infusorier ¤E&&%¤(/==)!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skr
    • December 2002
    • 267

infusorier ¤E&&%¤(/==)!!!!

Detta ämne har diskuterats åtskilliga gånger tidigare, men alla har sagt olika, så jag kör igång en ny tråd och ser om jag kan locka till mig någon "expert" (även icke experter är välkomna).
    Jag körde igång mitt 700 l kar i början av maj. I början var allt frid och fröjd, men efter ett tag blev vattnet allt mer "dimmigt" och mjölkvitt. Jag prövade med att mörklägga akvariet i tre dagar, och efter det blev det klart, men efter ett tag var det likadant igen. Nu är det värre än någonsin. Två dagar efter ett 80 % vattenbyte är siktdjupet ungefär fem centimeter! Vad jag förstår menar de flesta att detta fenomen beror på massförökning av infusorier i akvariet. Diverse förklaringar har jag sett, bl.a. att det är "obalans" i akvariet. Men vadå för obalans? Bakteriefloran har kommit i gång i mitt akvarium, sedan en och en halv månad ungefär är nitriten helt omätbar. Akvariet innehåller f.n. endast femton siamensis, sex praktbotior och en liten plecostomus. Fiskarna får definitivt inte för mycket mat; nu har de inte fått någon mat alls på en vecka, och i början matade jag ytterst sparsamt för att jag var rädd för nitrit och för att de skulle äta alger. Det var under denna svältperiod dimmigheten först uppträdde.
    I övrigt innehåller akvariet ganska mycket växter som faktiskt växer på ganska bra trots dimmigheten. Göds med PMDD en gång i veckan. Jag prövade att minska på gödningsmängden i början för att jag trodde det hade något med saken att göra, men resultatet blev bara att mina Hygrophila polysperma fick en massa döda blad, som knappast kan göra saken bättre. Belysningen består av totalt 550 w MH-lampor. Vidare kör jag i CO2 med gastub så jag får ett pH på 6,8-7,0 med KH på 2-3. Ljuset tycks ta sig ner till växterna trots dimmigheten, för de bubblar på bra. Temperaturen är lite hög pga sommarvärmen; en termometer visar 28 grader och en annan 30.
    Jag har förstått så mycket som att ljuset har med saken att göra, eftersom dimmigheten försvann efter mörkläggningen och det tog ett tag innan den kom tillbaka. Iofs körde jag ju ingen CO2 heller under mörkläggningen, så teoretiskt skulle den ju också kunna vara boven, men det verkar långsökt. Kan det rent av vara så att jag inte kan ha så mycket ljus som jag har? Men det är ju inte extremt mycket? Vad jag helst av allt skulle vilja ha är ett "recept" på hur jag blir av med denna förbaskade dimma en gång för alla, men givetvis tar jag också tacksamt emot förslag på mer långsiktiga åtgärder, och allra helst en ingående förklaring av hur dessa infusorier (om det nu är det) fungerar och vad mer exakt som gynnar eller missgynnar dem.
    Mycket tacksam för hjälp!
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

Jag är totalnovis på detta med växter, men en sak som jag tycker är märklig är att dina Hygrophila Polysperma dör för att de inte får gödning. Mina växer som aldrig förr trots klen belysning (36W i 200l) och ingen gödning.

Jag vet inte vad du har i övrigt av bottenmaterial och liknande som kanske kan bidra med näring till allehanda förgrumlande organismer, det finns stor kunskap hos några här om detta.

Om jag skulle vara i dina kläder skulle jag "dra i nödbromsen" nu.
    Stänga av CO2, sluta göda, och nöja mig med 100W belysning ett tag. Allt för att åstadkomma en förändring i akvariet för att kanske hitta en annan väg att få det att fungera. Det är mycket lättare att förändra i ett akvarium där man vet att det finns ett sätt som det fungerar på, då kan man alltid gå tillbaka om lite experimenterande skulle misslyckas.

Lycka till!

