Kampfiskuppfödning/stänga av pump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

Kampfiskuppfödning/stänga av pump

Efter övervägande så ska vi försöka att få tillökning på kampfiskfronten, vi har ett 50 liters akvarium med en pump som pumpar 300 L/tim, vad jag har förstått så ska bla pumpen stängas av för att de ska börja leka! hur går det då med syre och rening?! kan man verkligen slå av pumpen?!

vad ska man köra som filtrering under tiden? jag har väldigt mycket filtermatta kvar.. gorv ppt10 som typ räcker till att fylla hala stället... kanske lite sånt i? men det blir ju ändå ingen genomströmmning, eller ska jag ta en sån bit o sen sätta syrestenen under?
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • discus10
    • April 2003
    • 413

Jag håller på med kampfiskodling. Jag har 6 st 37 liters med endast vatten i & ett par kampfiskar. Kampfiskarna andas på vattenytan, dvs samma luft som oss så dom behöver inget extra syre i vattnet. När dom har lekt så tar jag bort honan så vaktar hanen äggen i boet. När ungarna är frisimmande så tar jag även bort hanen.
    Mvh Jonas
    http://www.discusklubben.se

Kommentar

• gugges
      • May 2003
      • 893

ok, så det är alltså helt ok att inte ha pumpen på då är det bara resten av firrarna som ska ur då till ett annat akvarie som inte är luft andandes! vad gör du mer än att sänka nivån på vattnet och ha lite flytväxter i?

Kommentar

• discus10
        • April 2003
        • 413

Jag har inte ens växter i karet, lite javamossa på bottnen så honan kan gömma sig. Tempen ligger på rumstemperatur så allså ingen värmare ens. Det går bra ändå. En av dom lättaste fiskar att odla.
        Mvh Jonas

Kommentar

• gugges
          • May 2003
          • 893

Men var ska hannen då bygga skumbot?

hittade en artikel som ska svara på det mesta!

Tack för hjälpen!

Kommentar

• discus10
            • April 2003
            • 413

Han bygger mot glaset. Oftast i en hörna.
            Mvh Jonas

Kommentar

• Tant Ingrid
              • August 2004
              • 36

Måste man använda sig av ett akvarium eller kan man odla dem i en ikea-back på ca 25l? Jag har nämligen bara två akvarium och i dem är det redan upptaget.

Kommentar

• cecilia
                • January 2003
                • 754

Man kan underlätta bobyggandet genom att lägga en frigolitbit eller en filmburk (som man skurit bort bottnen i) på vattenytan. Då går inte boet sönder även om man har ett filter igång (då talar vi inte innerfilter utan småputtrande luftpumpsdrivet Billifilter el dyl).
                Mvh Cecilia

Kommentar

Arbetssätt...