LED till akvaruimet
Kollaps
X
-
-
vinyl: att det är olika saker stämmer. Men din uppfattning om vad det är är helt fel. candela är ljusstyrka lumen är ljusflöde. Jag tror att vi har sagt att det är olika saker. Vad jag har försökt säga är att lumen är ett ganska bra mått i sammanhanget. Men ofta ser man att folk bara tittar på candela när det gäller dioder. Att det skulle vara lättare att mäta lumen än candela tror jag inte ett ögonblick på. Men jag gissar att du menar luminansKommentar
-
Jag har precis satt in tolv led dioder i en ramp jag tyckte det blev bra.
kolla länken så kan ni själva bedöma.
http://niklaskjell.spaces.live.com/photos/Fredrik Metcalf (MrLogic)
128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
Kommentar
-
Kopplar man så att man så att det blir rätt ström så går den inte sönder. Men jag förstår inte vad du menar är fel på sidan. Det finns ju inte ens en tabell. Om man har vita dioder brukar de kräva 3,6V om du matar med 12V kan du inte ha mer än 3st i serie. Redan 3st är i mesta laget då blir det bra 1,2V över resistorn. Man bör nog ha lite mer.
Med en 1A ström tillgängligt kan du ha 50parallella slingor om man har 20mA per slinga. Med 3 i serie blir det 150 dioder. Den totala effekten blir 12W.Fredrik Metcalf (MrLogic)
128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
Kommentar
-
högeffekt-LED har i samma storleksordning på lumens/watt som akvarie-lysrör/MH så du bör nog satsa på 1:1 i effekt jämfört med lysrör.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Kommentar
-
Varför kör ingen med 240V?
Visst, det är mkt säkrare med 12V, men i en lysrörsramp är det 240V.
Med 240V och en likriktare kan man lägga ca 50-70 LED i serie.
Jag funderar på att köpa hem 100st vita på 18 000 mcd och testa. Sedan kanske utökar med ett gäng blåa och ännu fler vita...Kommentar
-
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Varför kör ingen med 240V?
Visst, det är mkt säkrare med 12V, men i en lysrörsramp är det 240V.
Med 240V och en likriktare kan man lägga ca 50-70 LED i serie.
Jag funderar på att köpa hem 100st vita på 18 000 mcd och testa. Sedan kanske utökar med ett gäng blåa och ännu fler vita...Kommentar
-
Luxeon är inte helt fel, men man måste ha en kylplatta till dem eftersom de har så hög effekt på så liten yta, dessutom bör man använda refelktor till dem, sedan att 100st 18000 mcd LED kostar lika mkt som en luxeon (exkl kylfläns och reflektor) är ju inte heller ngn fördel för luxeon.
Lysdioderna jag tittat på ligger på 9,90 för 100st...Kommentar
-
Nu har jag beställt, jag hittade inte 18000mcd LEDsen, men det blev istället 200st 13000mcd.
Jag tror att jag kopplar dem på sex rader med 33 dioder per rad. Två rader i en serie med ett 1,5k motstånd som pallar 2W (god marginal) vilket ger ca 26mA och 6W.
Totalt knappt 80mA och 18W.Kommentar
Kommentar