Vilka lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Vilka lysrör?

Vilka lysrör ska jag ha till ett akvarium som är 70 cm högt och är på 350L.För närvarande har jag 4 st lysrör men det är bara vanliga som sitter i taket växterna verkar inte trivas så värst i heller med dem.Någon som har något tips?? (har för närvarande två armanturer med reflektor under)som är där nu
    Mvh.Patrik
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

Aquarelle är ett bra tips...
    Fotosidan.se

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ska man köra med typ 2 st vanliga två stycken lite neon?
      Mvh.Patrik

Kommentar

• lunar
        • July 2005
        • 427

Aquarelle och Aquastar är 2 bra lysrör för växterna tycker jag.
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

Kommentar

• ovsor
          • November 2004
          • 104

I mitt Rio 400 som e 62 cm högt har jag 2 Aquarelle bak o Powerglo+Aquaglo fram. Aquarellen riktigt "trycker" ner ljuset bra ända till botten. P-glo+A-glo e också bra för växter men förstärker dessutom rött o blått mer än aqurellen vilket ger fiskarna bra färg tycker jag. Aquarelle e dyra men håller i 3 år har det sagts till mig. Helnöjd med ljuset.

Kommentar

• solbacka
            • January 2004
            • 3952

vilken är skillnaden på aqua-glo och power-glo? De kommer väll från samma tillverkare? Jag tycker mina skalare blir rosa i aqua-glo ljuset.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Vilken watt ska man köra med
              Mvh.Patrik

Kommentar

• ovsor
                • November 2004
                • 104

Ursprungligen postat av solbacka
                vilken är skillnaden på aqua-glo och power-glo? De kommer väll från samma tillverkare? Jag tycker mina skalare blir rosa i aqua-glo ljuset.
                Hagen tillverkar glo-rören. Skillnaden på spektra kan du kolla här http://saurama.aqua-web.org/

Vilken watt ska man köra med?
                Det beror på rörets längd. Jag har 4x36watt.

Kommentar

• Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

Men går det bra att köra 2 st vanliga 25 watts rör och två Aguastar tex?
                  Mvh.Patrik

Kommentar

• Cold
                    • March 2006
                    • 1127

Jag har ett aquastar,å det ligger på 30w - 90cm
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

Kommentar

• ovsor
                      • November 2004
                      • 104

Javisst, men om du med vanliga rör menar varmvita så blir det ett ganska gult ljus, men det är en smaksak, en del gillar det, andra inte. Hur dom e för växter vet jag inte, men du har ju aquastar som täcker upp då.

Kommentar

• Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

Ursprungligen postat av ovsor
                        Javisst, men om du med vanliga rör menar varmvita så blir det ett ganska gult ljus, men det är en smaksak, en del gillar det, andra inte. Hur dom e för växter vet jag inte, men du har ju aquastar som täcker upp då.
                        Det är såna varmvita som du säger som jag menar.Hade tänkt att köra och handla sådana i morgon aguastar för det vet jag att affären har
                        Mvh.Patrik

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

Då var jag i väg i dag och köpte ett bara väldigt dyrt tyckte jag 140 kr stycket,hade inte råd med fler skulle haft ett till hade jag tänkt,men det blir väl att man får väl köpa ett till dan efter så låter det bättre i alla fall för vissa familjemedlemmar.Den jag köpte fanns bara i 18W 60 lång men det spelar kanske inte nån roll.
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• Daniel_N
                            • April 2006
                            • 573

Aquastar och aquarelle är väl bäst till växter, samt att de inte tappar ljusstyrkan så mycket under sin livslängd, men nog fasen tycker jag t.ex AquaGlo ger finare färger på fiskarna. Koppartetrorna glöder mer under AquaGlo-ljuset än under Aquastar.

Kommentar

• StefanA
                              • March 2006
                              • 124

Ursprungligen postat av solbacka
                              Aqua Glo ger ett vackert ljus åt det blåa hållet. Gamla rör blir rosa. Kör själv med det röret och det är tyvärr inte långlivat. Power glo eller Sylvania aquastar är samma rör spectralt och ger ett neutralt vitt ljus för ögat.

Finns ju även Philips TLD fullspektrum rör. Om det var tld840 som var bra. De funkar kanon till växterna men ger ett grönaktigt ljus. 965 kanske de hette har jag för mig.
                              Senast redigerad av StefanA; 21 October 2006, 18:03.

Kommentar

Arbetssätt...