Vad klarar golvet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Lyfter tråden:

Så här mycket golvyta har jag: 90cm bredd, 375cm långt, 245cm takhöjd.

Hur stort vågar jag bygga??
    Hur menar du? Är ditt rum 90 cm brett?
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Koi-fantast
      • October 2007
      • 193

Ursprungligen postat av Olivin
      Hur menar du? Är ditt rum 90 cm brett?

Rummet är 375cm långt mellan de bärande väggarna som är på 16cm. På långsidan finns ingen bärande vägg under, utan det finns endast på kortsidorna på karet. Vid mitten på karet där golvet är som svagast blir det 375/2=178,5cm till en bärande vägg. Bredd och djup siktar jag på någonstans mellan 70-90cm. Vattenvolymen blir då i grova slängar tre kubik, plust allt annat..
      Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Dahla
        • January 2004
        • 218

En grundregel är ju att fördela lasten på så stor yta som möjligt. 4-6 ben är långt ifrån optimalt. Lägg en vanlig 2tum4 under benen. Gärna på höjden. Då fördelas vikten på hela akvariets längd, eller ännu längre om man så vill. Det blir bra mycket mindre kg/kvadratcentimeter än bara benen var för sig. Så gör vad ni kan för att fördela vikten!
        Tänk på att höga stilettklackar kan ge grova märken i parkett. Detta när en dam på kanske 60 kilo står på en häl. Anledningen är att hela hennes 60 kilo fördelas på 1 kvadratcentimeter. Försök sedan en man på 150 kilo göra märken i parketten med sina stora sulor. Omöjligt.
        /Dahla
        Kungsbacka

Kommentar

• Olivin
          • July 2006
          • 573

Ursprungligen postat av Koi-fantast

Rummet är 375cm långt mellan de bärande väggarna som är på 16cm. På långsidan finns ingen bärande vägg under, utan det finns endast på kortsidorna på karet. Vid mitten på karet där golvet är som svagast blir det 375/2=178,5cm till en bärande vägg. Bredd och djup siktar jag på någonstans mellan 70-90cm. Vattenvolymen blir då i grova slängar tre kubik, plust allt annat..
          Jag får säga som den från Byggnadsnämnden: " ....ring en konstruktör..."

Helt omöjligt svara på din fråga utan att kolla på plats eller ha alla ritningar - tyvärr!
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• jockecoolman
            • February 2008
            • 38

Går det inte att borra hål ned till betongen och köra ned fyrkantprofiler/rör där. Sedan svetsas plattor fast på rören så att de ligger jämns med golvet. Sedan ställer man akvariets ben på dessa plattor?

Synd på golvet men det är bara att plugga igen när man flyttar...
            Rör det rör rör det Tallrots

Kommentar

Arbetssätt...