vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymamma
    • July 2004
    • 33

    #31
    Nystartat akvarie med första vattenbytet idag - massor av vatten i munnen trots genomskinlig slang - undrar hur detta slutar.
    Startade för tre veckor sedan - har fått 7 yngel och så skall man inte mata för mycket! Snacka om ångest, än mår alla bra i alla fall!

    Bra forum det här - har hjälpt oss mycket redan!
    Måtte våra vattenänglar trivas!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #32
      Ursprungligen skickat av mohlin
      Denna tråden är lika kul som "mossa på staven" !

      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27881
      Jag hade missat den här tråden. Höll på att bryta ihop fullständigt när jag läste den. Tack Mohlin för att du länkade upp den. Min kväll är räddad.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #33
        Åhååååååå den tråden hade jag också missat och får därmed tacka för kvällens gapskratt.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #34
          Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
          Under årens lopp har jag säkert startat upp långt mer än 1.000 akvarier och jag har aldrig bytt vatten den första månaden.
          Jag har undrat varför allt verkar så problematiskt med uppstart av akvarier nuförtiden - i en annan tråd anges t ex att ett nybörjarakvarium skall vara på helst 200 liter. Att 4 guppies i ett 20 liters akvarium skulle vara äventyrligt mycket. Och sedan all denna nervositet apropå nitrit/nitrat. Och sedan skall man tydligen inte göra delvattenbyten första månaden. Hör allt detta kanske ihop?

          Jag har klara svårigheter att förstå att tidiga delvattenbyten skulle vara skadliga (eller är detta kanske fel uppfattat) - det strider i alla fall mot all min erfarenhet.

          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #35
            Många "råd" vid uppstart av akvarium förutsätter att att det blir "rätt", att med få fiskar och lite mat då kan bakterierna öka i takt med föroreningarna.
            Problemet är att få kan vänta på en naturlig uppbyggnad av nednrytningsbakterier.
            I de flesta kranvatten finns nitrosomas och nitrobakter bakterien och många tänker kanske inte på att man får ingen nitrit om det inte finns nitrosomasbakterier i vattnet.
            Så en naturlig följ av det är att den första veckan mäta ammonium och sedan mäta nitritvärdet.
            Jag tycker att det är en fördel att från det man startar ett akvarium eller damm regelbundet mäta pH, ammonium, nitrit och efter ca 4-6 veckor även nitrat, då ser man när och hur mycket vatten man bör byta.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...