Swetrot

Kommentar

• skr
      • December 2002
      • 267

Jag är totalnovis på detta med växter, men en sak som jag tycker är märklig är att dina Hygrophila Polysperma dör för att de inte får gödning. Mina växer som aldrig förr trots klen belysning (36W i 200l) och ingen gödning.
      De dör ju inte, men tappar blad och blir allmänt kassa. Min erfarenhet är att H. polysperma är en väldigt gödningskrävande växt (ffa kalium); håller dock med om att de inte är särskilt ljuskrävande.
      Jag vet inte vad du har i övrigt av bottenmaterial och liknande som kanske kan bidra med näring till allehanda förgrumlande organismer, det finns stor kunskap hos några här om detta
      Jag har ett lager lera-torv i botten, men ett myggnät och ganska tjockt med grus över. Jag tror inte det läcker upp i vattnet; i så fall antar jag att jag skulle få höga järnhalter och jag mäter 0 Fe dagen efter gödning.
      Om jag skulle vara i dina kläder skulle jag "dra i nödbromsen" nu.
      Stänga av CO2, sluta göda, och nöja mig med 100W belysning ett tag.
      Blir lite svårt med 100 w, då den svagaste lampan är på 150, och då får jag bara ljus i ena änden av akvariet ;-). Om jag stänger av CO2 och slutar göda är jag nästan säker på att två saker kommer att hända: Växterna kommer att gå tillbaka och algerna kommer att ta över. Jag låg väldigt lågt på gödningen när det här eländet först började, och det verkar lite konstigt att den skulle vara boven. Att dra ned belysningen har jag dock funderat på, den verkar spela stor roll, men jag kan inte riktigt begripa exakt hur.
      Tack för svaret (även om jag käftar emot ;-))!

Kommentar

• JohanP
        • January 2002
        • 59

Detta kan oxå bero på PMDD. Jag har själv haft detta problem i mitt akvarium. Jag har för mig att det var balansen mellan järn och någon av dom andra ingående komponenterna. Detta skulle dock försvinna med tiden. Detta gjorde det alldrig i mitt akvarium varför jag övergick till att bara göda med järn.

/Johan

Kommentar

• skr
          • December 2002
          • 267

Jag har för mig att det var balansen mellan järn och någon av dom andra ingående komponenterna.
          Alltså för LITE järn i förhållande till det andra? Det kan stämma väldigt bra; jag har legat lågt på mikrogödningen eftersom jag har en del trådalgsproblem också. Ffa ligger jag högt på kalium i förhållande till allting annat. Käkar infusorier kalium? Det var en intressant teori att börja nysta i! Om du lyckas komma ihåg lite bättre får du gärna utveckla det lite mer!

Kommentar

• JohanP
            • January 2002
            • 59

Min hjärna jobbar för högtryck men det är för lite pilsner på jobbet så det går inget lysande för tillfället. Dock tror jag inte det beror på infusorier utan en fällning bestående av dom ingående kemikalierna.

/Johan

Kommentar

• urbanandersson
              • January 2003
              • 965

Hej!

Jag har en tanke som kan leda till en enkel utväg.

UVljus tar bort oönskat liv som flyter med i vattnet. Om det hjälper mot infusorier vet jag inte utan det får du forska vidare i.
              Du hittar UVfilter hos dom som säljer trädgårdsdammar och dom kostar ju en del, fast med dina mått mätt så är det nog rena reapriset (1500-2000 kr).

Jag håller med om att UV ljus inte ska behövas i akvarier, men å andra sidan så funkar det så varför inte, speciellt för dig som redan har investerat 25000 på ett akvarium som du vill ska vara fint.

