infusorier ¤E&&%¤(/==)!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Nej, det gör det nog inte, men om man tar bort näringen från dem så försvinner de nog så småningom.
    Med infusorier i vattnet så har man ett levande vatten, om jag skulle få kristall klart vatten i min damm så jag ser botten på 120 cm klart, då skulle jag fundera på vad som är fel.
    När jag vill ha klart vatten i yngel akvarierna så gör jag stora vatten byten varje dag, och när akvarierna är tomma så blir det ingen näring genom föroreningar av fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• urbanandersson
      • January 2003
      • 965

Hej!

Tar UVljus bort näringen till infusorierna, altså vad lever dom små rackarna av? Svävaralger? Fiskbajs? Matrester?

Är UVljus en enkel utväg om man har problem med infusorier i ett akvarium? Eller är det meningslöst i ett akvarium?

Eller kan man kanske inte jämföra Trädgårdsdammar med akvarier?

Urban

Kommentar

• petnym
        • May 2002
        • 5028

Ursprungligen skickat av urbanandersson
        Tar UVljus bort näringen till infusorierna, altså vad lever dom små rackarna av? Svävaralger? Fiskbajs? Matrester?

Är UVljus en enkel utväg om man har problem med infusorier i ett akvarium? Eller är det meningslöst i ett akvarium?
        Det UV-ljus som ett UV-filter sänder ut är dödligt för allt levande. Dvs alla infusorer och annat kryp som passerar filtret avlider. Tyvärr har det också den effekten att det påskyndar en del processer som tex bryter ner (oxiderar?) vissa näringsämnen i vattnet.

Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Det finns olika UV ljus.
          Det UV ljus som används mäts i enheten nanometer i våglängder från 190 nm-400 nm och delas in i tre band UV-A, UV-B samt i dammar UV-C. De två banden UV-A och UV-B är inte lämpliga för bakteriebekämpning eller att eliminera svävalger.
          Så här stora doser UV-C dödar mikroorganismer:

Ett 30 W UVC med ett flöde av ca 4500 l/tim ger
          ca 15000 nm sek/cm2.
          Virus 15000
          Svävalger 30000
          Svampbakterier 45000
          Läs mer http://www.aquainterior.se/nyheter/uvc.htm

Sera Aquariaclear påstår kunna rena vattnet från infusorier, liksom att filtrera över aktivt kol.
          Jag har inte provat så jag vet inte om det är sant.
          I min damm har jag 70watt UVC ljus och där finns tillräckligt med småkryp för att ynglen ska växa.

Kommentar

• skr
            • December 2002
            • 267

Hur går det för dig? Har du kollat UVljus? Eller kör du mörkläggning och vattenbyte?
            Kul att det blev fart på diskussionen =). Jag har varit bortrest ett par dar, så hittills har jag inte gjort så mycket alls. Och efter de senaste inläggen så vet man ju varken ut eller in. Har dock läst på många andra ställen att UV-ljuset faktiskt tar livet av infusorierna, och jag tolkar det som sagts i den här tråden så också. Men så var det ju det där med oxidering av näringsämnen.. Det måste ju gå att köra utan att växterna mår pyton också. Nån växtakvarist som testat UV?
            JA, det skulle jag också vilja veta! Allt skulle kännas så mycket mer meningsfullt om man hade någon aning om hur infusorierna funkade, vad de äter, vad som gynnar dem, missgynnar dem etc. Men efter alla sökningar jag hittills gjort har jag inte hittat någon som helst info om det, bara "det här funkar", "testa det här" etc. OK, att UVC funkar eftersom det "dödar allt levande" kan jag köpa, men varför skulle mörkläggning, Aqua Clear eller aktivt kol fungera? Finns det inga biologer här som kan publicera sina avhandlingar om infusorier i akvarium? ;-)

Kommentar

• Venustus
              • July 2003
              • 12

Hejsan !
              kan inte så mycke om de här !,men du har för varmt ivattnet för växterne! 18-20 grader är lagomt. och du ska bara köra CO på dan när ljuset är på .. På kvällen när man släcker akvarie ska de ju "bubbla" syre i från de.Då tar de inte imot någon CO iallafall. Mitt funkade så ialla fall.Men me tanke på temperaturen så har ja valt bort anläggningen å skafft "roligare" fiskar.
              Fredda

Kommentar

• simon
                • August 2003
                • 10

Hej,

Jag har kört saltvatten i några år och testat UV en kortare tid. Den dödar förmodligen allt! Det är dock lite beroende på vilken effekt, genomströmmningshastighet osv den har.
                Funkar vid sjukdomar på bakterier, men den dödar också "goda".

MVH
                Simon

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Jag har inga större kunskaper om vad UVC ljuset dödar.
                  Jag vet bara att det påstås att det dödar DNA i svävalgerna och det stämmer säkert, hur det dödar bakterier/svamp vet jag inte.
                  Beträffande infusorier så finns de i dammen som föda för de nykläckta Koiynglen första tiden.
                  Jag tror inte att UVC dödar infusorier och andra småkryp eller nyttobakterierna för då skulle det inte gå att få en damm i balans.

Kommentar

• Kent.S
                    • March 2004
                    • 33

Ok! Jag vet att det pratats om UV-ljus åså vidare men i detta fall treor jag att du ska testa å köra ett rör som man har till ett terrarie ett par dagar. Jag hade samma problem med mitt gamla kar då jag har en del ormar så tog jag ett rör i från dessa å satte i det i karet. (tag den täck glaset) körde röret i 2 dagar å problemet försan redan första dyngnet. fraga mig inte varför men det funkar. detta fick jag gör med jämna mellanrum. ok vet att detta problem troligen uppkommer pga att det är obalans i karet men jag hade ett större kar som jag skötte lika dant å detta var det inet problem med. TESTA
                    Kallas "Sulan" av polarna.

Den som siktar mot stjärnorna snubblar ofta på ett grässtrå.

Kommentar

Arbetssätt...