehe.
      Hur är det med fiskars sömn, behövs?
      112l rent kaos
      24l tillväxt

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        blacklight avger väl uv ljus eller ?
        isåfall tror ja inte det är så lämpligt.

        en del monterar in leds för att få månljus.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • hultanhasek
          • November 2004
          • 94

          #5
          jag har haft ett blackligtrör som fick lysa en timme efter det att den vanliga belysningen hade slocknat och en timme innan det vanliga belysningen tändes....det var inte så snyggt som jag hade trott att det skulle bli....därför har jag hittat ett bättre andvändningssätt för röret (sovrummet) hehe...
          nej men vattnet ser ut som mjölk och det är ju inte så naturligt kanske?
          om det skulle avge UV-ljus som vissa verkar tro så skulle det knappast anvädas så friskt på discotek och liknanade....
          alltså:
          Ofarligt
          Inte alls snyggt
          Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.

          Kommentar

          • Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

            #6
            Ursprungligen postat av hultanhasek
            om det skulle avge UV-ljus som vissa verkar tro så skulle det knappast anvädas så friskt på discotek och liknanade....
            Du skulle faktiskt inte kunna ha mer fel om du ens försökte "Blacklight" är bara en mer "svenssonaktig" benämning på det. Det ÄR ett UV-rör. Inget annat, därav att det på vissa ställen kallas även "Blacklight UV-lampa" osv. Och efter 15 år som dj, så har jag hört alla möjliga benämningar på det. För att påvisa att det faktiskt är UV-rör...så; ta en titt på en sökning på "Blacklight" på google.

            Så var det med det
            Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Och sen för att tillägga...uvstrålning över 315nanometer är relativt ofarligt för människor, och är den typ av uvstrålning som dom flesta "blacklights" släpper ifrån sig. Så jodå, uv, men en strålning som inte är vidare farlig för människan (nu är väl iofs det mesta farligt,bara man exponeras tillräckligt länge...nåja)
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                nån som vet vilken uv strålning det är ?

                uv-a är ju ofarligt.
                har solat i uv-b "solarie" funka fint.
                uv-c däremot är det värre med.

                en "black light" gör väl ljusa objekt typ självlysande ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

                  #9
                  Raven...japps, vita tröjor lyser blått, reagerar tillsammans med all neonfärg osv osv

                  Om jag inte misminner mig kallas oftast 400nm-315nm just "blacklight"..och i det området har vi väl UV-a om jag inte är helt galet på det. Så; UV-a
                  Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                  Kommentar

                  • lunar
                    • July 2005
                    • 427

                    #10
                    Tror det blir en fin effekt med blacklight ljus på vissa fiskar som har vita inslag på sig, tex Diskusar.
                    Sedan om det blir mjölkigt som hultanhasek säger det vet jag inte något om.
                    Annars blir det fint också med LED ljus men inte den samma effekten på fiskar och växter.
                    - 165L Low-tech.
                    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                    - 222L Ciklidakvarium.
                    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                    Kommentar

                    • limpus
                      • December 2003
                      • 288

                      #11
                      blir dom inte jäkligt varma ??

                      Kommentar

                      • BeachMagnus
                        • August 2005
                        • 49

                        #12
                        någon som kom framtill något? Funderar på någon slags belysning på natten iaf ...
                        112l rent kaos
                        24l tillväxt

                        Kommentar

                        • Iit_mutt
                          • November 2004
                          • 449

                          #13
                          Jag personligen har skaffat mig cold cathode-rör som används bla till datorer (eller bilar för den delen). Blåa, tycker man dom lyser upp för mycket kan man ju alltid dra ett par tejpbitar ute i ändarna (eller var man nu vill) och då "strypa" det på så vis. Kan dock inte visa någon bild på det hela för...ehm..ja, det har inte blivit monterat än
                          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                          Kommentar

                          • Mjonr1
                            • April 2003
                            • 63

                            #14
                            Var köpte du detta Iit mutt? Priser?
                            Vad behövs för att försörja dessa med ström (jag antar att det inte följer med någon adapter eller liknande)?

                            Kommentar

                            • Iit_mutt
                              • November 2004
                              • 449

                              #15
                              Ja just mina rör köpte jag hos den lokala datorbutiken. Det finns väl lite varstans, Kjell.com eller vilken datorbutik som brukar ha det i sin "modd"avdelning. Jag gav, för mina 2 rör 189:- (tillsammans då) Strömförsörjningen är löst med en helt vanlig enkel nätadapter, så inget avancerat där heller.
                              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                              Kommentar

                              Arbetssätt...