Lycka till
              Urban

Kommentar

• skr
                • December 2002
                • 267

Tja, det kan ju vara en idé. Då förebygger man ju algblomningar också. Jag har dock för mig att jag läst nånstans att UV-ljuset dödar ALLT, dvs. även nitrifieringsbakterierna, och det är väl inte så bra? Hur är det med det?
                Jag forskar till att börja med vidare i frågan om de dödar infusorierna genom att fråga här.
                Så mycket som 25 000 har jag faktiskt inte lagt ner =). Snarare runt 15. Det är mycket begagnade grejer. Begagnad UV-grej kanske man också kan få tag i?

Kommentar

• urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

Hej!

Jag tror inte på myten att UV ljus tar död på nitrifieringen.
                  Dessa bakterier är i filtret och i bottengruset. Bara en liten del finns i vattnet.
                  Trädgårdsdammar använder det och dom är minst lika rädda om sina nitritbakterier som vi akvarieägare.

Om man vill vara försiktig och även vill spara lampan så går det aldeles utmärkt att bara köra uvljuset ibland, tex över en belysningstimer.

Begagnat? lampan är dyr och den ska bytas kanske 2 ggr per år (om man inte kör den över timer). om du köper nytt så får du en ny lampa med i priset.

Kramfors har erfarenhet i UV ljus. Släng in en fråga ibland trädgårdsdammar så hittar han dig.

Urban

Kommentar

• JohanP
                    • January 2002
                    • 59

Har nu lyckat att hitta en gammal tråd från Akvarieguiden som jag själv deltog i.

http://www.akvarieguiden.nu/forum2/messages/6/105033.html?

Ur denna kan man utläsa att järnet tillsamans med kaliumet kan just göra en fällning. Mao försök balansera järnet mot kaliumpreparaten så borde det hjälpa. Eventuellt skulle du kunna köra bara med järn och inte använda mikronäringen för tillfället.

/Johan

Kommentar

• urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

Hej!

Är det utfällningar från PMDD så lär inte UVljus hjälpa dig.
                      Själv så kör jag snåldoser av pmdd för att få bra balans och glada växter i mitt akvarium. Bara 25% av rekomenderade mängder.

Fast jag tycker att det är lite märkligt att det inte skulle vara infusorier eftersom du fick klart vatten efter mörkläggning.

Urban

Kommentar

• skr
                        • December 2002
                        • 267

Ur denna kan man utläsa att järnet tillsamans med kaliumet kan just göra en fällning.
                        Fast det kunde inte jag =). Där stod ju att järn kunde orsaka fällningar om man hade högt KH - jag har ju lågt, snudd på mycket lågt, KH, så det verkar inte stämma i mitt fall. Det lutar åt infusorier igen då, men det borde man väl kunna kolla i mikroskop om det är en massa roliga små djur som hoppar omkring eller inte?
                        Får passa på och tacka för alla snabba råd! Kommer ni på nåt mer, så är jag ännu mer tacksam!

Kommentar

• urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

Hej!

Hur går det för dig? Har du kollat UVljus? Eller kör du mörkläggning och vattenbyte?

Urban

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Hej jag vill ha infusorier till min Koi yngel, så jag har havrmust i vattnet.
                            UVC ljuset dödar inte de "goda" bakterierna.
                            En sidoeffekt är att även farliga bakterier som finns fritt i vattnet dödas.
                            Skulle det inte gå att andvända Powerclear 2500 max dammvolym 2500 max flöde 1500l UVC Ingår 5 W, Pump Multipump 1600 19 mm i ett större akvarie
                            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

Hej!

Hjälper uvljus mot infusorier?

Jo jag har också funderat på att om man skaffar ett stort akvarium så är det en utmärkt lösning att använda filter till trädgårdsdammar.
                              Effektvt och prisvärt.
                              Det finns två argument mot. Dom brukar vara klumpiga och fula. Och eftersom dom är avsedda för trädgårdsbruk, så blir det läkage så får man kanske problem att få ersättning från försäkringsbolaget.

det finns mycket till trädgårdsdammar som är prisvärt och skulle funka bra i akvarium.

Tillbaka till infusorierna. Dör dom med UVljus?

Urban

Kommentar

Arbetssätt...